Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Ma Zu - Informatie

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor mark » zo 11 aug , 2002 19:48

Het is niet veel, maar hier is iets over de godin Ma-Zu.
Misschien help het bij de zoektocht naar de godinnen.


The Birthday of Ma Zu: It is on the twenty-third of march. Ma Zu is the goddess of coastal area from north to south in china. It is the grand ceremony for ancestor.

Mark.
mark
 

Berichtdoor mark » zo 11 aug , 2002 20:33

Op de volgende pagina staat wat info over Ma-Zu
(Ma Cho Po)

mark
 

Berichtdoor els » zo 11 aug , 2002 22:05

Toch bedankt, Mark. :D
Ik heb nog niet veel over China, en het is lastig om aanknopingspunten te vinden. Ik heb het opgeslagen. Ik had nog nooit van een Chinese zeegodin gehoord, dus nu ik een naam weet, kom ik misschien weer wat verder.
Helaas kom ik niet zo snel vooruit, ik ben nu al twee hele dagen bezig alleen maar met Laksjmi, het is niet vooruit te branden.
Maar hopelijk gaat het over een poosje allemaal weer wat sneller, en kom ik ook nog eens toe aan de godsdienst in China. Als ik nog eens een minuutje heb, kan ik dit er alvast tussen zetten. :hmm:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » di 13 sep , 2005 14:50

http://www.goddessgift.com/goddess-myth ... s-mazu.htm

http://www.chinavista.com/experience/mazu/mazu.html

http://studenttravel.about.com/b/a/195403.htm
De Godin Mazu wordt ook in Thailand erkent ... Zij werd ivm de Tsunami in Phuket ter hulp geroepen, of gedragen.
zie ook >>>

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 18:22

Mazu of Ma Tsu was de dochter van een 9de eeuwse visser uit Fujian. Toen die met haar broers op zee was, kwamen ze in een orkaan terecht. Mazu, die thuis sliep, verliet haar lichaam en greep het drietal vanuit de wolken vast. Helaas werd ook haar moeder wakker en toen die het slapende lichaam om uitleg vroeg, verloor Mazu haar vader uit haar greep. Ze is de beschermster van de vissers. Meestal wordt ze afgebeeld met een scepter in de hand.
Ook in Fujian, op het vasteland, wordt ze nog door de vissers en de moeders aanbeden. Mazu kreeg niet minder dan 375 tempels op Taiwan. De belangrijkste is die van Lukang in Tainan. Haar feestdag is de 23ste dag van de derde maanmaand. De festiviteiten gaan dan gepaard met theateropvoeringen.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 19:28

Bedankt voor de info, ik ga snel mijn lemmaatje over Mazu eens updaten.

Bij doorklinken op de links van Roy kwam ik ook nog hetvolgende artikel tegen, ook interessant.



Grappig toch, een aantal jaren geleden moest ik vreselijk sprokkelen naar info over Mazu, maar het lijkt wel of er opeens steeds meer te vinden is.

Best mogelijk dat ik niet goed gezocht heb, maar toch. :lach2:

(PS Roy, ik heb de link aangepast. Misschien ligt het aan mijn beeldscherm, maar bij lange links wordt de pagina opeens te breed, zodat ik niks meer kan lezen en voortdurend naar rechts moet scrollen. Daarom verander ik de tekst van de links, zodat alles weer op de pagina past. Sorry, maar het is allemaal voor de leesbaarheid. :) )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron