Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

spiral goddess - wie heeft meer informatie?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor heidi » di 15 maart , 2005 16:13

Wie kan mij meer informatie geven over de spiral goddess?
Afbeelding
Afbeelding

Dingetjes die ik bijvoorbeeld zou willen weten zijn de herkomst, of er verhalen bestaan over deze godin, zulk soort dingetjes...

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » di 15 maart , 2005 21:18

Ik moet ergens een boek hebben waarin de spiraal wordt uitgelegd als (schijnbare) de weg die de zon door het jaar heen aan de hemel aflegt, maar ik weet niet meer welk boek het is.
Ik ga even mijn bibliotheek doorbladeren.

Hier is ook een grot waarin de Kelten spiralen tekenden.

Afbeelding

Verwant hiermee (meen ik) is een bepaald type labyrint, dat op de grond is getekend, en waarover mensen al mediterend het pad volgen. Het labyrint in de kathedraal van Chartres is heel bekend. Dat is dus duidelijk in het Christendom opgenomen.
Ook naar het labyrint van van Knossos is in dit verband wel verwezen.

Het volgen van dit pad heeft symbolische betekenis. Het is vaak zo dat de een of andere godheid, die met een hemellichaam wordt geassocieerd, zo'n pad volgt; mensen volgen dit pad in de navolging van die god. Dat kan ook overdrachtelijke betekenis hebben, dus bijvoorbeeld het gedrag navolgen, of een bepaald leven nastreven.
Wat dit betreft ken ik trouwens niet veel godinnen. Het zijn sinds jaar en dag vooral mannen die worden geïmiteerd. Maar ik zal eens zien of ik iets tegenkom. Misschien is Demeter een voorbeeld, al heeft zij denk ik weinig met een spiraal te maken.

De draad van Ariadne legde natuurlijk wel voor Theseus de weg door het labyrint vast.

Hier is in elk geval een artikel over zulke labyrinten.



Ik ga eens zien of ik die zonnespiraal nog kan vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 17 maart , 2005 17:50

Vooralsnog kan ik het stuk niet meer terugvinden. Jammer, want ik wilde het wel vergelijken met bovenstaande afbeeldingen.

Wel vond ik daardoor een ander stukje over spiralen. Adele Getty zegt in 'Goddess, mother of living nature' iets over spinnen in de mythologie, waarvan de webben betekenis hebben als spiraal. Typisch genoeg legt zij ook een verband met labyrinten.

Ze vergelijkt het web dat de spin weeft met de levensloop, dus de levensdraad. Dat doet mij toch ook weer denken aan de draad van Ariadne, waarmee Theseus de weg vindt door het labyrint.

Het doet me ook denken aan het kleed dat Arachne weefde in de wedstrijd met Athene, die haar vervolgens voor straf in een spin veranderde. Ik ben even kwijt wat haar weefsel ook al weer voorstelde.

Ik vertaal een klein stukje, omdat het zich niet echt samen laat vatten:

Spiraaldansen leiden ons in en uit het labyrint van het leven, zoals verleden, heden en toekomst verbonden zijn door de draad van de tijd, geweefd door de Faten of Moiren: Clotho de spinner, Lachesis de meter en Atropos de snijder van de draad. Men geloofde dat zij aanwezig waren bij de geboorte van een kind om vloeken en zegens mee te geven die zich in het persoonlijke levenslot weefden.

Er staan ook nog wel afbeeldingen in het boek, ik zal wat inscannen als ik tijd heb. Je vindt niet alles op het web.

Ik heb hier nog wel een afbeelding van Artemis of de vrouwe der dieren ('potnia theron'). Je ziet dat de staarten van de honden in een spiraalvorm lopen, en ook swastika's, symbolen van de zonnecyclus.

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » za 19 maart , 2005 10:18

Het labyrint (waarvan er overigens heel veel zijn, ook in bvb Noord Europa - een heel beroemde is die van Kreta) had een ceremoniele functie, nl die van inwijding. De oorsprong was een (vrouwen) dans, zeg maar de labyrint-dans. Door de draaiende beweging werd een magie of extase verkegen. Beetje alcohol erbij en het was helemaal feest denk ik.

Het heeft ook associaties met het vrouwen-godinnen symbool bij uitstek: de (opgerolde) slang.

Het staat ook symbool voor het zoeken en proberen, soms rusten moeten, angst, gevoel verdwaald te zijn. doodlopende stukken, enz. die een mens op zijn/haar levensweg tegen zal komen.

In spirituele bewegingen ziet men er een spirituele metafoor in: innerlijke groei en beweging. Heeft iets sacraals soms.

Er kan ook een link gemaakt worden met de Meander. Het (bij uitstek) Romeinse teken, dat je vaak aan muren ziet als ornament of versiering. Zou dezelfde oorsprong hebben. Dit motief bevat een ononderbroken patroon van ingaan en uitgaan, d.i. is het ritme van onze ademhaling. Onze eerste levensvoorwaarde. Ook in de Keltische cultuur komt dit voor als een religieus motief.

De zoektocht in het labyrint wordt, indien met de juiste instelling en goed gevolg afgerond, beloond met dat wat in het midden staat. De God, de schat. In spirituele zin de hoogste staat van spiritualiteit.

In veel labyrint-ceremonien stond een prachtig geklede en versierde Priesteres in het midden. Zal wel wat met vruchtbaarheid te maken hebben gehad, zoals bijna alles in het teken stond van vruchtbaarheid vroeger. (Dat vergeten we wel eens). De Priesteres symboliseert de Moedergodin, de ziel van de Aarde, die vruchtbaar en levengevend is.

De feesten werden gehouden op de zonnewendes. Die van de winter en die van de lente.

Je kunt de zoektocht door het labyrint ook vergelijken met de tocht door/naar de onderwereld.

Het is ook mogelijk dat het gekoppeld moet worden aan de vlinder. De labrys als zinnebeeld van de godin in de vorm van een vlinder. De vlinder is het symbool van verandering, van transformatie en wedergeboorte. Ook daar weer linken met de vrouw die leven voortbrengt.

De wandeling het labyrint IN zou de dood symboliseren, de wandeling naar buiten het leven, de wedergeboorte.

De minotaurus van Kreta is de stier, die symboliseert de vruchtbaarheid (van de man?). Ariadne is hier typisch vrouwelijk, nl. wijze raadgeefster en troostende. In elk geval was zij de slimste die de man een draad gaf om zich aan vast te kunnen houden. Opdat de ziel de weg niet kwijt zou raken.

Gilgamesh moet op een gegeven moment de confrontatie aangaan met de demon Humbaba. Zijn gezicht is een labyrint: de weg die Gilgamesh moet gaan. Wat lijkt Gilgamesh hier op Theseus. Waarbij bij Theseus sympathiek is dat hij beseft dat hij het niet alleen af kan en de hulp van een vrouw nodig heeft en accepteert. Kom daar bij de huidige Amerikaanse filmhelden nog maar eens om!
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor Brunetti » za 19 maart , 2005 14:24

Afbeelding
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Balance » za 19 maart , 2005 20:39

Inderdaad, Humbaba......

Was dat even schrikken Brunetti. Je zult zoiets 's nachts tegenkomen zeg. Waar is de Nivea......

Even een biertje voor de schrik.

:eek:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » do 31 maart , 2005 22:00

Ik kwam toevallig de volgende pagina tegen, waar allerlei vindplaatsen van spiralen worden genoemd.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Kreta

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 21:54

Hallo,... ben op Kreta geweest (1e keer hoor), en vond het een te gááf eiland, vol mythologie, sagen en legenden.

Samen met Rhodos een heerlijke belevenis voor iemand die zich daarvoor interesseert.
De Hogepriesteressen waren in die tijden al wereldberoemd en stonden vele Koningen bij.
Knossos is idd een fantastische plek om rond te dolen, en de Slangengodin vond ik héél bijzonder.

Over het Labyrinth zijn vele "antwoorden" reeds gegeven in allerlei onderzoekende berichten, en de meest oorspronkelijke is het sexuele karakter, waar Ariadne haar schoonheid verraadde door oa. haar knot te laden ontwinden. Zoiets betekende in die tijden dat zij geheimen prijs gaf, en het "Monster van het Labyrinth" wordt zelfs vergeleken met de hemelse lusten van de man die hij zal moeten leren beheersen ...

Ariadne wordt voerigens wel gehuwd, doch achter gelaten op het mysterieuze eiland van de Godheid Dionysus. De symboliek die in zijn naam huist, leidt zelfs naar de niet-Egytische Isis die vanuit Klein-Azië ingevoerd werd... ook weer erg interessant.

Groet RoyJava

http://members.virtualtourist.com/m/7c3af/670c3/4/
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Prachtig beeld

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 21:54

Práchtig beeld overigens Brunetti :lach2:
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 19:23

een andere naam voor spiral godess is gaia

Gaia of Gaea (verlatiniseerd) is een figuur uit de Griekse mythologie. Zij is de oermoeder, de Aarde, die ontstond uit de Chaos aan het begin van de dingen. De Chaos bevatte alle basisbestanddelen, de vier elementen aarde, water, lucht en vuur. Daaruit ontstond onder andere Gaea. Haar Romeinse naam is Tellus of Terra.


Uiterlijke kenmerken:

Gaea werd afgebeeld als een mollige vrouw, vaak oprijzend uit de grond, altijd eraan verbonden. De Aarde zelf werd door de oude Grieken gezien als een platte schijf, omringd door de rivier Oceanos (de oceaan), de hemelkoepel van Ouranos ondersteunend.

Nakomelingen:

Volgens de Griekse sagen en mythen bracht Eros Gaea ertoe zich te verbinden met het water en de lucht, en zo bracht zij de zee (Pontus) en de hemel (Uranus) voort. Ook kwamen de Titanen, de drie eenogige Cyclopen en de drie honderdarmige reuzen uit oermoeder Aarde voort. Deze laatsten heetten Briareus, Gyes en Cottus en hadden elk ook vijftig hoofden. Mogelijk zijn de Titanen en de Cyclopen verwekt door Uranus.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron