Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Neith

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor willy » zo 06 okt , 2002 19:15

De meeste goden & godinnen hebben een vaste feestdag of naamdag, waarom???
Neith's feestdag is 2 februari, dit is bij de christenen "Maria-Lichtmis" "Candlemas" of "Zuivering van Maria". Ook de Keltische Brigid's feestdag is 1 februari, alsook de H.Blasius en het is ook het feest van de Kelten "Imbolc"
Nu wordt Neith gelijkgesteld met Athena - Minerva om er een paar te noemen, waarom hebben deze godinnen dan niet dezelfde feestdag?
Volgens de Godinnenlijst is dat voor Minerva 19-23 maart en voor Athena begin september. Er is ook nog de godin Febris, 14 februari.
Vraag: wat is er speciaal aan die 2de februari en geen andere voor Neith???.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 09 okt , 2002 20:19

Ik weet natuurlijk helemaal het antwoord niet, maar ik ben toch even aan het zoeken. Tot nu toe geen feest voor Neith gevonden dat op 2 februari werd gevierd.

Wel een lichtfeest, voor Neith gevierd op 24 juni, voor Isis op 12 augustus. Een lichtfeest werd voor Athene ook gehouden gedurende de Panathanaea.

Maar natuurlijk werden zulke lichtfeesten overal gehouden, bijvoorbeeld voor Lakshmi, dat is denk ik wel het bekendste. Dat is diwali, een herfstfeest rond wat bij ons begin november is, dus meer allerzielen.

Ik zal eens kijken of ik alle lichtfeesten die ik intussen heb verzameld op een rijtje krijg.

In elk geval, volgens informatie die ik heb komt Brigids feest op 1februari ook overeen met Maria Lichtmis, dat dus op 2 februari plaatsvindt.

Hmm, het genoemde lichtfeest voor Isis komt daar natuurlijk ook weer mee overeen. De 'liturgie' vertoont volgens mij overeenkomsten.

Het is even uitzoeken.
Ik heb een fakkelfeest voor de Thracische Artemis Bendis, de lampadêphoria (dat betekent iets als fakkeldragen), een fakkelfeest voor Athene tijdens de Panathenaea, de Lychnapsia voor Isis op 12 augustus, waarbij ze met een fakkel zoekt naar Osiris, wat met een processie wordt gevierd.
Verder een lichtfeest voor Neith in Sais op 24 juni (midzomerdag); met midzomerdag worden natuurlijk overal ter wereld vuurfeesten gevierd.
Dan diwali in India op ongeveer 2 november (ze gebruiken daar een andere kalender), dus rond allerzielen. Het is een feest om contact te krijgen met de zielen, hoewel dat maar een van de varianten is.
Ook voor Hekate werd zo'n soort vuurfeest gevierd, ik weet niet wanneer.
Allerzielen schijnt vroeger ook met kaarsen te zijn gevierd, om dezelfde reden, de dode voorouders de weg terug te laten vinden.

Dan bestond er nog een lichtfeest voor de Etruskische Lucina op de kortste dag van het jaar, en een feest voor de Zweedse heilige Lucia op 13 december. Rare dag, maar op die dag viel tijdens de Gregoriaanse kalender de winterzonnewende. :D

Je ziet al uit al die dagen dat de vaste kalenderdag een vaste betekenis heeft voor een gebeurtenis van een jaar. Daarom is het een vaste dag. Het hoort bij een gebeurtenis aan de hemel, bijvoorbeeld de stand van de zon (zonnewende, equinox), de stand van de maan (vol, nieuw), of het verschijnen van een sterrenbeeld (bv stier geeft de komst van de lente of van de regentijd aan).

Het feest kan ook regionaal verschillen: in het ene gebied betekent de komst van de zomer een periode van droogte, voedselschaarste etc, in het andere gebied betekent de zomer juist de tijd van de massale groei, oogst etc.

Dus daardoor kan een feestdag in een ander gebied naar een andere datum verschuiven, of het kan een andere betekenis krijgen.

Het tweede aspect wat de vaste feestdagen bepaalt is de landbouwkalender. De tijd van het ploegen, zaaien, later in het jaar het oogsten etc, gebeurt allemaal op een vaste tijd. Dat wordt natuurlijk bepaald door de stand van de hemellichamen: deze bepalen de kalender.

Wat er precies gebeurt tijdens die feesten wordt bepaald door de fase van de landbouw. Daarom vinden orgiastische feesten vaak in het najaar plaats, omdat dan wordt geoogst, zodat er van de eerste opbrengst alcoholische dranken worden gemaakt, om dit te vieren.

Het product dat wordt geoogst wordt op zichzelf ook weer gelijkgesteld aan een godheid. Het kind dat Demeter krijgt heet Ploutos: dit is de personificatie van de rijke oogst.
De wijn die wordt gedronken is het bloed van Dionysos, tegenwoordig van Jezus. :D Nu beseft niemand dat meer, maar dat is een overblijfsel van de betekenis van zulke feesten.

Verder wordt iedere seizoensgebonden gebeurtenis gevierd, en gekoppeld aan een god. In de lente worden bloemenfeesten gevierd, die zijn gekoppeld aan bloemengod of een bloemengodin. Het licht voor de hand dat die dan in mei wordt vereerd, en niet in december.

Ik noem maar wat uit de losse pols, wat iets zou kunnen verklaren.

Nu hoop ik dat jij nog iets kan zeggen over dat feest op 2 februari voor Neith, want daar kan ik tot nu niets over vinden.

:duveltje:



Edited By admin on 09 oktober. 2002 at 21:31
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 09 okt , 2002 20:21

Zoektochten met een fakkel zijn natuurlijk al bekend van Isjtar en Shamat, schiet me opeens te binnen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 09 okt , 2002 20:26

Morgen zal ik even kijken of iets van zulke feesten op een rijtje kan zetten. Misschien komt er dan iets naar voren over Neith en Athene. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 10 okt , 2002 8:48

Hallo Els,

Ik ben nog aan het zoeken waar ik die 2 februari heb gehaald.
Hier zijn enkele gegevens die ik gevonden heb totnutoe.

Festivals: (exact dates not historically verified)

7th September - 21st Paopi - Neith Goes forth to Atum
13th September - 27th Paopi - Festival of lighting the fires of Neith
8th December - 23rd Tybi - Feast of Neith
26th December - 11th Mechir - Feast of Neith
19th January - 5th Pamenot - The brilliant festival of Lights as Neith Goes Forth from Sais
10th May - 26th Payni - Going Forth of Neith along the river

Maar 24 juni zit er niet tussen.
Ik zoek nog wel verder.

Groetjes Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 10 okt , 2002 8:54

Els, mag ik er nog bijvoegen dat die andere godinnen mij voor het ogenblik niet interesseren, het is maar ballast. Ik probeer een ding tegelijk te vinden en dat is in Godsdienst al moeilijk genoeg met al die tegensprekende teksten.
Toch bedankt voor de moeite.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 10 okt , 2002 11:43

Okee, 1 ding tegelijk. Eerst even over de datum 24 juni.

Dit heb ik van de Fellowhip of Isis gehaald:

JUNE 24th

Midsummer Day.

Egyptian: NEITH and ISIS. (Perp. Fest. Cal. and Fell. of Isis Dir.) "June 24th . . Egyptian Festival of the Burning of the Lamps at Sais". (Herodatus, Hist. Euterpe, (11). 59) "The Egyptians do not hold a single solemn assembly, but several in; the course of the year . . There is a third great festival in Sais to Athena (i.e. Neith) ".

(Esther Harding, Woman's Myst. p. 130) "A feast of lamps was also celebrated at Sais in Egypt in honor of Isis-Neit. The ceremony took place in an under-chapel beneath the temple. Lamps were carried in procession around the coffin of Osiris, for it was by the power of light, symbolizing the life-giving power of the Moon, that Isis could rekindle life in the dead Osiris". Note: (Plutarch, De Iside et Osiride, 376 A) on Egyptian beliefs: "for they often times call Isis by the name of Athena (i.e. Neith), which expresses some such meaning as 'I come from Myself' ". (Manetho cited by Eusebius, Fr. 83) "The Egyptians say that Isis. . is the Moon (Selene)".


Hier is de URL:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 10 okt , 2002 12:54

Els, hier is de tekst voor die 2 februari.
Candlemas Day or the Purification of the Virgin Mary

James Bonwick
Egyptian Belief and Modern Thought (an excerpt from)
Gods and their Meaning (page 115)
Neith is the Great Mother and Immaculate Virgin
Neith or Nout is neither more nor less than the Great Mother, and yet the Immaculate Virgin, or female god, from whose bosom all things has proceeded.
On monuments she is generally represented as an elongated female figure, extended with drooping arms as a sort of arch, beneath which are portrayed not only the sun and stars of heaven, but gods and men. One of the finest illustrations may be seen in London, at the Soane Museum, Lincoln's Inn. She is more than once shown upon the magnificent alabaster sarcophagus there. She is yet living among us, in the continuation of her solemn Sais festival, then, as now, accompanied by great lights; for the learned Mr. Sharpe tells us that, "the Feast of Candlemas—in honour of the goddess Neith—is yet marked in our almanacs as Candlemas day, or the Purification of the Virgin Mary." And M. Beauregard speaks of "the Immaculate Conception of the Virgin, who can henceforth, as well as the Egyptian Minerva, the mysterious Neith, boast of having come from herself, and of having given birth to God." The Council of Ephesus, 431, declared Mary, Mother of God. Her Assumption was declared in 813, and her Immaculate Conception by the Pope and Council in 1855.
URL:


Nog een spaanse referentie voor twee datums:
Sus fiestas se celebraban el día 23 del mes de Tybi y el día 11 del mes de Meshir.

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 10 okt , 2002 13:51

Gracias!

Op een uitgebreide pagina over Neith kwam ik nog tegen dat het lichtfeest voor Neith vooral bekend is uit laat-Griekse bronnen.

Van de volgende website met een hellenistische kalender:



De 3e en 13e van elke maand zijn gewijd aan Athene.

1 hekatombion (22 juni): Eiseteria, gewijd aan Zeus Boulaios en Athene Boulaia

15 hekatombion (6 juli): Synoikia, aan Poliouhos (of Polios, de stedebewaarster) Athene Pallas.

28 hekatombion (19 juli): Panathenaea, geboortedag van Athene.

? Pyanepsion (? begin oktober?): Apatouria, inwijding van kinderen en pasgeboren babies, met offer op tweede dag aan Zeus Pathrios en Athene Pathria.

29 Pyanepsion (17 oktober): Khalkeia, feest voor de smid Hephaistos en Athene Ergani (de werkster). Begin van het weven van Athenes Peplos.

22 thargelion (15 mei): Kallynteria, reiniging van Athenes tempel, plus nieuw ontsteken eeuwig vuur.

25 Thargelion (18 mei): Plynteria, reiniging van Athene Polias' standbeeld (doop) en processie met het beeld. Het wordt teruggebracht tijdens een fakkeloptocht.

Skirophorion: 24 mei - 21 juni: maand gewijd aan Athene.

12 skirophorion (4 juni): Skirophoria of Skira, feest voor onder andere Athene. Landbouwfeest om de gewassen voor de hitte van de zon te beschermen. (vrouwenfeest).

22 Skirophorion (14 juni) : Arrephoria, vier jonge meisjes dragen heilige voorwerpen naar de Acropolis.

(Ik heb de Nederlandse datat zelf om zitten rekenen, ik waarschuw maar even. :cool: )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 10 okt , 2002 13:58

PS, volgens deze lijst komen de Soteria en de Anthesteria het dichtst bij de datum 2 februari.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 10 okt , 2002 16:11

Els, ik weet niet of u een omrekeningstabel bezit van de Egyptische dagen naar de Gregoriaanse. Indien niet ik heb er een gevonden. Ziehier de URL:

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 12 okt , 2002 18:54

Juno Februata

The month of February was sacred to "Juno Februata, the Goddess of the 'fever' (febris in Latin) of love" in ancient Pagan Rome.
She was also the goddess of women and of marriage.
14 FEBRUARY was her festival day.
At that time, a box was provided from which single men could draw a "billet" - a small piece of paper on which a woman's name was written.
The couple would then form a temporary liaison for the erotic games to follow.
They would remain partners for the following 12 months.
Sometimes marriages resulted from this practice.

The church was opposed to this display of open eroticism and sensuality.
They tried various ways of changing the festival.
One method was to replace the women's names with those of saints and short sermons.
The young women and men were expected to emulate the life of the saint whose name was on the billet that they had drawn.
However, it was soon apparent that the public preferred the old ways.
"By the fourteenth century they reverted back to the use of girl's names.
In the sixteenth century they once again tried to have saintly valentines but it was as unsuccessful as the first attempt."

In 494 CE, Pope Gelasius I renamed a cleaned-up festival the "Feast of the Purification of the Virgin Mary."
The date was later changed to 2 FEBRUARY.
It is now called the Presentation of the Lord.
This recognizes the time when Mary was purified in the Temple after having given birth to Jesus.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 12 okt , 2002 19:43

Hee, ik was gisteren ook nog bezig met info over Juno Februata. Helaas deed ik geloof ik iets raars bij het verzenden, dus alles ging verloren. Toen was ik helemaal ontmoedigd, dus ik gaf het maar op.

Ik weet nog dat Barbara Walker de afleiding van haar naam van febris (koorts) in verband bracht met het orgiastische karakter van haar feest (op 14 februari, dus).

Maar ook: februare betekent 'louteren'. Het is dus ook een reinigingsfeest. Althans, als je deze beide vertalingen met elkaar in verband kan brengen. Ik weet niet of het een het ander bij voorbaat uitsluit.

Gisteren kon ik dit vrij goed uitleggen, maar ja, deze uitleg is in het niets opgegaan. :snik:

In 494 CE, Pope Gelasius I renamed a cleaned-up festival the "Feast of the Purification of the Virgin Mary."


Maar het was dus eerder ook al een reinigingsfeest. Althans, ik ga er vanuit dat deze paus niet stiekem vlug de betekenis van 'koorts' naar 'loutering' heeft gewijzigd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 12 okt , 2002 19:50

Ook nog maar even een quootje van een Nederlandse site:

Juno Februata
Februari is de heilige maand van Juno, de godin van de 'koorts der liefde', in het oude Rome. Zij was de godin van de vrouwen en van het huwelijk en 14 februari was haar feestdag,
Toen maakte men een doos waaruit ongehuwde mannen briefjes met namen van vrouwen uithaalden. Het stel bleef vervolgens een jaar bij elkaar. Soms vloeide hier een huwelijk uit. (Het lijkt een beetje op het heidense handenbinden, waarbij men voor een jaar en een dag aan elkaar verbonden is.)

()
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 12 okt , 2002 20:18

Hier nog een link naar de Katholieke Online Encyclopedie.



Een paar citaten:

Candlemas
Also called: Purification of the Blessed Virgin (Greek Hypapante), Feast of the Presentation of Christ in the Temple. Observed 2 February in the Latin Rite.


(stukje samenvatting: de veertig dagen tussen de geboorte en presentatie van het kind in de tempel was een reinigingsperiode)

The day (14 February) was solemnly kept by a procession to the Constantinian basilica of the Resurrection, a homily on Luke 2:22 sqq., and the Holy Sacrifice. But the feast then had no proper name; it was simply called the fortieth day after Epiphany. This latter circumstance proves that in Jerusalem Epiphany was then the feast of Christ's birth.


Epifanie dus op 6 januari. Toen de geboortedag op 25 december ging vallen, verschoof Maria Lichtmis en de presentatie naar 2 februari. (Ik weet niet hoe dat presentatiefeest in het Nederlands heet, eerlijk gezegd. Geen katholieke achtergrond.)

In the Greek Church it was called Hypapante tou Kyriou, the meeting (occursus) of the Lord and His mother with Simeon and Anna. The Armenians call it: "The Coming of the Son of God into the Temple" and still keep it on the 14th of February (Tondini di Quaracchi, Calendrier de la Nation Arménienne, 1906, 48); the Copts term it "presentation of the Lord in the Temple" (Nilles, Kal. man., II 571, 643).


The blessing of the candles did not enter into common use before the eleventh century; it has nothing in common with the procession of the Pupercalia.


Pupercalia, nee dat zal wel niet. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 12 okt , 2002 21:44

In Rome was de “Februarius mensis”, de maand van de zuivering.
Het Latijnse woord “februa” betekent “zuivering”.
Hier startte de zuiveringsmaand met de “Lupercalia”.
De Luperci, priesters van Pan, renden dan naakt door de straten en sloegen iedereen die ze ontmoetten met de roede.
Dit was de laatste maand van het Romeinse jaar.
Alles werd extra schoon gemaakt om het nieuwe jaar weer fris en schoon te beginnen; een nieuwe start dus.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 12 okt , 2002 21:49

Volgens de Hebreeuwse wet moest Maria, 40 dagen na de geboorte, zichzelf zuiveren in de tempel.
Gezien Christus geboorte op 25 december, moest de Zuivering, vastgelegd door de Hebreeuwse wet, wel op 2 februari gebeuren.
Herdenking van de in het Nieuw Testamentische bijbelboek Lucas 2:22-40, verhaalde opdracht van Jezus in de tempel te Jeruzalem.
Lichtmis heeft betrekking op de gehouden processie met brandende kaarsen.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 12 okt , 2002 22:52

Els, wat die Epiphanie betreft heb ik een tekst bij de Onderwerpen geplaatst. Anders gaat u mij toch maar verwijten dat ik teksten niet in de goede vakken plaats.

:duivel: :duivel: :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron