Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

godin Freya

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Ayla » za 27 jul , 2002 18:48

Ik zoek alle informatie over de Godin Freya..
wie kan me helpen
liefs Ayla
Ayla
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 18:53

Hallo Ayla,
Je kan eens kijken wat ik erover heb geschreven. Kijk ook eens bij Frigga, die komt in verschillende opzichten met Freya overeen.
Op deze pagina staan .
Maar ik ben er nog niet mee klaar. Ik vind het erg lastig om te vinden wat er precies wordt gezegd in welke mythe. Deze mythen zijn natuurlijk pas laat opgeschreven, in de middeleeuwen, bijvoorbeeld de verhalen van de Edda.

Het is nogal een gesprokkel om informatie over Freya bij elkaar te vinden. In de mythologie komt ze niet zo heel uitgebreid voor. Soms wordt een bepaalde vrouwelijke bediende of godin genoemd, die elders als titel van Freya voorkomt. Als je dat allemaal op een rijtje zet, ontstaat er een wat uitgebreider beeld.

Het is mij ook nog niet precies duidelijk wie nu precies Frigga vereerde, en wie Freya. Het zijn in elk geval beide Skandinavische of Germaanse godinnen.

Ik heb op de een of andere theosofische site iets gevonden waarop een heleboel teksten van de Noorse mythen staan. Misschien heb je daar iets aan.




Ook de kan soms erg handig zijn. Misschien kun je eens 'Freya' en 'Frigg' intikken op hun zoekmachine.

Ik heb nog een grappig plaatje uit de twaalfde eeuw, maar helaas werkt m'n scanner even niet. Afijn, ze vliegt op een bezemsteel.

Als ik nog wat tegenkom, wil ik het je nog wel laten weten.
Groet van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor taco » ma 29 jul , 2002 19:14

Als de strijd tussen de "Vaner" en "Aser ", De oude skandivische goden en de "nieuwelingen", voorbij is, vindt er een uitwisseling plaats. Een soort uitwisseling van gijzelaars.
Freja ( Godin van de liefde/ Vruchtbaarheid) en haar broer Frej,worden in het Walhalla opgenomen. Haar vader was naar alle waarschijnlijkheid NJØRD, een oudere vruchtbaarheidsgod.
Frigg was de vrouw van Odin,de oppergod. Werd ook wel Frigg de wijze genoemd.
taco
 

Berichtdoor hati » di 06 aug , 2002 22:03

hallo,

hier info over haar

Frigg, ook wel (Frigga, Frija en Fricka genoemd) was een dochter van Fjorgyn, de godin van de aarde en de lucht. Ze was de vrouw van de oppergod Odin en de moeder van Balder. Ze was een vruchtbaarheidsgodin. Toen Balder droomde over zijn naderende einde probeerde Frigg hem te redden, lees hier het verhaal.

Frigg had veel gemeen met Freya. Ze was een liefhebbend echtgenote en moeder, bezat ook een valkenhuid en een passie voor goud. Ze heeft de reputatie het lot van een ider te kennen, maar zij ontsluiert het nooit. Zij is tevens beschermster van het huwelijk en het moederschap. Frigg heeft ook sensuele trekjes en wordt in de mythen beschuldigd van overspel met de beide broers van haar gemaal, Vili en Ve.

Er werd weleens een gelijkenis gezien tussen Frigg en de Romeinse godin Venus, daar allebei de namen voortleven in vrijdag: Frigg-dag en het Latijnse dies veneris (dag van Venus)
hati
 

Berichtdoor willy » wo 07 aug , 2002 15:29

F R E Y A e n d e G o d i n n e n d e r L i e f d e

FREYA, de dochter van NIORD en de zuster van de voorgaande FREYR, (met wie zij dezelfde Rune heeft), behoort tot de stam der Wanen, en is naast FRIGGA de voor-naamste onder de Asyniën of Asinnen, voornamelijk ook wegens haar schoonheid.
Zij is de godin der reine liefde en alle minnende gunstig. Inzonderheid heeft zij een groot welgevallen aan liefdeszangen; men weet, dat zij zich de Skalden (dichters) gaarne openbaart, en hun de reine aanschouwing van het verborgene wezen der liefde schenkt, wat zich dan op zulk ene wonderbare wijze uitdrukt in hun tonen.
FREYA is ook tovergodin; zij bemind de lente en bloemen, en is voornamelijk de Alfen genegen. Bij groten spoed bedient zij zich soms van een paar valkenvlerken, wel-ke zij echter ook even willig de overige goden ten gebruiken afstaat. Brising heet haar blinkend halssieraad, door de vier kunstsmeden van het dwergengeslacht vervaardigd, en dat LOKE gestolen had om hetzelve aan ODIN te vereren, en Hildesvine, wordt de zilver-ever genoemd, waarvan FREYA zich, in plaats van een paard, bedient, en welks zachte glans insgelijks de nacht verlicht.
Haar hemelse burcht in Asgard is Folkvangur, daar heeft zij ene grote en schone zaal, Sesruimner. In dit hemelse paleis (Folkvangur) verzamelt zij zich de helft der verslagenen in de oorlog; daarom heet het in de Grimnismal:
"De helft der gesneuvelden,
Verzamelt zij zich elken dag,
De andere helft komt ODIN toe.''
Haar gemaal heet ODUR of ODR, een sterk krijgshaftige god, die zijn gemalin en be-vallige dochters verliet, en in verre landen weg trok. FREYA, wier tederheid en uitstekende bekoorlijkheid, goedheid en zachtaardigheid gene twijfel overlaat aan haar gehechtheid, kon zich wegens die trouweloze verwijdering niet troosten: zij rijdt hem allerwegen na, om hem op te zoeken, en huilt goudrode tranen over zijn gemis: doch te vergeefs. Daarom vertoeft FREYA ook liefst in haar zaal Sesrumner, en geeft zich daar aan stille, dikwijls weemoedige bedenkingen over.
Op haar reizen verkreeg zij verscheidene namen, als MARDÖL, HORN, GEFN of GEFNA en SYR. Ook wordt zij wegens haar afkomst ook: wel Wanadis geheeten.
FREYA'S priesteressen, welke de offers aan de godin voorstonden en de orakels gaven, werden Gijdien, (de vestalen van het noorden) genoemd: zij is allen genegen, die haar aanroepen; inzonderheid waren haar liefdesgezangen of minnedichten een der aangenaamste offers.
Op het gastmaal bij AEGIR werd FREYA, even als zovele anderen uit de godenkring, door LOKE gehoond, Deze lasteraar, haar naderende, sprak lot haar:
Gij zwijgt FREYA:
U kende 'k reeds lang;
Nooit waart gij zonder vlek,
Asen en Alfen,
Alle, die hier zijn,
Hebben U genoten.
Alle andere goden overleeft FREYA in den Ragnarokr. Zij is, even als haar broeder FREYR, zoo schoon als rijk aan deugden, en wordt geheel naakt, of soms ook licht gekleed, met koker, boog en zwaard voorgesteld. Bij ODUR had FREYA twee bevallige dochters, HNOSSA en GERSEMI; beide zijn hoogst aanvallig en bekoorlijk; de eerste was zo schoon, dat men naar haren naam, Hnosser noemde al wat schoon was. Beide deze dochters sluiten zich aan de overige liefdesgodinnen, vriendelijk aan. Deze liefdesgodinnen zijn SIÖFNA, LOFNA en WARA, welke, wij nader gaan leren kennen.

SIÖFNA

Ook SIÖNA geheten, is die godin der liefde, welke de eerste zoete gewaarwordingen der liefde in het hart der jongelingen en der jonge dochters verwekt, en hen tot wederkerige bekoring opwekt. Naar haar wordt ook de liefde Siofn genoemd.

LOFNA

Ook LÖBNA, LOFFN, geheten, is de eigenlijke godin der bruidsnachten, welke de minnende met elkander verbindt, en die de huwelijkseendracht bevordert; naardien haar door ODIN en FRIGGA, de macht geschonken is, om onenige, maar toch trouwe, echtgenoten, in weerwil aller hinderpalen, weder te verenigen en te verzoenen. Ook onenige minnaars en minnaressen brengt zij weder tot elkander, en herstelt de eensgezindheid onder hen. Van haren naam, zegt de jongere Edda, komt het woord lof, omdat zij van de mensen zo zeer geloofd of geprezen wordt.

WARA

Ook bij verkorting WAR, misschien dezelfde als WÖRA, geheten, is de godin der verlovingen en der eedzweringen. Zij hoort de geheimste beloften der minnende, gelijk ook hun eden; wijdt hen tot hun verbintenissen in, en is hun vriendin, als zij niet hun eed verbreken. Zij is wijs en vorst alles uit, zodat haar niets verborgen kan blijven, zij dringt door tot in het binnenste der harten. In den eigenlijken zin des woord, bemint zij de echtelijke trouw en kuisheid. Nog twee andere godinnen, SNOTRA en GEFION verschijnen soms in het gevolg van FREYA, zodat wij ook hier de geschiktste plaats achten haar van naderbij te beschouwen.

SNOTRA

Ook wel SNOTER, SNORRA geheten, is de godin der deugd en der zedigheid; der geestigheid en schroomachtigheid: ene soort van noordse Gracie, welke het welvoeglijke en zedige bemint, en daarom door alle, aldus welgeaarde jongelingen en jonge dochters, om bescherming en deugdzaamheid in de liefde, wordt aangeroepen. Deugdzame echtelieden, mannen en vrouwen, worden naar haar Snotra genoemd.

GEFION

Of GEFFION, GEFFIONE is de godin der jonge dochters: zelf ongehuwd, wordt zij als beschermgodin der reine onschuld en kuisheid aangemerkt. Wanneer de jonge dochters sterven, neemt zij hen op in haar hemelse woningen. ODIN zelf roemt haar voorwetenschap, doch waarvan zij echter nooit gebruik maakt.

SYNIA

Of SYN eindelijk, bewaakt de deuren der zaal van FREYA, en sluit dezelve voor die-genen, welke niet mogen binnen komen. Zij voert bij gerichten, ook bij afspraken en onderhandelingen, het opzicht, als iemand een zaak loochenen wil. Ook is het haar zaak om de arglistige minnaar te verwijderen, die de onschuld vervolgt, zonder haar ooit te willen belonen; zij waakt voor de reinheid der bruid, en bestraft de verleidenden boeleerder met smaad en verachting. Meinedige maakt zij bekend en sluit de deur voor hen, die slechts schijnen en niet zijn, zoals zij zich voordoen; daarom zegt ook een oud spreekwoord “zijn gaat boven schijn" de waarheid boven de leugen.

Dit nu zijn de mingodinnen van het noorden: de FREYA- dienst strekte zich ook onder de Saksers en elders uit. Inzonderheid werd zij door beminnende en liefhebbende harten in hunne minnarijen aangeroepen. Ook de Germanen vereerden haar: FREYA- monat heette naar haar de maand Juni bij de noordelijke Duitsers, en ook de Vrijdag: Vrindach, Vridach, Fredei of Fred was haar gewijd. Naar haar naam zouden ook personen van de schone sekse de naam van fruer (vrouwen) dragen, zegt de Edda, en ongetwijfeld zijn onze woorden: vrijen, vrijer en vrijster, aan haar naam verwant.
In de, met goud versierde tempel te Upsalla ( totum ex auro paratum est) stond het beeld van FREYA naast dat van ODIN en THOR. Ook elders, bijv. op Ysland werd zij gemeenschappelijk met deze vereerd.

Uit: Edda-leer: een boek van D. Buddingh uit 1837.
Te vinden op De Skipholtsibbe:
[B]
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 11 aug , 2002 22:17

Gelukkig heb je het nieuwe forum al weer gevonden, Willy. Ik heb na een gecrasht forum en geblokkeerde website ook nog problemen met het verzenden van email, dus ik zeg maar even in deze discussie dat ik probeerde je een mail te sturen over de opmaakcode. :bloos:
Ik moet eigenlijk een betere gebruiksaanwijzing maken, maar ik heb effe helemaal geen zin meer. Nou ja, dat komt later wel.

Maar voor jou: b is natuurlijk vet, i cursief en u onderstrepen. Je moet eerst op een knop klikken, bijv. b, dan je tekst invoeren, en daarna weer op de knop b; dan sluit hij het stukje vet weer af.

Dus dat is alles. Je kan het ook intypen: om te zien wat alle mogelijke codes zijn, moet je even op iBcode klikken, onder het veld waar je je bijdrage invoert (naast hulplijst: emoticons, en dan ibcode). Daar zie je precies hoe je de code kan gebruiken. Met vierkante haakjes, dus. Je kan trouwens ook html gebruiken, als je weet hoe dat werkt.

Ik moet dat iBcode later maar eens veranderen in 'opmaakcode'. Maar ik ga nu lekker eerst eens tv kijken.

Als m'n telefoon het weer goed doet, laat ik wel even per mail weten of ik al een gebruiksaanwijzing heb geplaatst.
Groetjes van Els, en sorry voor het wachten. <s>Hopelijk begrijp je deze uitleg alvast</s>. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 11 aug , 2002 22:19

PS en bedankt voor het hele verhaal over Freija en de link, natuurlijk. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

cron