Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Vrouw Holle/Holde

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Junniper » wo 24 jul , 2002 17:38

Heeft er nog iemand informatie over de godin Holde (nog meer dan hier te vinden is; ik ben al heel blij met de link naar het acedemisch proefschrift van Laurentius Knappert)? Ik kan maar niet ophouden met mijn zoektocht naar informatie over haar.
Alvast bedankt!

Junniper
Junniper
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:39

Hallo Junniper,
Ik kreeg toevallig een mailtje van de beheerder van Bouddica.de, die op dit moment bezig is een boek uit te geven over Vrouw Holle.
Je kan even op zijn site kijken, en hem mailen. Hieronder staat de URL.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:40

Er is trouwens nog een site in de maak over Baba Yaga, die aan Holda verwant is. Ik zal deze zo snel mogelijk opnemen bij mijn links, maar ik geef hem alvast even zo.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Giselle » wo 24 jul , 2002 17:41

Holle, of Holda, Helle, Hal'le is een oude benaming van de Noordzee. Onze eigen Nederlandse Godin Nehalennia heeft dit ook in haar naam.
Kijk eens op deze website:



Succes!
Giselle
 

Berichtdoor Junniper » zo 28 jul , 2002 10:04

Bedankt voor de reacties, ik heb een hele tijd met een virus gezeten, vandaar mijn vertraagde bedankje :lach:
Junniper
 

Nehalennia

Berichtdoor RoyJava » di 13 sep , 2005 14:52

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 18:16

In verschillende lokale legenden wordt Vrouw Holle gepresenteerd als een Godin van de genezing, en als identiek met de aard- en vredesgodin Hertha, die in andere germaanse streken ook wel Hludana wordt genoemd en in de Edda Hlodyn, die wijd verbreid wordt gezien als de moeder van Donar, (noords: Thor). Ook een aanwijzing dat Vrouw Holle de vrouw van Wodan is.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron