Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Eowyn - wie kan mij meer vertellen?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Nathalie » ma 24 mei , 2004 22:19

Wie kan mij meer vertellen over de naam Eowyn?
Wie of wat was zij en betekent de naam? ???
Nathalie
 

Berichtdoor els » di 25 mei , 2004 10:21

Hai Nathalie, Eowyn komt uit de Lord of the Rings van Tolkien. Ik ben er niet zo in thuis, ik heb het boek twee keer geprobeerd, maar ik moest iedere keer afhaken. De films kom ik ook niet door. Maar op het web vind je heel wat fanclubs en andere pagina's.

Hier is een stukje uit een Nederlandse LOTR-pagina:

Eowyn was de zus van Eomer en het nichtje van Theoden, de Koning van Rohan. In de jaren voorafgaand aan de Oorlogen om de Ring hield Eowyn zichzelf bezig met het verzorgen van Theoden die langzaam aftakelde door toedoen van Grima, zijn adviseur. Maar nadat Gandalf Theoden had genezen werd ze uitgekozen om het volk van Rohan te leidden naar Dunharg, waar het veilig zou zijn voor een eventuele aanval van Saruman. Maar Eowyn hield er niet van om achter te blijven wanneer de anderen naar het slagveld reden en daarom vermomde ze zich als een man en reed met het leger van de Rohirrim mee naar de Slag om de Pelennor velden, alwaar ze verantwoordelijk was voor de val van de Tovenaarkoning. Hierbij raakte ze echter gewond en ze kwam terecht in de Huizen van Genezing waar ze Faramir ontmoette. Alhoewel haar verwondingen snel heelden bleef in het hart van Eowyn het verdriet om de onbeantwoorde liefde voor Aragorn, maar Faramir wist haar hiervan te genezen. Nadat Sauron was verslagen en Aragorn gekroond was als Koning van Gondor en Arnor trouwde Faramir met Eowyn en de twee gingen in Ithilien wonen.




Tolkien modelleerde zijn wereld naar de Kelten, dus daar lijkt het allemaal wat op, maar ik denk niet dat je een echte Eowyn kan terugvinden. Niet dat ik weet, althans. :lach:

Dus misschien moet je maar het boek lezen of de film zien. Dan weet je of het bovenstaande verhaal klopt. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 25 mei , 2004 10:28

Hier is nog een leuke pagina waarin de Tolkienvrouwen worden vergeleken met allerlei godinnen en zo, om te kijken waar Tolkien zijn inspiratie vandaan haalde.
Eowyn wordt vergeleken met de Valkyries (Wahlkuren), en met de paardengodin Epona, die ook geliefd was bij de Romeinse cavalerie.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Nathalie » wo 26 mei , 2004 21:23

Els!!! Hartstikke bedankt voor je reactie!
Toen ik LOTR las viel het kwartje;ik wist dat ik de naam ergens van kende maar.... Ik heb gelijk de dvd erbij gepakt en gechecked. Helemaal goed, nogmaals dank voor je moeite en groetjes!
Nathalie
 

Berichtdoor els » wo 26 mei , 2004 22:23

Graag gedaan. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Erwin » zo 06 maart , 2005 14:01

In Lord of the rings, Two Towers, extended versie derde DVD, "JRR Tolkien, origins of middle earth" wordt ingegaan op de basis van waaruit tolkien Lord of the rings schreef.
+/- 14.30 minuten in de reportage komt er een stuk over de "Eomer" en de basis voor de namen

Het is een vorm van oud engels.

Eowyn betekent "paardenvreugde"
Erwin
 

Berichtdoor els » zo 06 maart , 2005 15:44

Eowyn betekent "paardenvreugde"


Nu je het zegt... Bedankt voor deze info. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron