Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

mythologie-atlas in de maak - hoe deel je mythologieën in??

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor calimero_a » vr 08 jul , 2005 11:48

Hallo,

ik ben bezig voor mezelf (en waarschijnlijk dus ook voor anderen) een mythologie-encyclopedie/atlas te maken. Dus met goden/godinnen/plaatsen/verhalen/helden/etc/etc.

Nu heb ik dus al verschrikkelijk veel informatie (als je eenmaal begint...), maar eigenlijk nog geen 'lekker' systeem gevonden om het in te delen.

Alles op alfabetische volgorde vind ik zelf niet prettig lezen, maar misschien denken jullie daar anders over.

Wat zouden jullie het prettigst vinden in zo'n boek als het er zou zijn? Indelen in categorieen? (goden/godinnen/wezens/etc) of een indeling naar plaats of een indeling naar cultuur of een indeling naar tijd of of of??

Ben benieuwd want ik wil het eigenlijk niet alleen leesbaar voor mezelf maken maar ook voor anderen..(ik heb uitgevers-dromen... :verward: *schaam)

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » za 09 jul , 2005 8:46

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik hiermee begon, Cali. Ik had eerst een tabel gemaakt met verschillende kolommen, zoals naam, land, hemellichaam, attributen, echtgenoot etc. Die kon je dan op alle kolommen sorteren, zodat je alles op verschillende categorieën bij elkaar kreeg. En dat werkte dan als een index. Dus zo had je bijvoorbeeld alle zonnegodinnen bij elkaar, en via de link kon je die bekijken.

Ik had ook nog 'periode' geprobeerd, maar dat bleek veel te ingewikkeld te zijn, helaas.

Helaas werd de tabel op een gegeven moment te groot, het kon helemaal niet meer worden weergeven.

Toen bedacht ik dat je alles wel op alfabetische volgorde kan zetten, en dan via crosslinks kan doorlinken naar alle items die met elkaar in verband staan, dus zoals het nu is. Maar dat werkt natuurlijk alleen op de computer, niet in een boek.

Eigenlijk denk ik dat elke indeling wel interessant is, maar wat mij op dit moment het meest aanspreekt is een chronologische indeling en iets in types, dus 'representatie' en functies en zo. Misschien is dat wel te combineren, dat je kan laten zien hoe in de tijd een verandering plaatsvindt in de betekenis van vrouwenbeeldjes/godinnen.

Ik zou dat zelf best willen doen, maar ik ben al lang aan het verzamelen, en ik heb nog steeds geen 'totaalbeeld' van de geschiedenis.

Ik hoop wel dat het wat wordt met je aspiraties, ik kijk uit naar zulke boeken. :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » za 09 jul , 2005 8:58

Dit soort boeken is er volgens mij gewoon niet genoeg (alhoewel je naar mijn mening nooit teveel boeken kunt hebben).

maar chronologisch en dan verder indelen... heee daar had ik zelf nog niet echt aan gedacht om het op die manier te doen (wel andersom geprobeerd)...

ik ga zo weer eens even alles op die manier sorteren... kijken hoe dat eruit ziet...

tnx..
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » za 09 jul , 2005 9:03

Ik beperk me natuurlijk tot godinnen als invalshoek, maar jij wil het eigenlijk nog breder trekken, dus wordt het nog ingewikkelder. :O

Misschien moet je ook eens kijken naar wat je al hebt, en wat je dan zelf het leukste vind om over te praten, en dat dan gewoon als kapstok gebruiken. :huh:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » za 09 jul , 2005 11:47

oei, maar als ik eenmaal op mijn praatstoel zit... dan kom ik er niet meer af (en dan wordt het waarschijnlijk ook super-chaotisch..)

Ik zat nu zelf te denken aan een indeling per 'werelddeel' en dan chronologisch en dan... daar ben ik nog niet helemaal uit...

heb nu voor me liggen:
amerika (zuid/noord/midden) en dan ingedeeld per tijd. (ik houd het eigenlijk voornamelijk bij pre-columbiaans). en dat ziet er eigenlijk best goed uit.

Ik denk dat je altijd een zekere overlap zult houden hoe je het ook sorteert (en ik ben een perfectionist dus ik stoei toch nog maar even verder)

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » zo 10 jul , 2005 14:04

Ik zat nu zelf te denken aan een indeling per 'werelddeel' en dan chronologisch en dan... daar ben ik nog niet helemaal uit...


Lijkt mij prima kunnen. Dan doe je er een tijdstabel bij waarbij je de verschillende gebieden naast elkaar kan leggen, zoiets wat je ook in de bijbel vind, om een soort referentie te hebben over wat er op hetzelfde moment overal gebeurde.

oei, maar als ik eenmaal op mijn praatstoel zit... dan kom ik er niet meer af (en dan wordt het waarschijnlijk ook super-chaotisch..)


Haha, lijkt me meegenomen, als je een praatstoel hebt. Dat chaotische, hmm, volgens mij merkt niemand dat. Je maakt gewoon een mooie indeling, je maakt alvast een index met de hoofdstukken, en je babbelt het vol. Als het boeiend is geschreven, wordt het wel gelezen. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » wo 20 jul , 2005 12:22

Dag Cali,
'k Heb afgelopen week mezelf een leuk boek cadeau gedaan. 'Symbolen en allegorieën' door Matilde Battistini. Ipv alfabetisch te werken vertrekt zij vanuit enkele begrippen: 'De tijd, de mens, de ruimte, allegorieën,...'. Elke begrip wordt dan nogmaals onderverdeeld. 'De tijd' krijgt dan als onderverdelingen (het gaat hier om symbolen): 'Ouroboros, Oceaan, Gelegenheid, Eon, Tijd, Christus Chronocrator, Zodiak, Seizoenen, Lente, Zomer, Herfst, Winter, Maanden, Dageraad, Middag, Schemering, Nacht, Uren, Leven, Dood, Tijdperken van de wereld, Leeftijden van de mens,...'.

Het lijkt me wel een leuk idee om dit ook voor de goden en godinnen zo te doen. Je zou dan bij voorbeeld onder elke rubriek de godheden kunnen vermelden met hun specifieke kenmerken met telkens tussen haakjes de geografische plaats, beschaving/tijd.

Dit boek van Battistini gaat terug tot de klassieke Grieken tot aan de moderne tijden. Zo zie je hoe symbolen van betekenis veranderden ed.


Zo ben ik nu te weten gekomen dat in de Middeleeuwen men de godheden Kronos (vader van Zeus) en Chronos (Griekse god van de Tijd) heeft samengevoegd. Tot nu heb ik inderdaad deze twee steeds als één gezien. Zo zie je maar hoe men in de loop van de tijd zaken verandert en wij - als we niet diep graven - met de verwarring blijven zitten.



Vriendelijke groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor calimero_a » wo 20 jul , 2005 22:26

hoi hoi,

dat boek klinkt wel heel erg mooi, ik denk dat ik eens ga kijken of ik hem ergens kan vinden (in ieder geval om eens in te kijken), want ik ben wel heel benieuwd geworden.

En ik wist ook niet dat Kronos en Chronos twee verschillende goden waren. Hmz, toch nog eens na gaan zoeken...

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Register & Referentie

Berichtdoor RoyJava » vr 23 sep , 2005 10:22

Hallo Cali,...

Tof idee, en idd ... je kan niet genoeg boeken vinden, lezen of hebben ...

Hoe je die ook indeelt (vind de indeling van Els goed, prettig en bijzonder heerlijk om door te cyberen!), een register en een referentie vind ik zelf heel belangrijk.

Vaak zoek je één bepaald gegeven, en blader je boek na boek door, zonder het gezochte te vinden. Vaak hoor je later, of van iemand, dat dat dáár en dáár staat, incluis de boeken die je doorgeworsteld hebt, en stoor je je eraan dat je nou net dat éne boek niet doorgrondig hebt doorzocht vanwege het register niet aanwezig was. De op volgorde van alphabet gerichte boeken linken idd wel mét elkaar, doch vaak staan er tussdendoor nog namen die niet vermeld staan. Best jammer denk ik dan achteraf ...

Succes hoor, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor calimero_a » vr 23 sep , 2005 10:44

hoi hoi,

een goeie index vind ik ook superbelangrijk, iets zoeken en het niet kunnen vinden is zo frustrerend!


Heb onlangs een boek gelezen over euhmm hoe heette het nou, het was een oud boek, al 30 jaar terug uitgegeven, maar goed. Dat was een groot boek (ruim A4 formaat), van 4 centimeter dik, en met een index van 65 pagina's. Kijk daar kon je nog eens iets in vinden!

(ben nu zwaar gefrustreerd omdat ik niet meer weet hoe het heet... de hoofdstukken gingen over sheba, atlantis, olmeken, maya's, tolteken, inca's, nazca en nog een paar.... ik zal gaan zoeken, als ik het nog kan vinden zet ik het erbij)

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 22:26

ik zou het indelen in culuren en dan best nog verder indelen
bv.: romeinen en dan nog in tijden en eventueel nog in alfabetische volgorde
je kunt dan romeinen->313->het christendom officieel geaccepteerd in rome(onderverdelen onder C van christendom)
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron