Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

link - zonne- en maan goden

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor gast » do 21 nov , 2002 23:28

jlink@conceptsfa.nl[quote]
Ik zoek informatie en afbeeldingen van de chinese maan- en zonnegoden, Sjen I en Heng E en eventuele anderen.
Wie weet waar ik dat kan vinden.

Link
gast
 

Berichtdoor willy » vr 22 nov , 2002 18:25

Hallo gast, als ik u een raad mag geven dan zou ik beginnen met de namen zo juist mogelijk te spellen.
Het is voor de zon : Shen Yi en voor de maan : Heng-O en ook Chang'O. Met deze namen vindt ge op Google tientallen rubrieken of artikels, maar de taal die u wenst is mij onbekend.
Vriendelijke groeten en veel succes: :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 22 nov , 2002 22:52

Hai Link, ik vind hier in een boek van Clio Whittaker, an introduction to Oriental Mythology, een legende over de maangodin Chang E en de zonnegodin Xihe.

In het kort: de zonnegodin Xihe was getrouwd met Dijun, de Heer van het Oosten. Zij kregen 10 zonnen als kind. Elke dag werd een zon door de hemel gereden in een wagen, getrokken door Xihe. Op een dag kwamen de zonnen in opstand, en ze trokken alle tegelijk de hemel door, daardoor grote droogte veroorzakend, zodat de gewassen verdorden en zelfs het gesteente begon te smelten.

Dijun schakelde de boogschutter Yi in om de zonnen weer onder controle te krijgen, en gaf hem een aantal pijlen en een boog om de monsters op aarde te verslaan die door al het gedoe waren ontstaan. Yi probeerde het niet met een diplomatieke oplossing, maar schoot direkt de zonnen uit de lucht, en ging vervolgens de monsters te lijf. Hij werd heel populair. Maar toen hij weer naar de hemel ging, bleek dat Dijun er heel ongelukkig mee was dat al zijn kinderen waren gedood. Voor straf stuurde hijYi en zijn vrouw Chang E als sterveling naar de aarde.

Chang E nam deze onrechtvaardige straft niet, want zij stond helemaal buiten de geschiedenis. Dus ze stuurde Yi naar de Koningin van het Westen voor een levenselixer. Maar Chang E nam alles in haar eentje, omdat ze niet gestraft wilde worden voor iets wat ze niet had gedaan. Ze steeg op naar de hemel, maar er was net niet voldoende, zodat ze niet verder kwam dan de maan. Daar woont ze nu onder een cassia boom, samen met de maanhaas.

Op het web vond ik ook nog het volgende verhaal over de maan:

In Chinese mythology, Wu Kang is portrayed as a woodcutter fascinated with the magic of immortality. Angered by his hubris, the gods banished Wu Kang to the Moon Palace telling him that he must cut down a huge cassia tree before he could return to earth. Though he chopped day and night, the magical tree restored itself with each blow, and thus he continues to eternally chop the cassia on the barren moon.

Op deze pagina staat een variant van dezelfde mythe:



Maar de namen van de karakters zijn iets anders. Chang E is gespeld als Heng O, de schutter heet niet Yi maar Shen I.

Volgens een andere variant baadde Xihe dagelijks een van de zonnen in een rivier, en liet ze dan terugvliegen naar hun boom op de rug van een kraai.



Hier nog andere spellingen, nl. Xihe (zon) en Changxi (maan);



Citaat uit een stuk over Chinese mythologie, waarbij deze mythen in verband worden gebracht met de kalender.

(In fact, the names of the two officials, Xi and He, came from the legend that Queen Xihe gave birth to ten suns, which appears to represent the invention of the 10-day counting period (i.e. week); another queen Changyi was supposed to have given birth to 12 moons, i.e., the idea
of the 12-month year. The ten-sun legend then led to the story of Chang-Er the Moon Maiden.)


Dus nog andere spellingen: Changyi en Chang-Er.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron