Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Zoë

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Amantinwë » do 15 jul , 2004 14:15

Hoi, Is er iemand die meer weet over de zeven vroedvrouwen voortgekomen uit Aquarius? Ik wil met name iets meer weten over Zoë, de vroedvrouw van Epyrius. Alle informatie is welkom
Amantinwë
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 15 jul , 2004 14:10

Berichtdoor els » vr 16 jul , 2004 22:11

Hi Amantinwë, ik kan hier echt niets over vinden. Het enige wat ik vind is een gnostische Zoe, maar het lijkt er niet op dat die iets te maken heeft met de namen die jij zoekt. Een Epyrius kan ik helemaal nergens vinden. Heb je misschien niet een beetje meer info? Ik ken wel iemand die misschien wat meer thuis is in deze materie, maar het is misschien handig als je een beetje kan aangeven in welke hoek je het moet zoeken.

Ik geloof wel dat 'zeven vroedvrouwen' een naam is voor de Pleiaden, maar het schiet me zo gauw niet te binnen in welk land. Aquarius is zowiezo natuurlijk een sterrenbeeld. Ik las ook nog ergens dat het woord 'zodiac' is afgeleid van Zoë, dus misschien heeft het iets met astrologie te maken.
Maar misschien ook helemaal niet. :snik:

Ik heb nu helaas even geen tijd meer voor het forum, maar als je misschien nog een hint hebt, laat dat dan even weten, dan probeer ik nog wat na te vragen.

Groetjes van Els. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Amantinwë » za 17 jul , 2004 11:43

Er wordt over gesproken in de heksenvademecum van G. Sergiev. Aan de naam te lezen denk ik dat ze afkomstig is uit Oost-europa, dus waarschijnlijk komt de naam ook daar vandaan. De aquarius die hier genoemd is, is denk ik een van de wachters van de Torens, namelijk oost. Er wordt ook nog gesproken over ene Lud, de koning van de bovenwerled (...met de zeven vroedvrouwen voortgekomen uit aquarius). De andere vroedvrouwens zijn: Akki, acco, akna, acca, ana, acat en dus Zoë. De talisman van Zoë is een onyx met een opgerolde slang erin.
NOg meer hints nodig?
Amantinwë
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 15 jul , 2004 14:10

Berichtdoor els » ma 19 jul , 2004 21:28

Bedankt voor de aanvullende info, ik zal eens vragen of dit voldoende is. Zelf heb ik ook nog even gekeken, maar ik kan hier echt niets over vinden, zelfs niet op het web. :ai:
Op zich zijn de meeste namen wel bekend, maar niet in dit verband. Akka en andere varianten worden soms met water geassocieerd, dus het wordt misschien opgevat als hetzelfde als Aquarius, dus naar het Latijnse aqua (water).
De Vestaalse Akka Larentia is natuurlijk bekend. Deze Akka was vroedvrouw van Romulus en Remus. De Vestaalse maagden zijn bekender vanwege het brandend houden van een eeuwig vuur, maar er is bij hun rituelen ook altijd een heilige bron betrokken.

Barbara Walker noemt een Akka als eponieme (naamgevende) godin van Akkad, maar die Akka heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Het moet de naam zijn van degene die Sargon I na zijn geboorte in een bootje op een rivier zette. Dat is een beroemde mythe die we beter kennen van Mozes en Romus en Remulus. Misschien is die Akkadische Akka een vroedvrouw, net als haar Latijnse naamgenote.
Ze noemde ook nog een Midden-Amerikaanse godin met de naam Acat of Akna, en nog verschillende andere Akka's of varianten.

In het verhaal dat jij hier noemt lijken die namen bij elkaar te komen. Hopelijk weet degene bij wie ik het eens na zal vragen waar meer achtergrondinformatie te vinden is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Amantinwë » wo 21 jul , 2004 14:05

Fijn dat je dit wilt doen!
Amantinwë
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 15 jul , 2004 14:10

Berichtdoor els » do 22 jul , 2004 8:53

Hi Amantinwë,

Ik heb een beetje een hint gekregen in welke richting te zoeken, namelijk de astrologie. Mij werd het volgende verteld:

De zeven vroedvrouwen vertegenwoordigen de zeven mensensoorten die op dit moment leven. Dit is een vorm van mystiek, het gaat over mystieke lagen. De vroedvrouwen vertegenwoordigen het heelal (of zo). Deze mensensoorten leven alle in diverse ontwikkelingsstadia. Maar op dit moment leven we in een overgangstijdperk, waarin we naar een hoger plan zouden gaan, wat tot allerlei oorlogen en geweld leidt. Er is een relatie met het bijbelse gezegde dat het kaf opgroeit met het koren; als je het maait, maai je ook het koren weg.

Waarschijnlijk geef ik dit alles heel krom weer, ben beslist geen expert in dergelijke esoterische materie. :bloos:

Er is ene Linda Goodman (een Amerikaanse) die hier meer van weet, en in Nederland zou Melly Eyldert hier goed in thuis zijn.

Ik ben nog niet klaar met zoeken, en heb nu haast, maar ik vroeg me af of dit het goede spoor is. Zegt het jou iets?
Ik heb nog wat meer info, daar zal ik later nog mee aan de slag gaan.

Groetjes, Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Amantinwë » di 27 jul , 2004 19:47

De 7 mensensoorten zegt mij wel iets, iets van de stammoeders toch....Maar ik dacht dat dat er 5 waren, kan me vergissen. Maar fijn dat je zo goed meedenkt. Voor mij klinkt het allemaal heel erg logisch. Ik zal ook eens kijken of ik op dit spoor verder kan zoeken.

Heel erg bedankt he!
Amantinwë
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 15 jul , 2004 14:10

Berichtdoor els » za 07 aug , 2004 8:30

Hallo Amantinwë,

Ik heb geen enkele ingang om te begrijpen waar dit precies over gaat. Ik heb wel de website van Mellie Uyldert gevonden, je kan haar emailen door op de enveloppe te klikken. Als het inderdaad gaat over iets wat met astrologie te maken heeft, dan zou zij de aangewezen persoon zijn om je verder te helpen.



Sorry dat ik je niet verder op weg kan helpen. Mocht je nog het antwoord op je vraag tegenkomen, en je denkt er nog aan, laat dan maar even weten wie Zoë en Epyrius zijn. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron