Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Tantaluskwelling verbroken????

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Koen » do 02 dec , 2004 7:50

Dankzij Els heb ik mooie en goede info over tantalus gevonden .
Maar volgens sommigen zou de straf tijdelijk verbroken zijn toen iemand (Wie?) het dodenrijk bezocht en mooi kon zingen. Er zou ook een schilderij over bestaan.
Ik vind daar niks van terug en twijfel of dit een deel van de mythe is of het een fantasie geweest is van die schilder waardoor dat vervolg is ontstaan.

Weet iemand hier meer over ???


Alvast heel veel dank,

Koen :knipoog: :cool:
Koen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: di 23 nov , 2004 17:09

Berichtdoor els » za 04 dec , 2004 23:54

Ik heb geen flauw idee, helaas. Maar Orpheus is natuurlijk langs geweest in de onderwereld, toen hij Euridice wilde ophalen. Hij heeft iedereen betoverd met zijn gezang, dus ik denk dat toen de Tantaluskwelling ook wel even ophield.
Zomaar een gokje. :D
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 05 dec , 2004 0:08

Ja, als je een keer op een idee komt is het makkelijk:



As he sang these tender strains, the very ghosts shed tears. Tantalus, in spite of his thirst, stopped for a moment his efforts for water, Ixion's wheel stood still, the vulture ceased to tear the giant's liver, the daughters of Danaus rested from their task of drawing water in a sieve, and Sisyphus sat on his rock to listen. Then for the first time, it is said, the cheeks of the Furies were wet with tears.


Het schilderij kan ik niet zo gauw vinden helaas.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron