Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Op zoek naar een stukje in het NT - wie kent de bijbel goed?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor els » do 28 nov , 2002 0:04

Ik ben iets kwijt, ik weet zeker dat ik het wel eens heb gelezen, maar ik kan het gewoon niet meer vinden.

Ergens in het Nieuwe Testament moet een zinnetje staan dat Jezus met een aantal discipelen of apostelen op weg was ergens naar toe. Op een gegeven moment komen ze bij een boom (vijg?) of brug, en dan kunnen ze niet verder of zo, en ze gaan gewoon terug.
Er gebeurt dus eigenlijk als het ware gewoon niets.

Het zijn erg vage aanwijzingen, daarom kan ik het waarschijnlijk ook niet meer terugvinden. :huh:

Het gaat niet over de vijgeboom die in één nacht verdort, in elk geval. Maar ja, misschien vergis ik me gewoon.

Heeft iemand een flauw idee wat ik zoek, en waar ik het kan vinden?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 02 dec , 2002 0:24

Naah, het zal wel iets anders zijn. In elk geval, wat ik wel heb gevonden is een handige zoeksite, waarmee je de hele bijbel kan doorzoeken, op allerlei termen, namen en gebruiken.

Daar heb ik gezocht, en ik kan niets vinden. Dan houdt het op. Ik zal wel dingen door elkaar hebben gegooid.


els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor gie » wo 04 dec , 2002 0:24

gie
 

Berichtdoor els » wo 04 dec , 2002 8:12

Ja, bedankt, Gie. Kan ik eens in het Nederlands zoeken. Helaas, ik weet niet meer wat ik zoek, het heeft iets met een weg te maken, maar ja. Ik ga de evangelies maar weer helemaal opnieuw lezen. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 11 apr , 2003 13:50

Op een gegeven moment komen ze bij een boom (vijg?) of brug, en dan kunnen ze niet verder of zo, en ze gaan gewoon terug.

Els is het soms dit dat in uw geheugen vast zit?
De menigte liep over de Heilige Weg, en stopte bij een vijgeboom en twee bruggen. Bij de tweede brug was een soort wachtwoord vereist om verder te mogen gaan.
Dit is iets dat ik toevallig in uw "Verklaring van termen, enz." ben tegengekomen onder Eleusinische mysterien.
:duivel
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 11 apr , 2003 21:21

Met zoiets heeft het wel te maken, Willy. Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een vergelijking tussen de Eleusinische mysteriën en de evangelies in het nieuwe testament. Bij de grote Eleusinische mysteriën wordt een processie afgelegd van Eleusis naar Athene. Ik zoek bijvoorbeeld wat overeenkomsten met de reis van Jezus naar Jeruzalem.

Het is natuurlijk zonneklaar dat er overeenkomsten bestaan tussen de christelijke liturgie en die rond Demeter. Al die mysteriën uit die tijd zijn met elkaar verwant, het christendom is gewoon een van de vele. Maar terwijl de Eleusinische mysteriën een tamelijk samenhangende episode vormen, zijn alle verhalen in de bijbel nogal verbrokkeld. Al die hoofdstukjes lijken op zichzelf te staan. Daarom vond ik het wel leuk om te zien of je er samenhang in kan ontdekken als je de losstaande bijbelverhalen naast de godsdienst van Eleusis legt.

Denk bijvoorbeeld aan het verhaal dat Jezus duivels uitdrijft uit bezetenen. Die duivels nemen bezit van varkens, die vervolgens van de rots springen. Dit lijkt wat op een ritueel met een varkensoffer in Eleusis, waarbij arme varkentjes van een rots werden gekieperd. Die werden geacht allerlei ziektes en ellende mee te dragen. Het volgende jaar werden hun verrotte lijken weer als mest gebruikt. Er bestaan natuurlijk wel meer van dat soort rituelen. Maar in Eleusis heeft het een plaats, terwijl het in de bijbel meer een symbolisch is, en voor mijn gevoel nogal uit de context lijkt te staan.

Helaas, toen ik op het idee kwam om die vergelijking eens te gaan maken, had ik er nog meer moeite mee om mijn aantekeningen te systematiseren dan nu.
Ook Eleusis staat een beetje op een koud pitje.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » ma 14 apr , 2003 8:19

Hoi Els ,
Kan je niet helpen met je vraag maar wilde even
kwijt dat ik een aantal keren in Elefsina ben geweest
of te wel Eleusis en door de ruïnes heb gelopen.
Ik woonde een tijdje in Athene, vandaar, en ging daar nog wel eens kijken in mijn vrije tijd.
Groetjes van Isthar* :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » ma 14 apr , 2003 11:02

Het lijkt me geweldig om eens een tijdje in een echt vakantieland te wonen, Isthar, met al die plaatsen die veel mensen graag eens zouden bezoeken binnen handbereik. En altijd mooi weer om foto's te maken. :D

Misschien spreek je wel Grieks? Ik kom namelijk vaak tegen dat de naam Eleusis wordt vertaald als 'Gelukkige aankomst' of iets dergelijks, en dat het daarom wordt vergeleken met 'advent'. Heb jij een idee waar dat op is gebaseerd? Kan dat kloppen, of is dat gewoon maar een gok?
Het is wel zo dat een 'advent' zoals in het Christendom ook een grote rol speelde tijdens de Eleusinische mysteriën.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » di 15 apr , 2003 10:19

Hoi Els,
Wat er van mijn Grieks is over gebleven is bar weinig,
het is ook al weer zo'n tien jaar geleden.
Ik heb nogwat gezocht op internetmaar kon een veband met advent niet vinden.
Ben ook errug grieperig vandaag en helder denken lukt nu niet echt.




[url=http://]Eleusis[/url]









Ik weet niet of het allemaal klopt, concentreren gaat niet zo.
Groetjes van isthar*

Ik zie al dat de helft niet werkt, kijk er volgende x wel even naar.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » di 15 apr , 2003 20:42

Bedankt voor de moeite, Isthar. Ik zal eens zien of ik daar nog iets kan vinden.

In elk geval beterschap. Ik hoop dat het blijft bij wat kwakkelen, want een aantal mensen die ik ken hebben het flink te pakken gehad.
Zelf liep ik ook de hele dag met een dikke sjaal om. Ik werd wel een beetje raar aangekeken, maar als ik hem afdeed voelde ik meteen keelpijn opkomen. Tsja, dan moet het maar.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron