Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Priesteressen (Olympische Spelen)

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Priesteressen (Olympische Spelen)

Berichtdoor Marie-Hélène » do 25 maart , 2004 11:41

Issychosmh@hotmail.com

Wat is de taak van de priesteres die de olympische vlam onsteekt? Wat is haar geschiedenis? Wat doet zij in het dagelijks leven? Waarom is het de priesteres die dit doet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!
Alvast bedankt

EUXAPISTO!!
Marie-Hélène
 

Berichtdoor els » do 25 maart , 2004 19:53

Hai Marie-Helène, ik geloof eigenlijk niet dat ik wel eens heb gehoord van een priesteres die het Olympisch vuur aansteekt. :bloos:

Ik ken wel verschillende verhalen die hier wat op lijken.

Ten eerste: Pausanias beschrijft spelen voor Hera, die voor Hera zouden zijn ingesteld door Hippodameia. Er werden zestien vrouwen benoemd, die elke vier jaar spelen voor vrouwen organiseerden en een gewaad voor Hera weefden. Het ging voornamelijk om hardloopwedstrijden.
Iets over het onsteken van een vuur ben ik hier nog niet tegengekomen, ben er wel in geïnteresseerd.

Vanwege de associatie met het huwelijk van Hippodameia en Peleus worden de spelen ook wel geassocieerd met het heilige huwelijk dat jaarlijks werd gevierd, als vruchtbaarheidsfeest.

Het hele verhaal is hier na te lezen, plus nog een alternatieve verklaring voor de vrouwenloop:



Herodotus noemt een soortgelijke wedloop in Noord-Afrika, voor de Afrikaanse 'Athene', waar ook maagden aan deelnamen. Ik ben de precieze toedracht vergeten, ik zal zo even kijken of ik het terug kan vinden.

Dan zijn er diverse fakkellopen verbonden aan allerlei wedstrijden, waarbij het ontsteken van het vuur wel heel belangrijk is, maar ik weet niet zo snel of dit ergens werd gedaan door vrouwen of een priesteres.

In Piraeus (havenstad van Athene) werd voor de godin Bendis elk jaar een fakkelloop (en andere wedstrijden) gehouden, de lampadêphoria, waarbij het aansteken van het vuur ook een rol speelde. Ook de Panathenaea voor Athene kenden zo'n fakkelloop, en voor vele andere goden.

Wel waren er natuurlijk overal heilige, eeuwige vuren die brandend werden gehouden door vrouwen, en die jaarlijks opnieuw werden aangestoken. Deze vuren hadden gewoonlijk betekenis voor de staat, maar ook op huiselijk niveau waren vrouwen verantwoordelijk voor het brandend houden van het haardvuur, en in allerlei volksfeesten speelt het jaarlijks ontsteken van het haardvuur een rol.

Nog meer over de Heraea:


Ik ga even op zoek wat Herodotus ook weer te melden had.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 25 maart , 2004 20:12

Ik tik het verhaal van Herodotus er maar even in. Het komt uit hoofdstuk 4:180. Het gaat over de Auseën, die aan het Tritonismeer in Libië (Noord-Afrika) woonden.

Jaarlijks vierden zij het Athene-feest. Dan gaan de meisjes in twee grote groepen staan en bevechten elkaar met stenen en knuppels. Op deze wijze zouden zijn volgens aloude riten de plaatselijke godin eren, die wij als Athena kennen. Stel dat een meisje dodelijk gewond raakt, dan heeft zij naar hun overtuiging de titel maagd niet verdiend. Voordat het gevecht begint, vindt nog het volgende ritueel plaats. Telkens als het feest gevierd word, kiezen zij het knapste meisje uit en tooien haar in het openbaar met een Korinthische helm en een volle Griekse wapenrusting. Daarna zetten ze haar op een strijdwagen en rijden haar om het meer heen. Hoe die meisjes in het verleden - ik bedoel de tijd voordat de Grieken zich daar in de omgeving hebben gevestigd, werden getooid, is me niet duidelijk. Denkelijk gebeurde het toen nog met Egyptische wapens, want als je het mij vraagt, zijn de Griekse helm en het Griekse schild een Egyptische uitvinding. Naar de opvatting van de Auseën is Athene eigenlijk de dochter van Poseidon en Tritonis, maar omdat zij ruzie met haar vader kreeg, heeft zij zich onder de hoede van Zeus gesteld die haar tot zijn eigen dochter promoveerde. Het zij zo.


Niets over een vlam in elk geval. Ik zal nog eens een boek open slaan, ik heb vast nog wel iets.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 26 maart , 2004 19:14

Fakkeltocht als Olympisch symbool

De Olympische fakkel en haar imponerende fakkeltocht vormen een van de hoogtepunten van het Olympisch ideaal. Dit Olympische symbool werd in haar huidige vorm voor het eerst in 1936 uitgevoerd en staat voor een eerlijke en vreedzame competitie en vooral voor vriendschap.
De Olympische fakkeltocht start volgens traditioneel gebruik in Olympia. Voordat de tocht begint, en het vuur wordt overgedragen van loper tot loper, wordt het vuur aangestoken volgens traditioneel Oudgrieks ritueel. Zonnestralen worden opgevangen in een ronde schaal waarna ze samen een brandpunt opleveren. Wanneer er vuur ontstaat, kan de fakkel worden ontstoken en kan de Olympische fakkeltocht daadwerkelijk beginnen.



Dat de Spelen vierjaarlijks zijn gehouden is niet aan het toeval te wijten, maar heeft ongetwijfeld iets te maken met de natuurelementen. Het Olympisch rendez-vous had plaats elke negenennegentigste maand van de toenmalige tijdsindeling en wel bij volle maan. In onze tijdrekening omgezet tussen 6 augustus en 19 september. Dat was ook de rustperiode voor de landbouwers. We mogen niet uit het oog verliezen, dat Olympia vooral een bedevaartsoord was voor de naburige stammen die de goden een goede oogst kwamen afsmeken.





Het vierjaarlijkse ontsteken van de Olympische vlam met een fakkel herinnert aan het heilige vuur dat eeuwig brandde voor het Olympische godenpantheon. (Hestia)



Afbeelding
Op deze afbeelding zie ik helemaal geen priesteressen, maar twee atleten die de vlam ontsteken. Nu wil ik daarmee helemaal niet bewijzen dat het ook niet gedaan zou kunnen zijn door vrouwen, maar ik vind er wel geen afbeelding van. (Indien iemand er afbeeldingen op een site van weet, zou ik die wel graag zien. Heb er een halve dag naar gezocht, niets gevonden.) Verder heb ik ook gelezen dat het ontsteken van de vlam samen met een fakkelloop voor het eerst heeft plaatsgehad in 1936 bij de Spelen in Berlijn. Ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er langzaam aan een steeds grotere vorm van “show” aan de openingsceremonie werd gegeven, en dan liefst zo Grieks mogelijk. Allemaal vrouwen met lange witte gewaden en natuurlijk maagd? Men zou het kunnen vergelijken met Hitler’s “Germanendom”. Veel tralala die het volk aanspreken, maar met de werkelijke geschiedenis niets te maken hebben.
En voor diegenen die willen weten waar al die merkartikelen gemaakt worden en tegen welke voorwaarden heb ik hier een website gelinkt. (de tweede)





The Torch Relay in Ancient Times

Fire is a sacred symbol dating back to prehistoric times. In ancient Greece it symbolized the creation of the world, renewal and light. It was also the sacred symbol of Hephaestus, and a gift to the human race from Prometheus, who stole it from Zeus.
At the centre of every city-state in ancient Greece there was an altar with an ever-burning fire and in every home the sacred Flame burned, dedicated to Hestia, goddess of the family. Torch Relay races started in ancient Greece as religious rituals held at night. Soon they turned into a team athletic event, initially among adolescents, and further developed to become one of the most popular ancient sports.
In the Prytaneum at Ancient Olympia there was an altar dedicated to Hestia with a sacred Flame, kindled from the sun’s rays, with the help of a hollow disc or mirror. The altar was never allowed to go out. The procedure was simple but striking: the concave surface had the property of focusing or binding the rays of the sun at a single spot, the “focal” point. Therefore, the High Priestess laid the Torch on the focal point and it caught fire.
During the Olympic Games of the Antiquity that started at 776 B.C. the Flame that burned in Olympia never went out. The Ancient Greeks held a "lampadedromia" (the Greek word for Torch Relay), where athletes competed by passing on the Flame in a relay race to the finish line. In ancient Athens the ritual was an important part of the Panathenaia fest, held every four years in honor of the goddess Athena. The strength and purity of the sacred Flame was preserved through its transportation by the quickest means; in this case a relay of Torchbearers. The Torch Relay carried the Flame from the altar of Prometheus to the altar of goddess Athena on the Acropolis. Forty youths from the ten Athenian tribes had to run a distance of 2.5 kilometers in total.

The Torch Relay and its Modern Revival

The Torch Relay, as the opening event of the Olympic celebration, was revived in the Berlin Olympiad in 1936 and since then the Torch Relay has preceded every Olympic Summer Games. Starting from Olympia and carried by the first Torchbearer, the young athlete Konstantinos Kondylis, the Flame traveled for the first time hand to hand until it reached the Berlin Olympic Stadium. Since then, the Flame’s magic has marked the beginning of the Games and has been identified with it.
In Olympiads that followed, the Torch Relay continued to play an important role, having been enriched with the characteristics and cultures of the host countries. The choice of the athlete who lights the cauldron in the Olympic stadium is always symbolic to the host country.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 27 maart , 2004 16:23

Toch nog iets gevonden over een actrice (Thaleia Prokopiou) die als hogepriesteres het Olympisch vuur ontsteekt, Maar het is Griekse mythologie in een modern jasje.

Het gaat over een ceremonieel opgevoerd in Griekenland tijdens de Olympische Spelen van 2000 en de winterspelen van 2002, met foto's. Het komt van een christelijke website waar wat bijtend commentaar wordt geleverd. Gewoon de blauwe stukjes negeren, zou ik zeggen. :cool:



Het onsteken van de vlam gebeurde bij de tempel van Hera in 2000 voor de spelen in Sydney, en blijkbaar in 2002 nog eens voor Salt Lake City. Er wordt wel wat gezegd over de symboliek, maar als je de vraag moet beantwoorden wat ze in het dagelijks leven doet, is het antwoord: ze is actrice. :knipoog:

Hier nog een kranteartikel over de cerenomie in Griekenland:



In het eerste artikel staat dat de Olympische vlam voor het eerst werd onstoken in Amsterdam in 1928. Dat is altijd leuk om te weten. In Berlijn (1936) werd het gecultiveerd. Hier een quote uit het tweede artikel:

While the current priestesses stress their links to the ancient acolytes pictured on Hellenistic pottery, the ceremony was revived for the modern Games only in 1936, under the direction of Nazi-sponsored Olympic official Carl Diem.

Diem, the man Adolf Hitler chose to choreograph the Berlin Olympics, worked with Greek John Ketseas to put the cult of Hera and the lighting ceremony back at centrestage.

The result is a starkly simple pagan ceremony that Halkidis believes closely mirrors the practices of 3,000 years ago.


De link met Hera werd dus gelegd in Nazi-Duitsland. Maar waar Carl Diem zijn kennis vandaan haalde is me weer niet duidelijk.

Hier ook nog een fotoreportage van hoe de vlam van Griekenland naar Salt Lake City ging.



Afbeelding

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 27 maart , 2004 17:09

Blijkbaar was de vlam op 25 maart opnieuw ontstoken door dezelfde dame. Wist ik echt niets van hoor, ik ben niet zo thuis in gehypete en commerciële megasportevenementen. :eh:
Ik vind, sporten doe je zelf. Ik ben meer iemand van buurtclubjes en fietstochtjes.
Wel mooie foto's.



Mijn gok waarom een vrouw dit doet: het is een opvulling van de vrouwelijke leegte in de patriarchale godsdiensten die steeds zwaarder wordt gevoeld. Er wordt op allerlei manieren geprobeerd de geschiedenis te reconstructueren om de verdwenen rol van de vrouw terug te vinden, en om het doel te bereiken wordt zelfs een hele nieuwe mythologie gecreëerd.

Ik zal niet zeggen dat vrouwen nooit een dergelijke rol hebben vervuld. Maar volgens mij is dit cerenominieel toch wel erg eclectisch samengesteld uit allerlei oude gebruiken, oude verwijzingen, new age mythen en diverse historische theorieën uit onze tijd. Daarin past ook de verwijzing naar het 'heidendom' die bij Carl Diem ter sprake kwam.

Dat is mijn gevoel erover. Misschien kom ik ook nog wel iets over tegen, waar wordt uitgelegd waarom voor een priesteres is gekozen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 27 maart , 2004 20:19

Els die beelden van u heb ik ook gezien, maar zijn nu juist het soort waar de “show” van afdruipt, met priesteressen voor in een film. Hetgeen ik bedoel zijn beelden uit de oudheid, geen namaak.
Angelina Jolie doet ook mee, heb ik gelezen en jullie prins Willem-Alexander is ook gevraagd om 400 meter met de fakkel af te leggen. Hij zal zich haasten om dat te doen.
Wat heeft dit nog te maken met de echte reden waarvoor de spelen in de oudheid werden ingericht?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 09 apr , 2004 12:24

Hai Willy, nog bedankt voor die stukjes over 'echte' spelen. Ik was zelf ook op zoek naar iets over priesteressen in de oudheid, maar ik kwam die fotoseries maar toevallig tegen.

Ik vind het dan ook wel weer leuk om te achterhalen waarom juist dit ceremonieel is ontwikkeld, en hoe historisch juist of vals het is.
Maar ik geloof ook niet zo snel in de weergave van de oudheid.

Els die beelden van u heb ik ook gezien, maar zijn nu juist het soort waar de “show” van afdruipt, met priesteressen voor in een film. Hetgeen ik bedoel zijn beelden uit de oudheid, geen namaak.


Tsja, het is inderdaad mythologie in een modern jasje, een eclectisch ceremonieel, blijkbaar opgebouwd uit allerlei dingen die in de oudheid zijn genoemd en die hier naar moderne behoefte zijn samengevoegd. De link met een Hera-cultus werd gelegd in het Nazi-rijk door de vormgever Carl Diem.

Ik neem aan dat dit is waar Marie-Hélène naar op zoek was, want als het over iets historisch is, zou ik ook niet weten.

Ondanks het kitscherige gehalte vind ik het toch wel grappig. Ik vind trouwens zoveel godsdienstceremonies kitscherig, dus wat mij betreft mag dit er ook wel bij. In de oudheid pasten ze de godsdienst ook aan aan hun eigen vernieuwingsbehoeftes.

Ik heb nog even geprobeerd wat historische info op een rijtje te zetten.
De Hera-tempel op de Olympus is al heel oud. Hier werden de Heraia gehouden, dus misschien waren die ook wel ouder de Olympische Spelen.
Het schiet me trouwens ook te binnen dat het woord heros ook met Hera's naam in verband wordt gebracht, namelijk als helden die aan Hera gewijd zijn, met name als ze voor Hera sterven (bijv. Herakles). Het woord zou iets te maken hebben met doden.

De vlam wordt dus sinds 1936 vierjaarlijks ontstoken in het Heraion op de Olympus; dit zou hier een van de oudste tempels zijn, en ouder dan de tempel van Zeus, die van de vijfde eeuw dateert. Dus dat is misschien een reden geweest om de vlam in deze tempel te laten aansteken.

De eerste spelen zouden zijn gehouden in het jaar 776 voj, dus nog voor de bouw van het Heraion, die in de zevende eeuw werd gebouwd. Het was een van de oudste Dorische tempels in Griekenland, en het verving een oudere tempel.

De eeuwige Olympische vlam brandde in het Prytaneion, die ongeveer even oud was als de tempel van Zeus. Prytaneions, vuurtempels waarin een eeuwig vuur brandend werd gehouden, bestonden overal. Ze hadden een gemeenschappelijke functie. Mensen konden daar 'vuur' halen. Ik vergelijk het maar met een dorpspomp, waar iedereen een emmertje water kon halen. Dat vuur was bij de Grieken gewijd aan Hestia.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 09 apr , 2004 12:31

Willy: Angelina Jolie doet ook mee, heb ik gelezen en jullie prins Willem-Alexander is ook gevraagd om 400 meter met de fakkel af te leggen.


Aaahhh..... vandaar dat dit gebeuren helemaal langs mij heen was gegaan..... allerlei personages waar ik uhh..heel weinig mee gemeenschappelijk heb... :grijns:

Ik kreeg inmiddels alweer de smaak te pakken, dus ik heb nog wat meer opgezocht over Griekse spelen.

Hier een amphora met Athena Nike die een overwinnaar de palmtak van de overwinnaar van de panathenaea uitreikt, en een fakkelloper die de vlam van Athenes olijvenbos naar het altaar van de spelen overbrengt:

Afbeelding

Afbeelding


En de sportster Atalanta die worstelt met Peleus:

Afbeelding

Nog een artikel over de geschiedenis van de OS:



In dit artikel over de geschiedenis van de OS staat misschien ook nog wel wat, ik moet het zelf wel nog lezen...



Wat heeft dit nog te maken met de echte reden waarvoor de spelen in de oudheid werden ingericht?


Dat is natuurlijk de hamvraag. :cool:
Ik vraag me eigenlijk af of je dat nog wel terug kan vinden. In de oudheid schrok men er ook niet voor terug om de geschiedenis te veranderen/vervalsen met allerlei propaganda, en om nieuwe gebruiken te installeren in plaats van oudere.

Dit kwam ik tegen in een van de artikelen waar je naar verwees:

Ifitos, koning van Elis, die zijn volk voor roof en plundering wilde behoeden, ging in de stad Delphi de priesteres Pythia raadplegen. "Herstel de Spelen die de goden zo lief zijn" was het antwoord van het orakel.




Volgens mij zijn de meeste verklaringen mythisch, en dateren van lang na 776 v.o.j., een jaartal dat bij mijn weten ook niet vaststaat als beginjaar. Al zou die Koroibos uit het artikel dan weer zeker de spelen in 776 hebben gewonnen.



De hardloper Koroibos is de eerste atleet wiens naam ons door inscriptie in marmer bekend is. In 776 v. Chr. won hij een loopwedstrijd over één stadie, de lengte van de renbaan in Olympia of ongeveer 182 m.
[...]
Maar wanneer Koroibos in Olympia met twee olijftakken is gekroond staat onomstootbaar vast: drieëntwintig jaar voor de stichting van Rome, 776 voor de geboorte van Christus. Het is de eerste vaste datum in de Westerse beschaving.
[...]
De oorsprong van de Olympische Spelen gaat terug tot de Oudheid. Volgens de overlevering hadden ze voor het eerst plaats in 776 voor Christus, maar algemeen gaat men er van uit dat nog vroeger gelijkaardige sportwedstrijden zijn georganiseerd.
[...]
[...]Een legende uit de mythologie leert ons dat Pelops in Olympia de eerste Spelen heeft gehouden.
[...]
De oorsprong van de Olympische Spelen ligt tussen mythe en werkelijkheid. Alle Griekse schrijvers hebben hun eigen verklaring voor het ontstaan ervan. Pindarus beweert dat Herakles, de zoon van Zeus, ter ere van zijn vader de Spelen heeft gecreëerd. Volgens Paionaios werd in Olympia, in de buurt van het graf van Kronos, en wedstrijd gehouden onder Paionaios, Epinedes, Jasios en Idas. Nog anderen zinspelen op een loopwedstrijd tussen Apollo en Hermes die door eerstgenoemde werd gewonnen. Zekerheid omtrent de oorsprong van de Olympische Spelen bestaat er in geen geval.
[...]


Ook las ik nog ergens dat de enige vrouw die de spelen voor mannen bij mocht wonen een priesteres van Demeter was. Waar die nou weer vandaan kwam weet ik ook niet, maar Demeter was wel degene die per ongeluk van de gekookte Pelops (één van de mythische stichters van de spelen dus) begon te eten, en die hem vervolgens weer tot leven wekte.

Nog een pikant detail: ik ben ook al een tijdje op zoek naar het verband tussen de spelen en het heilig huwelijk. Daarbij is het mij natuurlijk niet ontgaan dat het Griekse woord voor huwelijk, 'gamos', hetzelfde woord is als het Engelse voor spelen of jacht: 'games'. :heks:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 09 apr , 2004 13:46

Op de website van de Iraanse Homa Darabi Foundation wordt trouwens aandacht gevraagd voor de discriminatie van Iraanse vrouwen, die niet aan de Olympische Spelen mogen deelnemen.



Het artikel betoogt dat de Olympische Spelen waren ingesteld om naties dichter bij elkaar te brengen, en de vriendschap te bevorderen, om zo te vermijden dat ze elkaar zouden bevechten.
Maar dat ideaal is niets waard als je vervolgens vrouwen uitsluit van deelname.

In het artikel worden 35 deelnemende landen genoemd die tijdens de spelen van Barcelona in 1992 geen vrouwelijke deelnemers stuurden. Hier is de lijst:

Amerikaans Samoa, Botswana, Bahrain, Burkina Faso, Caiman Island, Cook Island, Djibouti, Gambia, Haiti, Iran, Iraq, British Virgin Island, Saudi Arabia, Kuwait, Laos, Libya, Libyan, Mauritania, Niger, Oman, Pakistan, Panama, Qatar, Samoa Occidental, Salomon Islands, Sudan, Swaziland, Syria, Tanzania, Tonga, Trinidad et Tobago, Togo, United Arab Emirates, Uruguay en Yemen.

Naar aanleiding hiervan richtten Belgische en Franse vrouwen de organisatie Atlanta+ op. Doelstellingen zijn geld van de verkochte kaarten opzij te zetten om arme landen bij te staan in het trainen van vrouwen, en islamitische landen te dwingen ook vrouwelijk deelnemers naar de OS te sturen.

Dat vele arme landen alleen maar geld reserveren om mannen op te leiden is natuurlijk ook een ideologische keuze. Hun geweeklaag over geldtekorten voor vrouwen overtuigt mij niet; zij hebben wel degelijk ook een ideologische schop onder hun discriminerende achterste nodig.

Dankzij de strijd van Dr. Homa Darabi voor het recht van Iraanse vrouwen om deel te mogen nemen aan de Internationale Olympische spelen in Atlanta zond Iran een vrouwelijke schutter die tijdens de Spelen het pistool mocht bedienen. Dat was de enige zogenaamde sport waaraan een vrouw mocht deelnemen, terwijl haar lichaam van top top teen bedekt was met 15 meter stof, en het haar niet was toegestaan aan andere activiteiten deel te nemen. Ze werd constant bewaakt, en het Olympische stadion in en uit begeleid door bandieten van de Islamitische Republiek, zodat niemand haar maar kon benaderen.


Deze woedende hartekreet van de Homa Darabi Stichting geeft wat mij betreft een duidelijke kleur aan de Griekse apartheidsdemocratie, die ook in de Spelen van de oudheid doorschemerden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 09 apr , 2004 14:03

Afbeelding

Sjongejonge zeg.
Ik zie echt liever Tara Lipinski.



Afbeelding

Afbeelding

Tara Lipinski en Michelle Kwan,

Het is niet dat die Iraanse vrouwen minder goed zijn, want volgens de Homa Darabi site voldoen ze aan alle eisen. Maar het is totaal onstimulerend en deprimerend als je zo getalenteerd bent en je moet je kleden in een aardappelzak. En hoe moet je trouwens iemand beoordelen die gekleed is in een zak van vijf maten te groot?
Bovendien lijkt het me ook lichamelijk nogal verstikkend, terwijl je toch topprestaties moet leveren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 10 apr , 2004 10:04

Ook las ik nog ergens dat de enige vrouw die de spelen voor mannen bij mocht wonen een priesteres van Demeter was. Waar die nou weer vandaan kwam weet ik ook niet, maar Demeter was wel degene die per ongeluk van de gekookte Pelops (één van de mythische stichters van de spelen dus) begon te eten, en die hem vervolgens weer tot leven wekte.


De meest opvallende gebeurtenis van de vijftiende olympiade was dat ze een naakte aangelegenheid was geworden. Hiervoor zijn verschillende verklaringen gegeven. De eerste voert aan, dat Akanthos, een deelnemer aan het nieuwe loopnummer, de dolichos, tijdens zijn inspanning zijn lendendoek verloor in het begin van de wedstrijd. Maar Akanthos wilde niet verliezen en liep naakt door en won de wedstrijd. Een andere verklaring is, dat een zekere Orsippos zou ondervonden hebben dat men onder de loodzware zon van Olympia beter naakt liep. Er is nog een derde versie voor het naaktlopen. Een atleet zou tijdens het lopen zijn lendendoek hebben verloren, erover gestruikeld zijn en dodelijk ten val zijn gekomen. Van toen af heeft men ook de gehuwde vrouwen de toegang tot het stadion geweigerd. Men vreesde namelijk dat ze weinig stichtende vergelijkingen tussen hun wedijverende echtgenoten zouden maken. Ongehuwde vrouwen mochten wel binnen. Wie deze wet overtrad werd met de dood gestraft. In de hele geschiedenis van de antieke Spelen is maar één geval bekend van een vrouw die deze wrede regel had overtreden en toch genade kreeg. Een zekere Kallipateira had zich als trainer vermomd om haar zoon aan het werk te kunnen zien. Zij verraadde zichzelf door de zoon na zijn zege te omhelzen in het midden van de baan. Toch werd haar gratie verleend omdat ze deel uitmaakte van een familie van bekende sportbeoefenaars. Haar vader en haar broers waren eveneens Olympisch kampioen en genoten de status van held. Het gevolg van haar vergrijp was evenwel, dat van toen af ook trainers naakt in het stadion moesten komen.





Hallo Els, die Duitse site van u is wel uitgebreid en volledig denk ik. Mooie beelden ook. Geen priesteressen gevonden?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 10 apr , 2004 13:12

Willy: Geen priesteressen gevonden?


Hahahaha. :grijns:

Hier is de godin Bendis uit Piraeus, met atleten, tijdens de lampadêphoria.

Afbeelding

Dit reliëf toont twee mannen met baarden en gewaden die een groep van achte naakte atleten leiden naar een beeld van de godin. Ze is gekleed in een buitenlands kostuum, met een tunica met mouwens, zo gedrapeerd dat een korte rok wordt gevormd. Een dierenhuid is over haar schouder geslagen, terwijl een omslagmantel vastgespeld rond de hals over haar schouders en rug valt. Haar benen zijn gehuld in kniehoge laarzen, en ze draagt een Frygische muts met een gepunte kroon. Ze houdt een plengofferschaal vast (phiale).

De menselijke figuren zijn kleiner afgebeeld. Ze dragen kransen in het haar, en de leidende man draagt een fakkel. De naakte atleten zijn waarschijnlijk de winnars van een fakkelloop te paard. De man met de baard is misschien de trainer en sponsor van de groep.

Grootte: 52 bij 84 centimeter.
Grieks, ca. 400-375 voj
waarschijnlijk uit Piraeus, de havenstad van Athene. Misschien uit het heiligdom van Bendis op de zuidwestelijke helling van Mounychiaheuvel.


Plus een link, ik ben ermee bezig, dus er volgt nog meer, moet weer eens langs Isthar om wat verder te komen. Dat is een Bendis-kenner. :knipoog:



Hier ook nog wat info over vrouwen bij de moderne spelen, van Jurryt van de Vooren.



OLYMPISCHE OORLOG: VROUWEN DOEN HET ZELF
Deze Spelen stond in het teken van de vrouwelijke sporters, die veel aandacht voor zich opeisten. In 1896 deden ze niet mee, alhoewel het verhaal gaat dat de Griekse atletes Melpomene en Stamata Revithi dat jaar op één of andere manier ook de marathon hebben gelopen. Op 28 juni 1900 deden voor de eerste keer officieel vrouwen mee aan de Spelen.
Omdat tot 1928 vrouwen niet werden toegelaten bij het atletiek, besloten ze hun eigen organisatie 'Fédération Sportive Feminine Internationale' FSFI op te richten. Die organiseerde in 1922 in Parijs en in 1926 in Göteborg hun eigen 'Dames-Spelen', waarna de atletiekfederatie IAAF instemde om in 1928 in Amsterdam mee te mogen doen.


Verder ook een erg leuk stuk trouwens. :D

(main page: )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Vestaalse Maagden?

Berichtdoor RoyJava » di 13 sep , 2005 16:14

Hallo Els ea.,...

Het symbolisch teken van de Vestaalse Maagden komt overeen met de Olympische Vlam. Deze vrouwen, van oorsprong maagden, zorgden voor de eeuwigdurende vlam die brandde voor het Keizerrijk, als ook voor het publiek. Deze Maagden vierden hoogtij in Romeinse Rijk, doch waren net zo beroemd in Griekenland, gerelateerd met Hestia en Vesta.
Een andere Romeinse versie heette Rhea Silvia, de moeder van Remus en Remulus.
De Maagden hielden de vlam brandende en brachten deze naar bepaalde plekken voor ceremonies. Tijdens de Spelen waren zij niet aanwezig,...

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten

cron