Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

godinnen - symbolen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor michelle » wo 28 mei , 2003 10:57

Hallo,

Ik heb een vraagje!
Ik ben eigenlijk opzoek naar symbolen die t woord godin betekenen of een bepaalde godin betekent.
Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden?
Alvast bedankt!
:kus: Michelle

ladymiss85@hotmail.comladymiss85@hotmail.com
michelle
 

Berichtdoor els » wo 28 mei , 2003 11:46

Hallo Michelle,

Ik weet wel een symbolenencyclopedie op het web. Er staat veel in, maar het gaat niet speciaal over godinnen, dus je kan moeilijk iets vinden.

Ik heb hier wel een voorbeeld: een hand, die wel hand van Fatima wordt genoemd (islamitisch), hand van Maryam (joods) of hand van Tanit (Punisch, door de Fenicische kolonisten). Maar dat staat er niet bij, dus je moet het maar weten. Er zit trouwens ook vaak een oog in, dat het kwaad afweert.



Het is wel een heel goed overzicht, maar 'godinnen' hebben ze helaas nog niet ontdekt. Je moet dus creatief zoeken. Voor de aardigheid, ik heb eens bij 'vulva' gekeken, en vond daar ondermeer deze pagina:



Dit symboliseert ook ondermeer de baarmoeder (uterus). Maar je zal zelf op zoek moeten om die symbolen met godinnen te associeren. Het is zo'n site waar alleen mannennamen worden genoemd. Zo zie je bij dit symbool wel staan dat Jason het vlies geroofd heeft, maar niet dat Medea het verzorgde, dat het naar het heiligdom van Hera (Argos) is gebracht, en dat het ook wel nephelisch vlies werd genoemd, naar Hera's dubbelgangster Nephele.

Hier is de indexpagina op woorden:



Je gaat zo naar de pagina 'g', waar 'goddess' staat. Veel meer dan de ster van Ishtar kom je zo niet tegen.

Maar er is ook een indeling gerangschikt op vorm (graphic index).

Verder: het volgende boek van Barbara Walker geeft een overzicht van symbolen.

Barbara G. Walker. The woman's dictionary of symbols and sacred object. HarperSanFrancisco, a division of HarperCollins Publishers;1988.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 28 mei , 2003 12:00

Dit labyrint vond ik bijvoorbeeld nog, via 'mother earth'.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron