Pagina 1 van 1

BerichtGeplaatst: ma 15 nov , 2004 16:42
door Anzar
Halo,

ik was wat info over athena aan het zoeken en ik vond deze zinnen:

For one thing, She was not born of Zeus. She was, in fact, older than the Olympian Gods. In The Gods of the Egyptians, EA. Budge asserts that "Athena came from North Africa. She was the Libyan Triple Goddess... Egyptians sometimes called Isis Athene, which meant 'I have come from myself'" (quoted by Walker, p. 74).


en in ander link vind ik dat de drievoudige godin uit drie godinnen bestaat:

Athena, Pallas, en Medusa.

Ik dacht dat Pallas een deel van de Athena's naam, Maar hier is Pallas een zelfstandige godin.

Zijn er twee godinnen dus, of begrijp ik dat niet goed ?


Bedoelt Budge dat de drievoudige godin Libisch is ?

Libyan = Amazigh = Berber

Anzar

BerichtGeplaatst: wo 17 nov , 2004 0:47
door els
Hai Anzar,

Wat Pallas betreft: het kan inderdaad allebei.
Pallas is een titel van Athene. Het betekent 'maagd'. Het kan zowel worden gebruikt voor een jongen als voor een meisje.
Maar de naam Pallas komt in de mythen ook zelfstandig voor, zowel voor mannen als voor vrouwen (of misschien goden), en nog een keer voor een geit...

Ik heb geprobeerd alle verhalen over verschillende figuren met de naam Pallas op een rijtje te zetten. Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:



She was the Libyan Triple Goddess... Egyptians sometimes called Isis Athene, which meant 'I have come from myself'" (quoted by Walker, p. 74).
[url=http://www.circlesanctuary.org/circle/articles/pantheon/athena.html
]http://www.circlesanctuary.org/circle....][/url][/quote]

Dit is inderdaad geciteerd uit Walker, maar Walker verwijst weer naar Budge. Met die verwijzingen van Walker schiet je nooit zo op. Ik heb zelf ook al eens gezocht naar de (Egyptische?) herkomst van die vertaling: 'ik kom voort uit mijzelf'. Maar ik kan er niets over terugvinden. Het boek van Budge heb ik niet tot mijn beschikking. Budge zal wel een Egyptisch woord hebben genoemd dat lijkt op de naam van Athene.

Ik kan helaas niet meer terugvinden wat ik allemaal heb gevonden, maar ik denk niet dat het veel was. Dat die godinnen verwant zijn wisten we al. In de oudheid werd er etymologisch gegoocheld met namen en woorden. Kennelijk doen recente geleerden dat nu nog steeds. Als Isis in Egypte echt 'Athene' werd genoemd, en dat zou betekenen 'ik kom voort uit mijzelf', dan zou dat een belangrijke ontdekking zijn, en iedereen zou het weten.

Barbara Walker zegt ook dat Athene van oorsprong uit Libië komt, maar ze voegt niets toe wat je niet zelf ook weet. Ze noemt haar ook 'drievoudige godin'. Maar ik weet niet waar ze dat vandaan haalt. De 'drievoudige godin' is eigenlijk ook een moderne mythe. Drievoudige godinnen kwamen natuurlijk wel voor, maar tegenwoordig is het een rage om godinnen drievoudig te zien, als maagd/meisje, moeder en oude vrouw.

Volgens mij geldt dat ook voor de drievoudigheid van Pallas, Athene en Medusa. Ik moet zeggen dat je als buitenstaander wel de verwantschap tussen Athene en Medusa moet zien. Maar de Grieken zagen dit niet als verschillende aspecten van dezelfde godin. Zij haalden die aspecten juist uit elkaar. Ik zou niet weten welk aspect Medusa zou vertegenwoordigen, of het moet gaan om een onderdrukt, gedemoniseerd aspect. Medusa werd namelijk lelijk nadat ze met Poseidon gemeenschap had gehad, in de tempel van Athene. Voor straf veranderde Athene haar in een monster. Daarna baarde ze .... een paard (namelijk Pegasus).

Medusa is dus Libisch, had iets met Poseidon en werd geassocieerd met een paard, en ze wordt ook nog afgebeeld met slangen (met een caduceus, maar ook met slangenhaar). Voor mij is het dus duidelijk dezelfde Libische of Egyptische godin die Athene wordt genoemd, en vanwege haar attributen ook dezelfde als Tanit.

Eigenlijk is het heel interessant. Ik weet niet waarom Medusa die naam draagt, en waarom ze in de Griekse mythologie als een monster wordt voorgesteld. En dan hakt Perseus nog eens haar hoofd af...

Ik zat trouwens in een Amazigh voornamenlijst te lezen, en daar kwam ik een meisjesnaam Metusa tegen. Wel meer namen die ik ken uit de Griekse mythen, trouwens...

Ik kan die pagina niet meer terugvinden, maar hier staat hij ook bij:



Ik heb nog wel eens gedacht dat het slangenkapsel van Medusa misschien iets te maken heeft met de uraeus die farao's en Egyptische goden droegen. Eens zien of ik daar nog wat meer over kan vinden.

BerichtGeplaatst: wo 17 nov , 2004 1:45
door els
Ik ga in elk geval maar eens beginnen in de richting van Wadjet te zoeken. Dat was de cobra die als uraeus de kroon van de farao vormde. Deze slang werd ook geassocieerd met de zon Ra, en het was het symbool van Beneden-Egypte (het noorden dus).

BerichtGeplaatst: vr 19 nov , 2004 18:05
door Anzar
Hallo Els,

Bedankt voor de reactie, het is een mooi artikel dat jij over pallas athena schreef.

natuurlijk vind ik het mooi omdat ik daar wat over de Imazighen vind. :hihi:

ik vind die beschrijving van herodotus hier ook in arabischtalig artikel:

... en herhodotus schreef over een bekende libische dans rond het meer Tritonis. De meisje verdelen zich in die dans in twee groepen, ze dansen en daarna vechten ze met stenen en daarna wordt die dans een groot feest waarin met paarden gedanst worden rond dat meer, en dragen de meisjes oorlogskleren als verering voor de goddess neith (Athena) de godin van de oorlog.



(tritonis : een noord afrikaans meer dat tunis zich bevond).

dus pallas kan een tamazight naam zijn, maar het wordt ook als grieks woord vertaald als ik me niet vergis.

Maar ik sta twijfelachtig tegen die soort vertalingen, men zegt ook dat Poseidon een grieks woord voor man is, terwijl herordotus perect grieks (het oude grieks dus) en was in libïe geweest, en zei dat het een libisch (tamazight) woord is.
ook wordt atlas als grieks woord vertaald als de dragend maar ik heb een griekstalig (een grieks meisje) gevraagd wat Atlas betekent in het grieks maar ze had daar geen vertaling voor... en in het algemeen ken ik ook een Prof die grieks als arabisch ontcijfert :duivelwolk:

Neith is niet strikt genomen egyptisch, ze kan ook libisch (amazigh) zijn, een historicus voor wie ik las zei dat de meest oud-egyptische hitorici ze als amazigh godin die zich in de westelijk nijldelta vestigde, en ik las voor ander hitorici dat neith kan gewoon de Amazigh Tanit maar zonder Ta van het vrouwelijke vorm in het Tamazight, Maar de meeste archeologische bronnen stellen dat ze eventueel egyptisch was.

zie: http://www.arkamani.org/meroiticarusa/tomashevich.htm

(dat is ook onderaan in egels vertaald naast arabisch)

(dit was buiten het onderwerp)

-------

Dus Pallas is in ieder geval geen zelfstandige godin (als dit woord klopt) maar een titel dat als grieks als amazigh kan zijn.

Maar dan wordt de drievoudige godin alleen maar een tweeoudige godin.

ik vond daarnaast deze info:

..Her origins are actually from North Africa. She was the Libyan Triple Goddess """Neith, Metis, Medusa, Anath, or Ath-enna""" . Pre-Hellenic myths said she came from the uterus of Lake Tritonis, which means Three Queens, in Libya. Egyptians sometimes called her Isis Athene, which meant, "I have come from myself." ...



dus de Amazigh (Libische) drievoudige godin bestaat uit : Neith, Metis, Medusa, Anath, or Ath-enna.

Wil hij zeggen dat ze allemmal één naam voor één godin ? dan bestaat ze uit één godin met vijf namen.

of zouden die Metis en medusa één naam betkenen, en Anath en Ath-enna ook één naam en blijft Neith als derde naam, dan is ze een godin met drie godinnen.

Maar athena is waarschijnlijk de Amazigh neith, en Medus ook.

en dan zijn die drie godinnen drie namen voor één godin.

Hoe is ze dan drievoudig ?

is ze drievoudig omdat ze drie namen draagt of omdat ze uit drie godinnen bestaat, en dat blijkt niet te zijn.

Verder vond ik dit link:

..Often you will find references to her as "gray-eyed", a reference which seems linked only to Athena and may have something to do with her wisdom. There is one weird reference by Pausanias about Athena having blue eyes. That comes from a Libyan story that Athena was the daughter of Poseidon and Lake Tritonis, and because of that has blue eyes like her father. But this story is not generally accepted, and you aren't going to find a blue-eyed Athena anywhere except on one statue next to a specific Temple of Hephaestus, so don't worry about it. Sometimes she is called "bright-eyed" but that is common to all Gods...



dus Athena is volgens het Libische verhaal de dochter van Poseidon en het meer Tritonis.

Ik begrijp hiervan dat het meer Tritonis een godin was, is dat zo of vergis ik me ?
Want Tritonis is een ook een god en geen godin, deze god is verwant het libische meer, en herodotus beschoude hem als libisch god.

(hoe bedoelt hij met dit: "so don't worry about it " ? als ik het goed begrijp: maak je daar geen zorg over dat ze libisch kan zijn . is dat zo ?)

BerichtGeplaatst: zo 21 nov , 2004 15:14
door els
Bedankt voor de reactie, het is een mooi artikel dat jij over pallas athena schreef.

natuurlijk vind ik het mooi omdat ik daar wat over de Imazighen vind.


Dank je wel. Ik vond dat ook wel interessant. :)

dus pallas kan een tamazight naam zijn, maar het wordt ook als grieks woord vertaald als ik me niet vergis.
Maar ik sta twijfelachtig tegen die soort vertalingen, men zegt ook dat Poseidon een grieks woord voor man is, terwijl herordotus perect grieks (het oude grieks dus) en was in libïe geweest, en zei dat het een libisch (tamazight) woord is.


Pallas wordt vaak als 'maagd' vertaald, maar voor zover ik kon vinden is het Griekse woord dat 'maagd' betekent 'pallax'. Er bestaan ook andere 'vertalingen'. Daarom heb ik er maar bijgezet dat de naam van 'pallax' wordt afgeleid. Zelf geloof ik ook niet erg in Griekse betekenissen van de godennamen, ik heb er dan ook al veel verwijderd. :sip:

en in het algemeen ken ik ook een Prof die grieks als arabisch ontcijfert


Veel Griekse godenverhalen zijn overgewaaid uit Fenicië, waar een semitische taal werd gesproken. De Fenicische goden komen ook weer uit andere Semitische culturen. Dus het is niet zo gek iemand die Arabisch kent die elementen ontdekt.
Maar ik vind het wel interessant dat hij zich daarin verdiept, omdat dit niet erg verkend is.

Van Atlas heb ik ook de meest krampachtige vertalingen gelezen, het verbaast mij niets dat dat meisje het woord niet als Grieks herkende. :D
Hoe noem je het Atlasgebergte eigenlijk in Tamazight, Anzar? Of in het Arabisch?

Ik begrijp hiervan dat het meer Tritonis een godin was, is dat zo of vergis ik me ?
Want Tritonis is een ook een god en geen godin, deze god is verwant het libische meer, en herodotus beschoude hem als libisch god.


Ik weet alleen wat Herodotus zegt: hij citeert de Auseeën die aan het Tritonismeer woonden, dat Athene de dochter was van Poseidon en Tritonis. Sommigen interpreteren dit als het meer zelf, anderen als een 'godin' van het meer.
Ik zie zelf verwantschap met Amphitrite, die ook dat 'Trite' in haar naam heeft. Dit is verwante mythologie. Amphitrite wordt een zeegodin genoemd, maar zij is ook letterlijk een personificatie van de zee.
De mannelijke god heet Triton. Hij is dus de god die half man, half vis is, degene waar Poseidon op rijdt. Het is de zoon van Poseidon en Amphitrite, de zee of een zeegodin dus. En Triton is weer de vader van dat meisje Pallas.

Neith is niet strikt genomen egyptisch, ze kan ook libisch (amazigh) zijn, een historicus voor wie ik las zei dat de meest oud-egyptische hitorici ze als amazigh godin die zich in de westelijk nijldelta vestigde,


Ik ben een dik boek aan het lezen van Martin Bernial, met de titel Black Athena, waarin hij wil betogen dat Athene afkomstig is uit zwart Afrika, dus uit de culturen van zwarte Afrikanen. Of hem dat uiteindelijk zal lukken weet ik niet (er schijnen nog twee dikke volumes aan te komen, dus het slotbetoog staat nog niet in mijn deel), maar hij vertelt wel veel over Egypte en Afrika. Het is erg moeilijk om te lezen, maar ik zal toch eens kijken of hij wat goede historische info heeft. Het meeste wat hij zegt is nogal speculatief, maar toch wel erg fascinerend.

ik vond daarnaast deze info:

..Her origins are actually from North Africa. She was the Libyan Triple Goddess """Neith, Metis, Medusa, Anath, or Ath-enna""" . Pre-Hellenic myths said she came from the uterus of Lake Tritonis, which means Three Queens, in Libya. Egyptians sometimes called her Isis Athene, which meant, "I have come from myself." ...


Ik ken deze berichten, ik heb zelf ook heel lang naar de herkomst ervan gezoch, maar ik kan er helaas niet veel meer over terugvinden. Ik weet wel dat mijn conclusie was dat hier moderne mythen worden gemaakt die worden teruggeprojecteerd op de oudheid. De bron waaruit iedereen dit kopieert en verspreidt is Barbara Walker, maar zij geeft zelf geen bruikbare bron.

Alleen al die term 'pre-Helleense mythen': welke mythen worden daar bedoeld? Want die willen wij juist zo graag vinden... . Ik geloof het pas als iemand de pre-Helleense bron citeert.

Ook dat 'baarmoeder' van het Tritonismeer, dat is wat ze zelf zo graag zouden willen. Misschien zagen mensen in de oudheid het ook wel zo, maar dan moet je dat wel eerst bewijzen, en niet zomaar met die termen aankomen.

Wel geloof ik in de baarmoedersymboliek van de dolfijn die hier steeds tevoorschijn komt, maar ik weet niet eens of die mensen dit zelf herkenden, laat staan dat je het zomaar door kan trekken naar het meer.

dus de Amazigh (Libische) drievoudige godin bestaat uit : Neith, Metis, Medusa, Anath, or Ath-enna.

Wil hij zeggen dat ze allemmal één naam voor één godin ? dan bestaat ze uit één godin met vijf namen.


Precies! Het zijn volgens hem allemaal andere namen (die we kennen uit verschillende culturen), waarmee steeds dezelfde godin wordt bedoeld.

Hoewel ik niet vindt dat je veel hebt aan dit soort bronnen om je kennis over de oudheid te vergroten, ben ik het hier wel mee eens: het zijn allemaal namen voor dezelfde godin.
Behalve dan dat Ath-enna, ik kan die naam nergens terugvinden. Ben hier ook naar op zoek. Ik heb het ook op mijn eigen site gezet, maar ik heb nooit een bevestiging kunnen vinden, dus ik wil dit eigenlijk ook weer weghalen.

of zouden die Metis en medusa één naam betkenen, en Anath en Ath-enna ook één naam en blijft Neith als derde naam, dan is ze een godin met drie godinnen.


Metis wordt inderdaad gelijkgesteld aan Medusa. De spelling Ath-enna ken ik niet. Anath, Neith en Athena worden ook allemaal aan elkaar gelijkgesteld.
Ook hebben we in de thread over Tanith al eens gewezen op de iconografische overeenkomst met de Minoïsche 'slangengodin'.
Volgens mij duidt dit erop dat via de Middellandse Zee eeuwenlange interculturele contacten bestonden.

Hoe is ze dan drievoudig ?

is ze drievoudig omdat ze drie namen draagt of omdat ze uit drie godinnen bestaat, en dat blijkt niet te zijn.


Volgens mij is ze dus niet drievoudig, ik noem het moderne mythologie. Wel zou de afsplitsing van Medusa misschien op dualiteit kunnen wijzen, maar ik weet in elk geval niet hoe.

(hoe bedoelt hij met dit: "so don't worry about it " ? als ik het goed begrijp: maak je daar geen zorg over dat ze libisch kan zijn . is dat zo ?)


Nee, hij heeft het over haar blauwe ogen. :sip:
Ik denk dat hij bedoel: er worden al zoveel verschillende dingen gezegd, en nu zou ze ook nog blauwe ogen hebben, maar gelukkig geloofden niet veel mensen daarin.

Toch is het wel leuk, Pausanias verzamelde al die lokale verhalen, die eens iets anders laten horen dan die 'staatsmythen' en literaire mythen. :p

BerichtGeplaatst: ma 22 nov , 2004 15:40
door Anzar
Hallo Els,

Bedankt voor de reactie :)


wat Atlas betreft zou het absoluut geen arabisch woord zijn, Maar dat kan wel berbers zijn.

ik las ergens buiten het onderwerp van de mythologie dat Tadla (een stam in het Atlasgebergte) een verbastering van het woord Atlas kan zijnMaar ik weet niet wat dat zou kunnen betekenen,

ik weet wet dat Tadla een vrouwelijk vorm is in berbers, en Atals een mannelijk vorm.

die auteur zegt dat de d een t kan worden in tadla, maar ik weet toch niet wat dat zou betekenen.

ik vond deze site ook:






Anzar

BerichtGeplaatst: di 03 okt , 2006 18:59
door clue
ATLAS is een verbastering van Ata-Ras dat betekend gewoon "Koning van AD "in de Koran ook "Koning van Irem"
Omdat Herodotes in 450 vC de Nijl horizontaal in Noord-Afrika tekende en zoals bekend de echte Nijl vertikaal was, behoren ook alle namen in Noordafrika eigenlijk in de Franse Sudan of de RodeZee-kust Het wordt dan een hele Klus uit te pluizen HOE de noordAfrikaanse bevolking voor 855 vC werkelijk heette!

Ook de naam ATLAS(>gebergte) hoort in Ethiopie waar ze de Maanbergen heetten waartegenover de Stad Atlantis lag, die wordt door de Mexicaanse archeoloog Georgeos Diaz montexano op een moddereilandje"Spartel"voor Tanger gezocht.

Dat de Aarde door een Maanbotsing cartografisch"omklappte"in het jaar 855vC staat nergens want de mensen wisten dat niet ze noemden het d3e Wraak of de oorlog der Goden onderling( grieks Giganto-Titano-Machia.) De Berbers en de hamieten in Kenia(=Massaii")egypties:"Medjay"Bijbels MeshWesh".)zouden verwant zijn. :(

BerichtGeplaatst: vr 16 feb , 2007 2:44
door Bezet_door_Arabieren
clue schreef:ATLAS is een verbastering van Ata-Ras dat betekend gewoon "Koning van AD "in de Koran ook "Koning van Irem".


In welke taal heet hij "koning van Irem"?
Het woord Irem staat iig niet in de Koran.

Athe-ras ( in het Berbers van Rifgebergte) en Ata-las ( in het Berbers van Atlasgebergte) betekent iemand die enorm groot is. Atlasgebergte is ook enorm groot en loopt van Marokko tot en met Algerije. Atlasgebergte wordt verdeeld is Klein Atlas, midden atlas en groot atlas.

Omdat Herodotes in 450 vC de Nijl horizontaal in Noord-Afrika tekende en zoals bekend de echte Nijl vertikaal was, behoren ook alle namen in Noordafrika eigenlijk in de Franse Sudan of de RodeZee-kust Het wordt dan een hele Klus uit te pluizen HOE de noordAfrikaanse bevolking voor 855 vC werkelijk heette!


In de tijd van Herodotus heetten Imazighen gewoon Imazighen zoals ze nu heten. Maar voor de buitenwereld heetten ze Libiërs ( geen Berbers).
Herotodus zei dat Libiërs een groot land hebben van Siwa in Egypte tot de Oceaan, en van de middellandse zee tot diep in de Sahara.

De Berbers en de hamieten in Kenia(=Massaii")egypties:"Medjay"Bijbels MeshWesh".)zouden verwant zijn.

Ik neem aan Massaai zwart zijn.
Het DNA onderzoek heeft aangetoond dat Berber het meest op zuid Europeanen lijken, daarna op Fransen. De genetische afstand tussen Berbers en Arabieren en tussen Berbers en negers is heel erg groot.

BerichtGeplaatst: vr 16 feb , 2007 11:17
door Endymion
Pallas Athena Neith Anath

Ik dacht dat "Pallas" "geit" betekende. "Parthenos" is "maagd".
Minstens drie personen dragen die naam: een titaan, een gigant en een nimf.
-De titaan Pallas is een titaan van de tweede generatie en een zoon van de titaan Krios en Eurybia, de zoon en de dochter van Gaia bij respectievelijk Ouranos en Pontos.
-De gigant Pallas is een zoon van Gaia en werd in de opstand der giganten door Athena geveld. Als overwinnnig nam ze zijn naam aan.
-De nimf Pallas is een dochter van Triton, de zoon van Poseidon. Ze was een krijger van de zee en een vriendin van Athena, die haar per ongeluk tijdens het spelen dodelijk verwondde. Als rouw nam ze haar naam aan.

Volgens andere lezingen was Pallas dan weer de (pleeg)vader van Athena. Wat Poseidons vaderschap betreft, volgens een verhaal gebruikte Zeus dit smoesje om Hera te misleiden... zonder succes.

De triade Baäl-Saphon, Astarte en Anath is best wel interessant om te vergelijken met de Kapitolijnse triade Jupiter, Juno en Minerva, die niemand minder zijn dan Zeus, Hera en Athena. met als enige verschil wel dat Astarte en Anath de minnaressen waren van Baäl, terwijl hier slechts Juno/Hera de vrouw van Jupiter/Zeus is en Minerva/Athena zijn dochter.

Dat is dat.

BerichtGeplaatst: do 22 feb , 2007 2:55
door Pallas Athena
Wat haar naam betreft, zo schijnt men een onderscheid te moeten maken tussen Athena en Pallas Athena, zoals zij zeer dikwijls bij de dichters Hesiodos en Homeros wordt genoemd. De naam Pallas schijnt oorspronkelijk als een praedicatief adjectief vóór Athena gevoegd te zijn en haar aangeduid te hebben als de lanszwaaiende godin, een symbolische voorstelling van haar macht over de bliksem.

verdere benamingen uit wikipedia:
Athena Obrimopatrê

Een geheel andere mythe omtrent haar geboorte heeft deze eerste geheel op de achtergrond geschoven. Reeds de Ilias van Homeros kent Athena als de liefste dochter van Zeus. Zij is diegene van zijne kinderen, die zijn grootste vertrouwen geniet; alle moeilijkheden, die Zeus te overwinnen heeft, worden door haar daden overwonnen. Zeus spreekt tot haar als tot zichzelf. Zij beiden zijn één. Ze heet daarom Obrimopatrê, "de dochter van een sterke vader." Die innige verhouding tussen Athena en Zeus wordt symbolisch uitgedrukt door het meest bekende verhaal, dat omtrent haar geboorte onder de Grieken in omloop was, dat ze namelijk uit haar vader zou zijn geboren. Zeus had, zo luidt deze sage, zijn eerste gemalin Metis (d. i. "de schranderheid") verslonden, omdat hij vreesde, dat zij hem een zoon zou baren, die hem de wereldheerschappij, welke hij zich met zoveel moeite had verworven, weer zou ontrukken. Ten gevolge van die daad bracht hij na enigen tijd Athena of Pallas Athena ter wereld, die volwassen en gewapend uit zijn hoofd te voorschijn trad. Toen het ogenblik was gekomen, waarop zij het levenslicht zou aanschouwen, moest Hephaistos, of volgens een andere mythe Prometheus, het hoofd van Zeus vanéénsplijten, en nu sprong zij daaruit met opgeheven lans onder het aanheffen van een krijgslied te voorschijn. Een geweldige omwenteling in de natuur, een hevige aardbeving en een even heftig opbruisen van de zee gingen met de geboorte van Pallas Athena, die ook de geweldige godin van de oorlog zou zijn, gepaard.

In volle wapenrusting trad Athena uit het hoofd van Zeus te voorschijn. Van nature is zij dus bestemd tot godin van de oorlog; maar zij is niet gelijk aan de woesten Ares. Zij beschermt de staat, die in oorlog is verwikkeld, wanneer die oorlog moet dienen tot rechtmatige afwering van de aanval van vreemden, of ook, wanneer hij ter wille van hogere belangen is ondernomen en een bekwame en verstandige leiding van de krijg de staat voordeel kan aanbrengen. Legt zij haar wapenen af, dan is er vrede op aarde. Dat duidt de mythe aan door te verhalen, dat, zodra zij, uit het hoofd van haar vaders getreden, de opgeheven lans naar de aarde had gebogen, de lucht opklaarde. Op het eiland Rodos wist men te spreken van een gouden regen, die Zeus bij haar geboorte over het eiland had uitgestort, hetgeen natuurlijk een zinnebeeldige uitdrukking is voor het neerdalen van het zuivere licht van de aether op de aarde.

[bewerk] Athena glaukios

Een bijnaam, die door de dichters zeer dikwijls aan Athena gegeven werd, glaukopis, d. i. "de godin met schitterende ogen" en de uil, die deze eigenschap met haar deelt, en steeds als haar trouwe begeleider wordt voorgesteld, hebben ook betrekking op de lichtgevende godin van de reine, heldere aether.

[bewerk] Athena Promachos

Letten we nu op de betekenis van Athena als ethische godin, gaan we haar betrekkingen na tot het leven en werken van de mensen, dan hebben we haar vooreerst te beschouwen als een godin van de oorlog. Het zijn voornamelijk de oudere hymnen en sagen, die deze trek van haar wezen op de voorgrond stellen. Als Athena Promachos, d. i. als de godin, die ook in de strijd de stad zou beschermen en verdedigen, werd zij op de burcht van Athene vereerd. In Boeotië, in Macedonië was het vooral de godin van de oorlog, aan wie men hulde bracht. Dikwijls wordt zij dan ook naast Ares genoemd. De grootste helden van de oudheid staan onder haar voortdurende bescherming. Perseus en Bellerophon, de Aetolische Tydeus, de uit de stam van de Minyers gesproten Iason en de nationale heros van gans Griekenland, Herakles, allen mochten ze zich in haar steun en haar bescherming verheugen. In de Trojaanse oorlog stond zij Achilleus, Diomedes en Odysseus trouw ter zijde.

Met de helden beklimt zij soms de strijdwagen, met haar lans velt zij alles, wat haar in de weg treedt, zelfs doet zij die goden wijken, die voor haar in kracht moeten onderdoen. Haar moed blijft haar altijd bij, maar niet minder haar tegenwoordigheid van geest; zelfs in het uiterste gevaar blijft zij kalm en onverschrokken. En is de strijd geëindigd en het gevaar geweken, dan verkwikt en sterkt en beloont zij de helden, die zij liefheeft en die zich haar waardig hebben gedragen.

De drievoudigheid in een paar verhalen met Pallas Athena samengevoegd omdat ze een godin van de hemel was en dus geen werkelijk gezicht had. Ze had een steeds veranderend gezicht dat overging van meisje, vrouw en oude vrouw. Ze nam het gezicht aan van de sterfelijke vrouwen die stierven en had dus nooit hetzelfde gezicht. Maar dit veranderende gezicht gold voor Hera ook volgens sommige mythen. Pallas Athena wordt ook als de godin van de oorlog gezien vanwege haar atributen en dus verklaard het misschien waarom zij de gezichten van de gestorven vrouwen overnam.

BerichtGeplaatst: do 22 feb , 2007 13:36
door els
Hai Pallas, gezellig dat je weer eens een kijkje komt nemen, en leuk dat je nog steeds in mythologie bent geïnteresseerd. Gaat het allemaal goed op school? :)

Vergeet je niet een link te plaatsen naar de bron, als je een stukje hebt gekopieerd? Dat heet 'nettiquette', de mensen die het hebben geschreven zullen dat heel erg op prijs stellen, omdat het ze veel tijd heeft gekost om het te schrijven. Daarmee krijgen ze ook meer bezoekers, en de eer die ze toekomt. :knipoog:

Op wikipedia schrijven allemaal vrijwilligers, ze worden niet betaald voor al het werk dat ze doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pallas_Ath ... las_Athena

BerichtGeplaatst: wo 28 feb , 2007 18:28
door Pallas Athena
Op school gaat alles goed. Ik was zo lang on-actief omdat ik me verder heb verdiept in de huidendaagse politiek. Ik heb een voorkeur gekregen tot een eeuwige revolutie.
Sorry van de link ik was het vergeten maar boven de info van wikipedia had ik wel nog even vermeld dat het van wikipedia kwam.

BerichtGeplaatst: do 01 maart , 2007 12:14
door willy
Athena

Mythologische motieven die verweven zijn in de verschillende versies van de geboortemythe.

Talrijk zijn de verhalen waarin de buitenechtelijke verbintenissen van Zeus een rol spelen. De jaloezie van Hera, die hiervan steeds weer het onvermijdelijke gevolg is, is welhaast spreekwoordelijk. De eeuwige ruzie tussen Zeus en Hera blijkt een motief te zijn, dat ook in de mythe over Athena's geboorte een belangrijke rol speelt.

De ruzies tussen Zeus en Hera zijn niet alleen 'van huiselijke aard'; ze lijken te zijn verbonden met het oeroude mythische motief van de strijd om de wereldheerschappij : de ruzie met Hera is voor Zeus dan ook niet altijd zonder gevaar. In de Homerische hymne aan Apollo wordt beschreven hoe Hera, wanneer ze in woede is ontstoken over de geboorte van Athena, het monster Typhoon voortbrengt. Eens zal dit een grote bedreiging vormen voor de heerschappij van Zeus' strijd tegen de giganten, waartoe ook Typhoon wordt gerekend, is er een op leven en dood.

Van Chrysippos, een laat auteur, lezen we in een fragment dat Hera na een ruzie Hephaistos heeft gebaard. Is dit een fantasie van Chrysippos? Of wijst dit op een traditie die al eerder bestond? We weten het niet. Uit niets blijkt, dat Hephaistos ooit een gevaar heeft betekend voor Zeus. Hij wordt doorgaans afgeschilderd als een god die uitblinkt onder de goden : daardoor kan hij wedijveren met Athena, het kind van Zeus. Doorgaans wordt Hephaistos alles behalve als een monster voorgesteld; toch verraden andere mythen dat hij van oorsprong wezensverwant is met Typhoon : beiden zijn lelijk, beiden bevinden zich onder de Etna, en de kreupelheid van Hephaistos heeft zijn pendant in het feit dat Typhoon slangen heeft in plaats van voeten. Het verhaal waarin verteld wordt dat Hephaistos door Zeus van de Olympus wordt geslingerd vormt wellicht nog een echo van de strijd die eens tussen deze twee aartsvijanden is gevoerd. Het is dan ook maar de vraag of Marie Delcourt gelijk heeft, wanneer ze opmerkt : “Les peintres et les sculpteurs qui l'ont associe a une Gigantomachie n'ont pas en sa legende comme point de depart; ils l'ont simplement inclus dans une serie divine qu'ils souhaitent complete. Sa presence y est sans interet pour nous.” (Marie Delcourt,Hephaistos ou la legende du magicien, Paris 1957, p. 145).

Het motief, dat de heerschappij van Zeus in gevaar komt, is niet aan de persoon van Hera gebonden. In de Theogonie is het Metis, die eens een kind zal baren dat het koningschap zal overnemen. Hier lijkt sprake van een reminiscentie aan een andere vroege geschiedenis : Ouranos en Gaia, die Zeus voor dit gevaar waarschuwen, hebben eertijds ook Kronos in kennis gesteld van het lot dat hem te wachten stond. Ook in het fragment van Chrysippos dreigt er voor Zeus gevaar van de zijde van Metis.

Het gevaar kan worden afgewend. Dit kan op twee manieren : het kwaad kan voorkomen worden of, zo dit niet lukt, dan moet het bestreden worden. Kronos verslond zijn kinderen, en dacht zo het kwaad te voorkomen. Helaas had hij zich misrekend. In de onvermijdelijk daarop volgende strijd dolf hij het onderspit. Ook Zeus moet strijd leveren. Hij echter wint deze. Alleen : daarmee is het gevaar nog niet definitief geweken. Metis immers zal nog een zoon baren, machtiger dan Zeus! Daarom verslindt Zeus haar. Sedertdien staat Zeus' heerschappij over het Al voor eeuwig vast. Zo altans wordt het ons verteld door Hesiodos.

Het verslinden is een motief dat ook nog verwijst naar een andere notie : Hesiodos vertelt, dat Zeus door zijn daad ook beschikt over de eigenschappen van Metis. Dat wie een godheid opeet daarmee ook deel krijgt aan zijn/haar wezen geldt, zoals blijkt uit vele rituele maaltijden overal ter wereld, in de eerste plaats voor mensen. Dat het klaarblijkelijk ook voor Zeus geldt behoeft ons niet te verbazen : de goden blijken wel vaker menselijke trekken te hebben.

Of het verslinden van Metis ook te maken heeft met het motief dat Zeus zijn daad geheim wil houden voor Hera, valt moeilijk te zeggen. Weliswaar lezen we bij de Pseudo Apollodoros dat Zeus een van zijn geliefden, Elara, toen ze zwanger was, in de aarde heeft verborgen. Het kind, Tityos, is vervolgens uit de aarde tevoorschijn gekomen (Ps. Apoll. I,23). Bij Homeros (Odyssee 11, 576) wordt Tityos dan ook 'de zoon van de aarde' genoemd. Maar waar verteld wordt dat Metis verslonden wordt heeft Zeus wel wat anders aan zijn hoofd dan de vraag hoe hij zijn avonturen voor Hera verborgen moet houden : zijn vrees voor het nageslacht van Metis. Bovendien : Hera zou misschien misleid kunnen worden door een uit de aarde geboren jongen, omdat de aarde in staat is om uit zichzelf iets voort te brengen. Maar het verslinden zou in dit geval weinig effect hebben : want dat Zeus daad onopgemerkt zou blijven voor Hera wanneer hij zelf het kind, dat Metis verwachtte opat, is ondenkbaar.

Welke eigenschappen zijn het, die Zeus zich eigen maakt door het verslinden van Metis? De 'metis' die Zeus zich eigen maakt is kennis, kennis van zaken, beheersing van bepaalde technieken, inzicht in situaties en ontwikkelingen, en het vernuft om problemen op te lossen. Van Athena wordt door Homeros gezegd, dat zij zich door haar ìçôéò onzichtbaar kan maken : voor ons lijkt dit nogal magisch en ver af te staan van wat wij “vernuft” plegen te noemen. Voor een god evenwel bestaat de onderscheiding tussen kunst en magie, tussen rationeel en irrationeel niet : ìçôéò is ervoor nodig om de kansen en de mogelijkheden van het moment te kunnen benutten. Iedere godheid, ja zelfs elk mens beschikt over deze 'metis', alleen : Zeus heeft 'de wijsheid in pacht'. Na de strijd tegen de chaosmonsters uit de aarde om de macht genoot hij het gezag van alles en iedereen. Na het verslinden van Metis is hij ook bedreven in het handhaven daarvan. Daarom zal hij voortaan aan alle gevaren het hoofd kunnen bieden. (Cf. Jeanmaire, Naissance d'Athena et royaute magique de Zeus, in Rev. Arch. tome XLVIII 1956, p. 38v.; Marie Delcourt, Hephaistos ou la legende du magicien, Paris, p. 142. Beiden neigen ertoe Metis vooral in verband te zien met de magie. Dat lijkt ons niet correct).

We zijn inmiddels op het spoor gekomen van een aantal mythische motieven, die verwerkt zijn in de verschillende versies van de mythe over Athena's geboorte : ruzie tussen Zeus en Hera, amoureuze escapades van Zeus, de consolidatie van het koningschap, bedreiging van dit koningschap door chaoswezens die door de aarde worden voortgebracht, bedreiging van het koningschap door onkunde, de verwerving van eigenschappen door iets in te nemen, en het afwenden van het noodlot door een list. Al deze motieven zijn in verschillende mythen terug te vinden.

Men zou de neiging kunnen krijgen om deze verbindingen, die in de mythen gelegd worden, te beschouwen als vaste onlosmakelijke connecties. Maar dan zien we ten onrechte voorbij aan de creativiteit van de dichters en aan de vrijheden die zij zich permitteerden bij het vertellen van hun visie op goden, mensen en samenleving. Bovendien dienen we ervoor te waken niet al te snel conclusies trekken. Wanneer we bijvoorbeeld in een fragment van Chrysippos lezen, dat Hera vertoornd is op Zeus en Hephaistos voortbrengt, en dat daarna Zeus Athena ter wereld brengt, dan is het verleidelijk om, naar analogie van andere verhalen, te veronderstellen dat haar boosheid wel weer zal zijn opgewekt door een buitenechtelijke verbintenis van Zeus. (Zo o.a. Kauer, Die geburt der Athena, s.53). Maar dat is toch niet zo zeker : in een fragment van de Melampodia (fr. 275) vinden we een ruzie tussen Zeus en Hera beschreven om een heel andere reden.

Zeus en Hera hebben, zo lezen we daar, ruzie over de vraag wie er meer plezier beleeft aan sexueel contact, de vrouwelijke of de mannelijke partner. Om een antwoord te verkrijgen op deze vraag gaan ze naar Teiresias, die in een vroeger leven vrouw is geweest. Hij kan het dus weten! Teiresias nu zegt dat de vrouw er negen maal zoveel plezier aan beleeft als de man. Hera wordt nu zo kwaad, dat ze Teiresias met blindheid slaat. En Zeus is zo verheugd over de mening van Teiresias, dat hij hem de gave van de profetie schenkt. (Vid. West, Hesiod Theogony, p.402 : 'Now a sequel in which Hera said, “I'll show you that I can do without sex : I'll bear a child without your help”, would fit the story well', aldus West). Kortom : het voorbeeld illustreert dat niet alle geruzie tussen Hera en Zeus altijd is terug te voeren op spanningen als gevolg van de verliefdheden van Zeus.

Bij dit al blijft het onzeker of het motief van verzwelgen van Metis nu wel erg nauw is verbonden met de geboortemythe van Athena. Er zijn argumenten die een andere richting van denken zouden kunnen ondersteunen. Bij Hesiodos is Athena beslist niet een 'herboren' Metis. Metis draagt het kind al bij zich voordat Zeus haar verslindt. En het lijkt er meer op dat Hesiodos twee motieven met elkaar heeft verweven - de bedreiging van Zeus' koningschap van de zijde van Metis, en de mythe over Athena's geboorte - die eigenlijk slecht bij elkaar passen : omdat Athena niet het kind is waarvoor Zeus behoeft te vrezen; integendeel! Athena is niet een godin van het type Typhoon of Hephaistos. Athena is al evenmin de opnieuw geboren Metis, ook al wordt ze dan vaak 'polymetis' (erg schrander) genoemd; we zagen al dat alle goden en ook mensen beschikken over een zekere ìçôéò. Bovendien : de eigenschappen van Metis gaan niet over op Athena maar op Zeus, die haar verslindt. En tenslotte merkten we al op dat het Hesiodos niet in de eerste plaats om Athena of om Metis te doen is. Het gaat hem om Zeus : Zeus brengt een kind voort, Zeus verwerft zich wijsheid, Zeus vestigt zijn koningschap voor eeuwig. Er is hier dan ook geen sprake van een hergeboorte, maar om een nieuwe schepping : hier wordt iets nieuws vertoond! Bij Hesiodus is niet Athena, maar Zeus de hoofdpersoon van de mythe : om hem gaat het!

We zullen nog zien dat deze constatering, verbonden met het feit dat niet zo duidelijk is vast te stellen of Homerus de mythe over de wonderbaarlijke geboorte wel heeft gekend, erop zou kunnen wijze dat pas later de nadruk meer is komen te liggen op de rol van Athena. Toch gaan wij er vooralsnog van uit dat het motief van de geboorte van Athena uit het hoofd van Zeus gezien moet worden als een zelfstandig en oeroud motief met een eigen geschiedenis. Of Homeros het motief gekend heeft, is niet duidelijk. De teksten (Ilias I,578; XIV,338; Od. VIII,312) zijn voor verschillende interpretaties vatbaar. Dit feit zou in combinatie met de eerdere vaststelling, dat bij Hesiodus Zeus de hoofdrolspeler is in de mythe over de geboorte van Athena, erop kunnen wijzen dat pas later de nadruk meer is komen te liggen op de betekenis van de mythe voor de godin Athena.

Uit het beeldmateriaal lijkt te kunnen worden afgeleid, dat de mythe ooit op de Peloponnesos enige populariteit genoot. Wijst ook dat niet vooralsnog in de richting van Zeus? In dit verband is ook van belang om notitie te nemen van de rol van Hephaistos als mannelijke 'verloskundige' : die daar reeds in de 7de eeuw v. Chr. tamelijk bekend was. Heeft zich daar toen al een proces voltrokken, waardoor Athena en Hephaistos steeds meer op elkaar waren gaan lijken? Of is dit van later datum? Op welke wijze heeft een Myceense huis- en burchtgodin met chtonische trekken zich ontwikkeld tot de dochter van Zeus, die nog vele eeuwen het symbool en de auctor intellectualis is geweest van de westerse cultuur? Heeft in dit proces een 'nieuwkomer', in de gestalte van een oorlogsgodin die is geintegreerd in de Olympische godenfamilie, een rol gespeeld? Mogelijk, dat de bestudering van een aantal sleutelteksten een antwoord zou kunnen geven op deze vragen.


Drievoudige Godin

BerichtGeplaatst: di 06 maart , 2007 21:06
door Endymion
Zeg, ik wilde eens wat vragen en hoop dat ik niet teveel mensen kwaad maak enzo, maar die drievoudigheid van de Grote Godin, is dat eigenlijk niet gewoon de Christelijke invloed van de Drievuldigheid van God die we projecteren op oudere goden, godinnen met name?

Ik bedoel ja, in de "Griekse mythen" van Robert Graves wijzt hij ook herhaaldelijk op de drievoud van Maagd, Moeder en Oude Vrouw. Zoals bijvoorbeeld Persephone - Demeter - Hekate.

Ik vraag me af of de echte "heidenen" dat inderdaad wel zo zagen. Is het niet veel meer zo dat pas na het Christendom en pas sinds Wicca dit idee tot stand is gekomen?

Ik wil het heidendom zeker niet afbreken, maar steeds maar te zeggen dat het Christendom vanalles gestolen heeft van de heidenen, klopt volgens mij toch dik niet.

Ook altijd dat matriarchaat erbij betrekken, vind ik op den duur vrij irritant. Niet dat ik mysogien ben hoor, maar je kunt de dingen wel opdraaien.

Ik heb bijvoorbeeld een hoorspel van de Da Vinci Code beluisterd. Heel mooi verhaal enzo maar met de bewering dat toen het Christendom staatsgodsdienst werd, het gedaan was met het matriarchat, zitten ze er toch subtiel naast volgens mij. Want het was al heel veel eerder gedaan met het matriarchaat hoor, met de exclusieve verering van godinnen.

BerichtGeplaatst: di 06 maart , 2007 22:46
door els
Het is ook mijn mening dat die 'drievoudige godin' een moderne mythe is. Natuurlijk gebeurde het in de oudheid wel dat functies werden opgesplitst, en dat dat op z'n tijd in drieën ging, maar sommigen nemen overal 'drievoudige godinnen' waar, alsof dat altijd de dominante kijk op het leven is geweest. Ik vind daar niet veel van terug. Je ziet in de dochter-moederverwantschap wel de cyclische kijk op het leven terug. Dat cyclische is volgens mij veel basaler dan typisch die drievoudigheid.

Er bestond trouwens ook wel een drievoudig beeld in het christendom van 'zoon, vader en moeder'. De drievoudigheid in het christendom is zelf een ontwikkeling geweest in de manier waarop Jezus werd gezien als zoon van god of juist als mens etc. Dat leidde tot vragen over zijn aard (goddelijk of menselijk, of beide), en uiteindelijk kwam daar zoiets uit als de drievoudigheid. Het had evengoed tweevoudig kunnen zijn, afhankelijk van welk denkbeeld zou zijn overgebleven. Of viervoudig, of negenvoudig, weet ik het. Dat is niet alleen overgenomen van heidense godsdiensten, het is ook een algemene manier van dingen ordenen en schematiseren.

Natuurlijk is het wel zo dat in het christendom de oude godsdiensten bewaard zijn gebleven, in een gekerstende vorm. Dat cyclische komt bijna als vanzelf al weer terug doordat ieder jaar de geboorte, dood en verrijzenis van Jezus wordt gevierd.

Ik denk ook dat godinnen allang geen teken meer waren van een betekenisvolle rol van vrouwen. Godinnen weerspiegelden in de belangrijkste literatuur de verhoudingen van vrouwen in het patriarchaat. Ze werden aan de lopende band verkracht en baarden dan gewoonlijk zonen, dat is meestal hun belangrijkste aandeel in wat er van de mythes is overgeleverd. Athene wordt zelfs geboren uit haar vader en aan haar wordt zomaar de uitspraak in de mond gelegd dat de vader de werkelijke ouder is van het kind.

Of het sinds het christendom erger is, ach, ik weet het niet, ik erger me heel erg aan de machtsverhoudingen en beeldvorming van die godsdiensten, maar het is inderdaad al veel ouder. Het probleem ontstond natuurlijk rechtstreeks doordat vrouwen binnen patriarchale systemen als baarmachine fungeren, en zo veel meer kinderen krijgen dan gemiddeld, die allemaal die patriarchale waarden waarin mannen de baas zijn over vrouwen verspreiden. Dat systeem heeft een enorme bevolkingsexplosie tot gevolg, waarbij iedereen die wat genuanceerder in het leven staat het onderspit delft. Dat kan als mannen degene zijn met de zeggenschap de voortplantingsorganen van vrouwen. Ze doen in patriarchale culturen hun leven lang niets anders dan kinderen uitpoepen. Een bizar systeem, succesvol misschien in kwantiteit maar niet in kwaliteit, als je het mij vraagt.

BerichtGeplaatst: wo 07 maart , 2007 15:59
door willy
De drievoudige godin of de leeftijden van leven en dood

Hans Baldung

Afbeelding



Afbeelding Afbeelding

Eerste bekende afbeelding van een ogenschijnlijke drievoudige godin? Ze is gesneden uit een rotsblok van een grot, Abri Bourdois du Roc-aux-sorciers d’Angles-sur-l’Anglin (Frankrijk), en bestaat uit drie enorme vrouwelijke figuren die op een bizon staan. (Magdaleniën - Oude steentijd 14 000 jaar oud)




BerichtGeplaatst: wo 07 maart , 2007 16:37
door els
Mooie afbeeldingen, Willy, ik had hier nooit van gehoord.

Maar ja, dan kunnen de matres natuurlijk ook niet ontbreken he. :lach2:

Afbeelding

Afbeelding

Matres or Matronae (litt. 'Mothers'): ancient deities, venerated in northwestern Europe.
The cult of the three matres or matronae (both words mean 'mothers') is known from Gaul (including Germania Inferior and Superior), northern Spain, and northern Italy. This region is more or less identical to that of the La Tène-culture (the Celts), which suggest a Celtic origin of this cult, which is only known from the Roman age. There are two concentrations of monuments: northern Italy and the country along the Lower Rhine, where the Ubians lived.


It is a colorful set of names, but it is hard to give an interpretation of this cult. The first one to do so was the Roman general Julius Caesar, who wrote in the sixth book of his famous Commentaries on the War in Gaul that the Gauls venerated Minerva. Several modern scholars have taken this as a reference to the mothers. We know that in the continental Celtic religion triplism played a role. From Medieval Irish sources we know that the great goddess, queen Morrígan, resolved into three Morrígna: Morrígan, Badb, and Nemain. This would explain why Caesar could describe the triple goddess with one name.


Lees hier het hele artikel:

http://www.livius.org/man-md/matronae/matronae.html

Afbeelding

http://elearning.unifr.ch/antiquitas/no ... 47&lang=de

Matres de Vertault (H. 39 cm.) © Musée de Châtillon-sur-Seine 88.171.1

Un groupe sculpté en calcaire de Vertault (Côte d'Or) figure trois femmes assises sur un siège haut dossier. Elles portent sur leurs genoux, l'une le nourrisson, la deuxième le linge, la dernière l'éponge et la cuvette. Ces attributs, ainsi que leur poitrine à demi dénudée, suggèrent qu'elles sont intimement associées aux soins du nouveau-né. Qui représentent-elles?
Ces triades féminines appartiennent à un type répandu dans la statuaire gallo-romaine. Un groupe similaire de trois femmes avec des fruits dans leur giron porte une inscription qui les désigne comme des MATRES, des déesses-mères, garantes de l'abondance et de la prospérité familiale (Lyon, Musée de Fourvière). Ces statues étaient sans doute placées dans le laraire de la maison.
La triade de Vertault détient peut-être aussi une signification symbolique. Le linge pouvait évoquer un parchemin déroulé, la cuvette une patère à libation. Les déesses incarneraient-elles les Moires ou Parques présidant à la destinée de l'enfant? Dans la triade des Bolards/Nuits-Saint-Georges (Musée de Dijon) et sur le relief de Saint-Boil (Musée de Châlon-sur-Saône) une déesse tient une balance.

En savoir plus: S. Deyts, Images des dieux de la Gaule, Paris, 1992.



Afbeelding

Matronae or Matres
Stone relief, 2nd century AD
Mümling-Grumbach, Odenwald, Germany

http://www.timelessmyths.com/celtic/gallic.html#Matres

Matres was a triad of mother goddesses, worshipped through much of Continental Europe, especially around the Rhine regions.

There were numerous images and figurines of the mother goddesses, such as carrying or suckling children. They were also seen carrying the cornucopia or basket of fruit. The cornucopia was a symbol of prosperity and fertility.

They were household deities that guarded against diseases and famines. There were indication that they were goddesses of healing, which were symbolised by the dogs at their feet.

The Matres were known as the Treverae among the Treveri tribe around modern day Trier (west Germany), and at Nimes (southern France) they were called the Nemausicae.

The Romans had equated Matres with Terra Mater and the Germanic goddess Nerthus.

BerichtGeplaatst: wo 07 maart , 2007 17:53
door willy
Ook mooie afbeeldingen Els, ik kende ze ook niet.

Afbeelding

Triple Headed Astarte
Bronze sculpture 1500 BC
Phoenician

Dit is wel een van de weinige afbeeldingen met een lichaam en drie hoofden. Spijtig maar ik heb er geen gegevens over, sorry.

BerichtGeplaatst: wo 07 maart , 2007 18:48
door willy
Afbeelding

Die "drei Bethen". 'Wilbeth, die Jungfrau, Ambeth, die Mutter und Borbeth, die Alte.
Ihr Name bedeutet soviel wie die Glänzende, sie tritt stets in der Trinität zusammen mit Embet und Wilbet auf. Wobei Embet (Ambeth, Ainbet) die schwarze Todesgöttin und Wilbet die jungfräuliche Göttin darstellt. In ihrer Dreiheit nennt man sie die Bethen.



Afbeelding

Nornen

Von dort kommen Frauen, vielwissende, drei aus dem Born, der unterm Baume lieg;
Urd heisst man eine, die andre Verdani - sie schnitten ins Scheit -, Skuld die Dritte.
Urd, das Gewordene, das wurde (Vergangenheit)
Verdandi, das gerade Werdende, und
Skuld, das, was in Zukunft werden könnte

Afbeelding



Voor meer uitleg over de Nornen zie Els godinnenlijst.


BerichtGeplaatst: do 08 maart , 2007 13:50
door willy
Afbeelding

Triple Mother-Goddess

Temple of Sulis Minerva : England,
Roman Britain/Celtic Period, 1st-2nd c. CE


BerichtGeplaatst: vr 09 maart , 2007 11:45
door willy
Afbeelding

Carved Relief from Coventina's Temple

Image may represent the goddess in triple-form, a common occurrence in Celtic mythology


BerichtGeplaatst: vr 16 okt , 2009 14:15
door Stardust
willy schreef:De drievoudige godin of de leeftijden van leven en dood
Afbeelding


Gaat het hier niet om een viertal fasen?
Immers het kind (de jeugd) telt ook mee.
Het kind houdt de dorsvlegel vast van de dood (magere Hein) en daarmee is een cyclus aangegeven.
De zandloper is de tijd.
De vogel zou de ziel kunnen betekenen die het kind vooraf gaat.
(Of later bevrijdt raakt door het dorsen)

Athene als Triple Godin?

BerichtGeplaatst: do 28 okt , 2010 14:40
door Plato's Atlantis
Die vogel is een Uil een dodenvogel( de witte Duif is trouwens -zonder-Olijftakje OOK een 'dodenvogel')

Hera en Juno zou men als Athene kunnen benamen, maar Pallas en Medusa zijn kinderen van Athene nadat ze uit Zeus voorhoofd tevoorschijn kwam.

Mars heeft eerst op Zeus-'voor'hoofd geslagen waarna Athene eruitkwam. Dat Athene de dochter van Poseidon en Tritonis-meer was? Kan zijn dat Mars identiek is met Ares/Beide namen hebben het woord Zee(=Mares-)in zich, en Poseidon was ook een zeegod Poseidon is daarmee( Peet-)Vader van Athene.

Een dochter van Athene wordt ( Later-)ook Artemis en Aphrodite genoemd. en daarmee wellicht verward.

Men zegt dat de Maan( 'Eurymeda'("Medusa"?) uit de Pelgaskische Scheppingsmythe.) in de Eridanus(=Tritonis-meer?) gevallen is en daar weer uit opsteeg genaamd Afrodite, gehult in een sluier van Zeewater. dat er wellicht uitzag als een watersluier van slangenhaar.

In de Griekse Mythen wordt gesproken van Titano-machie en Giganto-Machie waarin eenzelfde gedrocht/draak de aarde bedreigde genaamd Typhon( of: Puthon.)en Typhoneus ( vergelijk Dione en Dionyssos.)

Mijn Chrono-data hiervoor zijn 1055 vC.(Titano-Machie)
en 855 vC.(Giganto-Machie)De TWEE"Wars of the Gods."
Elders worden deze wereldrampen, de Grote(= DE Zondsvloed v. Deukalion.) en de Kleine Ogygos-vloed genoemd
(ten tijde van Amenhoteb-4. d.i. de hoogste Nijlmeterstand.dd 853 vC.)
Deze (Tsunami-)Zonsvloeden werden veroorzaakt dd toenmaals-ovale-baan der maan die eens in de 50 jaar te dicht bij de Aarde kwam en Zeer hoge zeeen(=Tsunamis.)springvloeden veroorzaakte.

Godin ATHENA bestond na haar vertrek uit Zeus'voorhoofd uit 3 planeetjes: Zijzelf; Pallas als haar"Vader"en Medusa haar dochter
Mischien zijn toen de afbeeldingen van de DRIE"Graien"ontstaan later de 3 Eumeniden genoemd.

Minerva de Romeinse Athene is wellicht afkomstig van het land Min der Mineers nu Jemen genaamd.

Pallas kan ook Hermes zijn die immers het 'product'is van Athene met Mars en Medusa kan de Maan zijn die met een sluier van waterslangen als een soort komeetstaart ronddwaalde( Zie Achnaton's Grafreliefs van "Aton"met de tien'handjes'.)

Van de Driedelige HATHOR (= moeder v. Hermes/Hathor.)Godin weten we dat ze op driesprongen stond; de drie seizoenen vertegenwoordigde of in india op Drie Olifantkoppen stond.

Meer kan ik er niet van maken.

Re: De Drievoudige Godin

BerichtGeplaatst: zo 03 jul , 2011 9:26
door yaufent
Dat doet me ook denken aan Cybele en de gecastreerde Attis. Voor Cybele bestonden castratierituelen, waarbij mannen ook een soort 'vrouw' werden door zich te castreren. In India bestaat deze praktijk nog steeds onder de hijra's, die zich na hun castratie ook prostitueren.

Re: De Drievoudige Godin

BerichtGeplaatst: wo 13 jul , 2011 19:51
door Stardust
Wat te denken van de Maanfasen die sinds de oertijd met de vrouwen verbonden waren gezien hun maan(d) stonden.
Er zijn in feite 4 Maanfasen want de vierde is de duistere afwezigheid.
In de Islam heeft men dit ook handig ingebakken.
Ik denk zelfs, (weet het wel zeker) dat het de oorsprong is van de Heilige drieëenheid.
In de kunst kom je het drietal ook tegen als Anna, Maria en het kind ineengevlochten.