Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hulda - of het eind van het kinder/mensenoffer. - Wie weer meer van deze vrouw?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Balance » wo 01 dec , 2004 16:53

Ik bestudeer op het moment de achtergronden van het fenomeen van 'offers', kinderoffers, mensenoffers, dieroffers, zoenoffers, slachtoffers enz enz. In de geschiedenis en ook in de mythologie is heel wat afgeofferd. Het was lange tijd zelfs een hoeksteen van een beschaving. Dat kan niet zonder reden zijn geweest (Over het waarom van voor ons zo omvangrijke en onbegrijpelijke offerrituelen wil ik nog wel eens een andere bijdrage maken.)

Bij dit zoeken ben ik gestoten op een vrouw die een essentiele en beslissende rol speelde in de afschaffing van het mensen, mn het kinderoffer. Zoals iedere keer weer blijkt, is ook deze vrouw door het patriarchaat als een voetnoot in de boeken terechtgekomen. Hoog tijd om deze vrouw de eer te geven die haar toekomt. Het verhaal is als volgt:

- Vlakbij Jeruzalem bestond de vallei Ben Hinnon. Deze vallei werd ook de Moorddal genoemd omdat er zoveel kinderen werden geofferd (vuurdood) aan het godenpaar Baal (man)en Tanit/Astarte (vrouw). In de loop van de tijd werd de naam van deze plaats (Tofet), juist vanwege deze gruwelijke rites, veranderd in Gehenna - het joodse woord voor Hel. Hier komt ons begrip 'Hel' vandaan.

- In 800 c Chr. bracht de godin(?) Dido deze gewoonte naar Noord Afrika, toen Carthago/Tunis werd gesticht. Hier is door wetenschappers de grootste kinderofferslachtplaats ter wereld gevonden: er zijn zo'n 20.000 urnen met kinderas opgegraven!

- De Joodse koning Josia van Juda liet een tempel opknappen en daarbij werd een oud en vergeten wetboek gevonden. Het vermoeden bestond dat dit een vergeten wetboek van Mozes kon zijn. Een sensatie! Josia schrok zich echter te pletter, want er stond oa in dat mensenoffers een gruwel waren in de ogen van Jahwe. Josia begrijpt dat zijn volk ver van de goede weg is afgedwaald, maar ook dat hij en zijn volk daarvoor door zijn god ter verantwoording zullen worden geroepen en vernietigd. Bovendien waren koningszonen niet gevrijwaard van de offers! Hij wil aan de hele offercultus een einde maken, maar beseft dat hij dan aan het toppunt van de toenmalige religieusiteit komt en dat dat een revolutie zonder weerga zal zijn.

- Hij laat daarom dit boek zien aan een profetes. Van haar oordeel hangt af wat Josia zal durven en doen. Deze profetes is Hulda. Zij bevestigt de authenticiteit van het boek als zijnde de/een Wet van Mozes (vermoedelijk het boek Deutoronomium uit de hedendaagse bijbel). Josia voelt zich gelegitimeerd en roeit vervolgens de gehele offercultus rigoreus uit. Dat ging weliswaar niet met zachte hand (wat wel in die dagen?) maar wel bijzonder effectief. Het mensenoffer werd vervangen door een dierenoffer. Een revolutie in de menselijke beschaving.

- (Merk op dat zoiets niet in Zuid Amerika is gebeurd en dat de Inka's en de Azteken er nog lang mee zijn doorgegaan! - zou het toeval zijn dat deze beschavingen verdwenen zijn?)

- Zoals gewoonlijk wordt de rol van de vrouw in dit verhaal weer eens in de marge genoemd. De vrouw van.... (2 Koningen 22-14). Deze vrouw heeft gezorgd voor een unieke omwenteling in de wereldgeschiedenis! Ik heb weinig over haar kunnen vinden. En het zou me ook niet verbazen als zij onder andere namen bekend is.

Wie weet meer van deze vrouw?

(PS wie zich als 'favoriete' godin Tanith of Astarte heeft gekozen, mag zich ook wel eens achter de oren krabben.)



-




Edited By Balance on 1101917467
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron