Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

seksualiteit

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Marielle » ma 29 jul , 2002 19:19

hallo

ten eerste een geweldige web-site , overzichtelijk ,makkelijk toegangbaar en zeer interessant.

Ik ben een student aan de kunstacademie ,richting fotografie. Nu ben ik met mijn afstudeer scriptie bezig. Waarbij ik probeer te onderzoeken hoe er gedacht werd over seksualiteit ,hoe het tot uiting werd gebracht in de kunst enz.Ik ben zeer geinteresseerd in wat ik denk in de griekse oudheid , de niet schaamte van het naakt en de openheid naar seksualiteit toe ,Ik dacht dat u mij misschien goede informatie kan geven over dit onderwerp. Misschien goede literatuur suggesties ed.
marielle30@hotmail.com
Marielle
 

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 19:30

Hallo Marielle, als ik even zoek, kan ik wel wat vinden, maar ik heb op dit moment geen tijd. Ik heb hier een URL voor je naar een erotische, Egyptische papyrus:



Het was niet echt gangbaar om seksualiteit zo uit te beelden in Egypte, maar het is toch wel interresant.

Griekenland was bij mijn weten niet zo vrijmoedig over seks, als hadden ze wel veel naakte beelden. Voor zover ik weet werd vooral de seksualiteit van vrouwen sterk onderdrukt. De mythologie staat vol van verkrachting en moord, er schiet me nauwelijks een gezellig samenzijn tebinnen. De meeste seks die wel hoog werd geacht, was homoseksueel van aard. Verder werden hetaeren (prostituees, met ook een entertainmentfunctie op een hoog cultureel niveau) maatschappelijk wel gewaardeerd.

In de mythologie werd wel veel over orgiën gerept, en in allerlei mysteriën zou ook seks tot de liturgie behoren, maar ik weet eigenlijk niet of dit bewezen is, al wordt er veel op gezinspeeld.

Maar er bestaat wel wat vrijmoedige Griekse erotische kunst. Ik zal wat voor je opzoeken, maar ik weet niet hoe je eraan kan komen. Vreemd genoeg is blije seks nooit makkelijk te vinden, in tegenstelling tot al die benepen kitscherige Aphroditenaakten.

Op Diotima staat nog een artikel over seksualiteit in Athene in de -5e eeuw.



Misschien kun je hier nog meer vinden.



Maar ik zal eens zien wat ik nog kan vinden als ik weer tijd heb.



Edited By admin on juli 29 2002 at 20:52
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 19:32

Er is trouwens ook nog een encyclopedie van de erotisch seksualiteit geschreven, ik werd daarop geattendeerd door de schrijver. Daar staan veel interessante afbeeldingen in, en vooral veel informatie over de Indiase Tantra. Maar ook wel wat over de Grieken.

Hier is de titel:

Encyclopedie van de Erotische Cultuur' (meer dan 100 illustr.)
Rufus C. Camphausen
Uitgeverij BRES Amsterdam
ISBN 90 6229 030 2
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor amy » ma 29 jul , 2002 19:32

hallo marielle,
misschien kan je proberen om informatie te zoeken over 'Freyja', de oppergodin van de Wanen, de aardgoden. Zij staat voor de sexualiteit en de uiting hiervan. ik hoop dat je hier iets aan hebt.
amy
 

Berichtdoor arjen » ma 29 jul , 2002 19:33

Ken je het boek : "De zelfkant van de oudheid" van Catherine Salles? Uitgegeven door AMBO uit 1995. Misschien heb je er wat aan.
arjen
 


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron