Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Damona

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Femke » ma 29 jul , 2002 18:55

Ik ben al een hele tijd op zoek naar meer informatie over de godin Damona, ze is keltisch en via deze site heb ik de betekenis van haar gevonden, maar ik snak naar meer. Tot nu toe weet niemand iets over haar, behalve de betekenis van haar naam.
Wie o wie weet meer. Het hoeft niet veel te zijn, ik zou gewoon graag willen weten met wat voor een zaken ze betekenis heeft, een vruchtbaarheidsgodin mischien? Ik hoop dat iemand iets weet, alvast bedankt.
Met respect
femke

heksen_traan@hotmail.com
Femke
 

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 18:56

Hallo Femke, ik heb opgezocht wat ik in mijn naslagwerken en op het web kan vinden, en veel is het inderdaad niet. Ik knip hier even in wat ik kon vinden:

Damona wordt vertaald als 'goddelijke koe', van het Keltische damh, 'os'. Ze werd door de Kelten in Gallië vereerd. Als godin van veeteelt werd ze gassocieerd met koeien en schapen. Samen met Borvo (ook Bormo of Bormanus) vertegenwoordigde zij overvloed. In het Noordoost-Frankrijk, in Bourbonne-les-bains, hadden zij een heiligdom. In het Franse Alésia was Apollo Moritasgus de metgezel van Damona; hij kan met Bormo worden geïdentificeerd. In Arnay-le-Duc was Damona gekoppeld aan Abillus.

Damona verschafte voedsel en ze had genezende kracht. Haar feestdag of vereringsdag viel op 24 augustus.

Bormo was een bron- of watergod; de vrouwelijke tegenhanger hiervan was Bormona.

Verder kon ik nog één pagina vinden waar iets te vinden is over haar betekenis, maar het is mij niet zo duidelijk of dit een moderne invulling is, of dat het historische gebruiken betreft.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zorra » ma 29 jul , 2002 18:58

Is zij verwand aan desdemona ?
Zorra
 

Berichtdoor Femke » ma 29 jul , 2002 18:59

Hoi Els, bedankt! Je hebt geen idee hoe lang ik al aan het zoeken was, mischien zocht ik op de verkeerde plek..
Ik ben echt heel blij dat ik nu in ierder geval meer weet. oh en els ik moet echt even kwijt dat ik je site geweldig vind! . Ik ben zelf bezig met een onderzoek naar de heilige dieren van de godin of beter gezegt; de godin en haar heilige dieren, zo kwam ik ook op je site terecht. samen met de informatie die ik zelf al verzameld had en met het gene dat ik op jouw site vond heb ik nu ondertussen een flinke stappel aantekeningen. (alles is welkom trouwens!)
Nogmaals bedankt!!!
Femke.
Femke
 

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 19:00

Bedankt voor de complimenten, Femke :-)

Ik kwam nog iets tegen, nl dat 'Damona' etymologisch verwant kan zijn aan 'Adumla', de naam van de kosmische koe van de Germaanse mythologie, die aan het begin van de schepping bestond. Beetje typisch, in dat artikel ging dat via ene Dhumona, een vrouwelijke wederhelft van de Indiase dodengod Yama. Deze Dhumona kan ik echt verder helemaal nergens terug vinden.

Voor wat het waard is, hier een stukje over Adumla, in het Engels wel.

James Earl Jones

In the beginning only Muspelheim and Niffelheim existed, fire and Ice kept apart by Ginnungagap, a void of sorts, as the ice melts a mist Is formed Ymir the first frost giant and a cow named Adhumla came into existence. Ymir gained sustenance from Adhumla’s milk. Adhumla gained sustenance from licking the ice retrieving salt. Over time, time that we know not, first an eyebrow, then a head till finally a body, the body came to life and the first God appeared, his name was Buri. Ymir hated the God for he was beautiful, so at night as Ymir slept he did sweat and the droplets of sweat formed the race of the frost giants who would call him "father." Buri had his way with a comely giantess, they had a son called Bor in turn he had three sons (with Bestla), Odin, Vile and Ve. As time passed the ice giants and the god’s numbers increased and a war happened. Odin had Ymir slain; all the ice giants were drowned by the River Hevelgemir except Belgimir and his mate (from that time he was known as the father of the Ice giants) vowed a hatred for Odin the fist of the god’s. Odin used Ymir to create Midgard (Earth) known as the middle garden by using the Skull of Ymir for the sky, his brains for clouds, his eye-brows for trees and sparks from Muspelheim for stars. Odin created the first man (Ask) from ash wood and all of this was encompassed within Yggdrasil – the tree of life and the universe.

Adumla heeft ook nog net als Damona betekenis als voedster. Maar een mannelijke tegenhanger of wederhelft heb ik niet zo snel kunnen vinden. Er komt nog een Bor in het verhaal voor, wat wel een beetje doet denken aan Bormo, maar ja.

Wat ga je trouwens met al je informatie doen, Femke? Ga je ook een website maken?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 19:01

Een link naar Desdemona kwam ik trouwens nergens tegen, Zorra. Het viel me wel op dat Damona klinkt als demoon. De naam Desdemona wordt wel vaak met het woord demoon in verband gebracht, maar Damona juist weer niet. Karakters bij Shakespeare konden wel vaak worden geassocieerd met oudere goden, maar aan Damona heeft blijkbaar niemand gedacht. Ik ken het verhaal niet goed genoeg om er iets zinnigs van te kunnen zeggen. Het schijnt wel dat Desdemona met Aphrodite wordt geassocieerd, als ze vanuit de zee op Cyprus aankomt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Femke » ma 29 jul , 2002 19:01

Nee. Ik wil alles in een boek gaan optekenen, (mischien ken je ze wel er zijn bij de witte boekenmarkt altijd van die dummy's te koop, blackbooks worden ze ook wel genoemd.) Ik ben al jaren bezig met dierensymboliek, totems en dergelijke, aangezien ik me ook met hekserij bezig hou wilde ik de godin er ook bij betrekken vandaar. De verschillende godinnen en de zaken waarmee zij verband staan dragen onwijs toe aan de symboliek en bijbehorende betekennisen die de dieren hebben.

Maar een website zie ik niet echt zitten, als ik zie wat jij allemaal aan informatie op je site heb gezet, dat zie ik mezelf niet doen.

Fem.
Femke
 

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 19:04

Nou, Femke, je hoort mij niet zeggen dat het maken van een website moeilijker is dan het schrijven van een boek, hoor. :p Ik wil ook wel een boek schrijven, maar daar ben ik de eerstkomende jaren nog niet aan toe, vrees ik.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron