Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Despoina

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor giselle » za 27 jul , 2002 20:59

Hallo Els,
Je hebt me al een keer geholpen met jouw uitgebreide kennis van Godinnen, dat ik het weer een keer wil proberen. Weet jij iets over Despoina?
Ik kom niet verder dan dat zij de geheime dochter is van Demeter & Poseidon en vereerd werd in Arcadia waar de restanten van haar heiligdom nog te bezichtigen zijn. Er is zo weinig over haar bekend, dat dit mij erg intrigeert.
alvast bedankt en hartelijke groeten
giselle
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 21:03

Hallo Giselle, wat grappig, ik ben juist op zoek naar een dochter van Demeter met een geheime naam. Ze wordt steeds 'meesteres' genoemd. Ik was op zoek naar het Grieks dat voor haar werd gebruikt, maar kon het niet vinden. Ik heb 'Despoina' even opgezocht, en wat blijkt... Despoina is het woord dat wordt vertaald als 'meesteres'.
Je kan even bij Pausanias iets hierover lezen. Ik geef je twee pagina's waarop hij het heeft over een dochter van Demeter van wie hij de naam niet wil geven, omdat deze alleen bekend mocht zijn aan ingewijden.

Ik doe hier even een paar passages bij, die het meest relevant zijn.

Op vind je de volgende passage:

The image of Fury holds what is called the chest, and in her right hand a torch; her height I conjecture to be nine feet. Lusia seemed to be six feet high. Those who think the image to be Themis and not Demeter Lusia are, I would have them know, mistaken in their opinion. Demeter, they say, had by Poseidon a daughter, whose name they are not wont to divulge to the uninitiated, and a horse called Areion. For this reason they say that they were the first Arcadians to call Poseidon Horse. [8] They quote verses from the Iliad and from the Thebaid in confirmation of their story.

Op staat deze passage:

When you have gone up a little, beside the temple of the Mistress on the right is what is called the Hall, where the Arcadians celebrate mysteries, and sacrifice to the Mistress many victims in generous fashion. Every man of them sacrifices what he possesses. But he does not cut the throats of the victims, as is done in other sacrifices; each man chops off a limb of the sacrifice, just that which happens to come to hand. [9] This Mistress the Arcadians worship more than any other god, declaring that she is a daughter of Poseidon and Demeter. Mistress is her surname among the many, just as they surname Demeter's daughter by Zeus the Maid. But whereas the real name of the Maid is Persephone, as Homer3 and Pamphos before him say in their poems, the real name of the Mistress I am afraid to write to the uninitiated. [10] Beyond what is called the Hall is a grove, sacred to the Mistress and surrounded by a wall of stones, and within it are trees, including an olive and an evergreen oak growing out of one root, and that not the result of a clever piece of gardening. Beyond the grove are altars of Horse Poseidon, as being the father of the Mistress, and of other gods as well. On the last of them is an inscription saying that it is common to all the gods.

Je moet de pagina's wel even helemaal lezen om de context te begrijpen, maar zo kun je het misschien makkelijker vinden.

Mocht je nog iemand anders weten die deze 'meesteres' noemt, dan hou ik me altijd aanbevolen.

Groet van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor giselle » za 27 jul , 2002 21:03

Bedankt Els!.
Wat heb je weer vlug geantwoord. Wat toevallig zeg, dat wij naar het zelfde opzoek waren, maar ja, wat is toeval, he?
Als ik nog meer zal tegenkomen mail ik je dit.
Wat ik wel weet komt niet uit "officiele" bronnen: Despoina is de Godin van de illusies. DWZ dat volgens deze leer alles een illusie is (dit principe wordt ook door metafycici gebezigd)

Groetjes, en tot lezens...

Giselle
giselle
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 21:05

Ja, ik vroeg me ook al af of ik het toeval moest noemen. :D
Ik ben benieuwd of je nog meer over haar kan vinden, want ik vind verder ook weinig. Ook niets over illusie. Ik wist niet eens dat de Grieken zich hiermee bezig hielden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron