Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Leda en de zwaan

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Sue » za 27 jul , 2002 0:13

ik heb een vraagje, ik heb een beeld gekregen van een naakte vrouw met een zwaan ernaast. ik vroeg me af of de mythe van Leda en de zwaan (die dus zeus voorstelt )het enige is dat dit kan voorstellen of heeft een zwaan en een naakte vrouw nog een andere betekenis dan in de griekse mythologie?
Sue
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 0:14

Hallo Sue, ik weet niet uit wat voor land je afbeelding is. Leda en de zwaan zijn in de Griekse mythologie natuurlijk veel afgebeeld, maar het verhaal over de Zeus en de zwaan werd ook verteld over Nemesis.
Het motief van de metamorfose komt met betrekking tot Nemesis zelfs ook voor in omgekeerde volgorde, namelijk met Nemesis als achtervolgster van Zeus. De zwaan was een attribuut van Nemesis, dus ik neem aan dat zij ook wel met die vogel werd afgebeeld, al ken ik zelf die afbeeldingen niet.
Nog een Griekse godin die vliegend op een zwaan werd afgebeeld was Aphrodite. In het verhaal over haar en Adonis wordt verteld dat haar wagen werd getrokken door zwanen.
Ook werd de zwaan wel geassocieerd met de muzen.

Verder werd de Etruskische Turan geassocieerd met een zwaan. Ze werd soms ook zelf gevleugeld afgebeeld.

In de mythologie van het hindoeïsme komen zwanennimfen voor, met een fallische vorm van Krisjna als zwanenridder.
Barbara Walker verbindt deze mythe overigens met de mythe van Zeus, en dat is eigenlijk helemaal niet zo bizar, want in het vroege christendom werd Zeus is geïdentificeerd met Jezus, maar ook Krishna heeft veel met Jezus gemeenschappelijk. Er kan dus even goed een verband zijn tussen Zeus en Krisjna.

Ook van Sarasvati is de zwaan een attribuut, en verder nog van Devi.
Kali werd een keer door iemand beledigd toen ze rondvloog boven een meer in de gedaante van een zwaan. Deze persoon moest een tempel voor haar bouwen, waar de Shivalingam, een fallische steen, werd vereerd.

In Skandinavië veranderen de Valkyren zich soms in zwanen, met behulp van een mantel van zwaneveren. Dit klinkt een beetje als een vorm van sjamanisme, vind ik.
Hetzelfde vermogen had de Noorse godin Sif, de vrouw van Thor (de Noorse Zeus).
Van de Keltische godin Etain bestaat een verhaal dat zij vluchtte in de gedaante van een zwaan, voor een koning.

Ook mannelijke goden werden afgebeeld met een zwaan, bijvoorbeeld Apollo en Brahma.

Wat precies de achtergrond is van al die zwanenverhalen weet ik niet. Sommigen beweren dat de zwaan een teken is van de dood, anderen impliceren dat het iets met liefde of vruchtbaarheid heeft te maken.

Groet van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten

cron