Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Godin van de morgenstond

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Zorra » ma 29 jul , 2002 15:45

Ik was in de veronderstelling dat Zorra de godin van de morgenstond is. Helaas ( kwam ik deze naam niet tegen op de site. Wie weet er meer van ? Ik ben heel erg benieuwd... ???
Zorra
 

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 15:48

Hallo Zorra, helaas ben ik nogal wat kwijtgeraakt toen er weer eens iets misging met het vorige forum. Inmiddels heb ik wel iets geupload over Zarya. Zij staat in elk geval in verband met Zorra. Als ik meer heb teruggevonden, voeg ik dat nog wel even toe.

Hier het stukje over Zarya.

Zarya. Slavische lotsgodinnen. Ook Zorya. de drie Slavische lotsgodinnen, verwant aan de Noorse nornen en aan de Griekse Eos, Hemera en Hespera, de Hesperiden. De zusters waren de dageraad of morgenster Utrennyaya en de avondster Verchernyaya, ook voorgesteld als krijgster, en nog een Zarya van de nacht. In Polen heette de morgenster Zorya Wieczórniaia. De drie waren dochters van de zonnegodin Saule of de mannelijke zonnegod Dazhbog. Zij openden en sloten dagelijks de hemelpoort om de zon door te laten.
Zorya Utrennyaya zit onder een eikeboom op de steen Alatuir. Zij was ook een godin van het geneeskrachtige water. Onder haar stroomt een geneeskrachtige rivier, of de vier rivieren van de andere wereld. Dit is te vergelijken met de Urdarbron van de nornen, die werd verzorg door Urd, of met de bron van Arethusa op Sicilië. De tuin van de Hesperiden of de bijbelse hof van Eden, waarin Eva met Adam woonde, zijn varianten van dezelfde voorstelling.
Haar naam staat misschien in verband met Sura in de naam Aredvi Sura (vochtige moeder), een naam voor Anahita, of Mati Syra Zemyna, 'Vochtige moeder aarde'. De naam van de hindoegodin Sarasvati betekent 'vloeiende'; ook zij staat in verband met geneeskrachtig water. In het Finse kalevala-epos komt de beek Sara voor, waar de maagd Mari-Atta veilig haar kind ter wereld wil brengen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 29 jul , 2002 15:52

Ik kwam nog een verknipte reactie uit een bronbestand tegen. Ik probeer het toch te posten.

Hallo Zorra, ik had nog nooit van een Zorra gehoord, dus ik ben even op zoek gegaan. In een naslagwerk kwam ik de spelling Zorya tegen. Zij is een Slavische schikgodin, of het is een van de namen voor de drie schikgodinnen. Zorya is dan een meervoud, te vertalen als 'schikgodinnen'.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar blijkbaar wordt Zorya zowel gebruikt voor het morgenrood als voor het avondrood. Het gaat bijvoorbeeld ook om drie zusters, de ochtend, middag en avond. Ze spant ook de paarden van de zon in, dus ze komt inderdaad overeen met Eos of Aurora.

Een functie was onder andere te voorkomen dat het einde der tijden aanbreekt door ervoor te waken dat een ketting niet breekt waarmee een hond aan de Kleine Beer is geketend. Nou ja, voor wat dat waard is, ik snap daar niks van.

Deze functie was ook een aanwezig bij een blijkbaar oudere Egyptische godin Reret, die ook zorgde dat er geen algehele vernieting intrad door te zorgen dat een of andere ketting niet brak.

Hier even een linkje. Ik ga intussen verder op zoek naar de naam Zorra of Zorya, want ik vind het wel interessant.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 06 jun , 2003 12:11

Ik kwam nog tegen dat in het Perzisch of Arabisch zohra of zorya (diverse spelligen) de naam is voor de planeet Venus. Deze wordt als ochtendster ook vaak opgevat als 'brenger van het licht', omdat vlak na het verschijnen van deze planeet aan de hemel de zon opkomt. Daardoor wordt Venus als morgenster dus geassocieerd met de ochtenstond.
's Avonds is Venus natuurlijk de 'avondster'. Maar het is dus best mogelijk dat met de naam Zorra de planeet Venus wordt bedoeld.

De diverse namen als zohra, zahra etc. worden vertaald als schijnende of bloeiende. Het is in de islam ook een van de bekendste bijnamen voor Fatima (zowel zohra als zahra komt voor).
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » di 07 maart , 2006 17:33

Zarya. Slavische lotsgodinnen. Ook Zorya. De drie Slavische lotsgodinnen, verwant aan de Noorse nornen en aan de Griekse Eos, Hemera en Hespera, de Hesperiden, maar ook aan de schikgodinnen zoals de Moiren of de Romeinse Faten.
De zusters waren de dageraad of morgenster Utrennyaya en de avondster Verchernyaya, ook voorgesteld als krijgster, en nog een Zarya van de nacht. In Polen heette de morgenster Zorya Wieczórniaia. De drie waren dochters van de zonnegodin Saule of de mannelijke zonnegod Dazhbog. Zij openden en sloten dagelijks de hemelpoort om de zon door te laten.
Zorya Utrennyaya zit onder een eikeboom op de steen Alatuir. Zij was ook een godin van het geneeskrachtige water. Onder haar stroomt een geneeskrachtige rivier, of de vier rivieren van de andere wereld. Dit is te vergelijken met de Urdarbron van de nornen, die werd verzorg door Urd, of met de bron van Arethusa op Sicilië. De tuin van de Hesperiden of de bijbelse hof van Eden, waarin Eva met Adam woonde, zijn varianten van dezelfde voorstelling.
Haar naam staat misschien in verband met Sura ('machtig') in de naam Aredvi Sura (Vochtige? machtige), een naam voor Anahita, of Mati Syra Zemyna, 'Vochtige moeder aarde'. De naam van de hindoegodin Sarasvati betekent 'vloeiende'; ook zij staat in verband met geneeskrachtig water. In het Finse kalevala-epos komt de beek Sara voor, waar de maagd Mari-Atta veilig haar kind ter wereld wil brengen.
In het Arabisch is de naam voor Venus Zohra, een van de namen voor Fatima; in het Urdu is dit Zohara.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor clue » di 03 okt , 2006 19:31

laat ik nou denken dat EOS. Iris of Aurora de Ochtendgodin was en Memnon haar zoon die bij Troje vocht!
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron