Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Aegis van Athena

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor fleur » ma 15 maart , 2004 16:14

fleur_bischoff@hotmail.com
Hallo iedereen,

ik ben opzoek naar informatie over een belangrijk attribuut van Athena, namelijk de Aegis. Ik heb er heel veel informatie over gevonden, maar kom er niet uit wat nou juist is en wat niet. ??? Misschien kan 1 van jullie mij helpen?? Mijn vragen zijn: Wat is de aegis? Waarvoor dient hij? Hoe komt Athena eraan?(misschien een gift van een andere god?)

alvast bedankt,

groetjes fleur :lach:
fleur
 

Berichtdoor els » ma 15 maart , 2004 23:53

mislukt :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 15 maart , 2004 23:54

Ik heb er heel veel informatie over gevonden, maar kom er niet uit wat nou juist is en wat niet. ???


Hallo Fleur,

Waarschijnlijk is het allemaal juist. :lach:
Tenslotte is het mythologie, en mythes komen nogal eens in verschillende versies voor.

Zeker is dat de aegis ter bescherming op de borst wordt gedragen, en dat het iets heeft te maken met geiten en gorgonen. Aigis is Grieks voor 'geitehuid'.
Het kan een borstplaat zijn, een schild, of een kledingstuk. Het hoofd van een gorgoon is erop afgebeeld, meestal Medusa, een hoofd met slangenhaar. Het gorgonenhoofd moet kwaad afweren of angst inboezemen, bijvoorbeeld in een gevecht.

Afbeelding

De smidgod Hephaistos zou een aigis hebben gemaakt voor Zeus, van de huid van de geit Amalthea, die Zeus had gevoed toen hij net was geboren. Dit was een schild, of ook een kleed. Deze huid kon niet worden doorboord.
Hij gaf de aegis aan Athene. Athene was zijn dochter, ze was uit zijn hoofd geboren.
Ook werd wel gezegd dat Zeus de huid van de geit Amalthea, die hem had gevoed, gebruikte voor het maken van zijn aigis. Dat is dus geen schild.
Volgens weer een ander verhaal was de aigis door Athene gemaakt, van de huid van Pallas, een geitgod, of een vriendin van Athene. Athene heet trouwens zelf ook Pallas.

De beroemdste mythe over Athenes aegis is die waarin Perseus het hoofd van de gorgoon Medusa afsnijdt en het naar Athene brengt, die het op haar aegis bevestigt. Dat kan misschien een borstplaat zijn, want zij is een oorlogsgodin. Maar het kan ook een kledingstuk van geitehuid zijn. Athene wordt zelf ook met een geit geassocieerd.

Het wordt wel de afgestroopte huid van een geit genoemd, en het kan een traditioneel kledingstuk zijn. Herodotus beschrijft het als een kledingstuk van Noord-Afrikaanse vrouwen, waaraan koorden hangen als slangen.

Hier is een artikel over de aegis, met afbeeldingen op munten:



De encyclopedia brittannica over de aegis:



Hier nog een verhaal over Pallas en de aegis:



Athene met een aegis met gorgoon:

Afbeelding


Van dezelfde site ook een aegis zonder gorgoon, alleen hij is wat te groot om naar te linken:


Je ziet op beide afbeeldingen dat het een borstkleed is, waaraan slangen zijn bevestigd. Slangen zitten meestal ook rond het hoofd van de gorgoon (Medusa).

Beeld van Athene uit het Parthenon: aegis met slang.

Afbeelding

Verder:


Athene met een schild als aegis:

Afbeelding


Op die pagina staan nog veel meer plaatjes, ook met aegissen.

Nog een beeld; een omslagdoek met gorgoon.


Hier is nog een mooie site over Athene. Het nadeel is alleen dat je er niet goed iets op kan vinden.



Hier nog wat van mijn eigen site.

Het gorgonenhoofd met slangen wordt afgebeeld op de aigis of aegis, een roodgeverfde borstplaat van geitevel. De slangen die aan het vel of op het Medusahoofd zijn afgebeeld, belichamen de wijsheid van de godin. In de Griekse mythologie wordt de beschermende aegis als schild of op de kleding gedragen door de godin van de wijsheid Athene. Volgens sommigen is dit de afgestroopte huid van Medusa, volgens anderen is de aegis het gorgonenhoofd. Ook werd wel gezegd dat het de afgestroopte huid van het jonge meisje Pallas was, die door Athene zelf werd gevild; volgens andere meldingen was de gevilde Pallas een man of een geitgod. Herodotus meldt dat de aegis oorspronkelijk afkomstig is uit Lybië, uit het gebied rond de rivier de Triton, waar het de normale dracht van vrouwen is. Volgens zijn beschrijving droegen de vrouwen leren kleding, waarover ze onthaarde geitevellen droegen, die met kaprood waren geverfd, en in plaats van slangen kwasten aan de zoom hadden. Het Griekse woord aigis is van deze vellen afkomstig.


De precieze tekst van Herodotus heb ik ook nog wel ergens.
Trouwens leuk om het hele verhaal van Athene, Medusa en de aegis eens te vergelijken met de Azteekse Coatlicue ('kleed van slangen') en haar dochter Coyolxauhqui. Het schoot me opeens tebinnen terwijl ik wat dingen over de aigis op een rijtje zette. De overeenkomsten waren me natuurlijk al opgevallen, maar ik had nog niet eens gedacht aan het verband tussen de naam 'slangenkleed' en de aigis. Maar okee, het is wel heel wat anders.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 16 maart , 2004 0:17

Nog wat over Zeus en de aigis:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 06 maart , 2006 19:18

De Aegis was een geitenvel, van de geit Aige. Dit dier was opgevoed door Zeus en had een vel dat door Zeus gemaakt was om als pantser te dienen. Uit dit geitenvel werd later een mantel, pantser of schild gemaakt. Midden op de mantel, pantser of schild was het hoofd van Medusa, één van de gorgonen geplaatst. Athena leende de Aegis vaak van haar vader, waardoor het bijna haar attribuut was. Maar de Aegis werd ook uitgeleend aan Apollo en Zeus gebruikte het zelf in de strijd tegen de Titanen.

dus eigenlijk is het van zeus maar het wordt gebruikt door ander goden maar wat ik vreemd vind dat heel veel bronnen een andere beschrijving geven maar deze lijkt mij het meest logische maja
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron