Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Godinnen en hun volgelingen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Godinnen en hun volgelingen

Berichtdoor Xapphire » vr 16 sep , 2005 19:58

Dag beste, ik heb een vraagje

Ik had hier ooit iets gelezen over Aphrodites cyclus en haar tempelprostitutie. Was de naam van de 'Madame' van de tempel Quedisja ofzo... ik vind dit nu niet echt terug. Kan iemand mij helpen dankjewel.

Groetjes Xapphire

Een curieuzeneuske
PS: Als je hier zou willen verder discucieren zou dat leuk zijn.
Laatst bijgewerkt door Xapphire op do 22 sep , 2005 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor els » za 17 sep , 2005 22:13

Hai Xapphire, de 'zoekfunctie' van dit board werkt wel goed, al krijg je soms wel veel mogelijkheden.
Ik heb gezocht op Aphrodite en op prostitutie, en vond onder andere dit:







Ik weet niet waar jij verder over wou discussiëren, maar ik wou het volgende wel even in de groep gooien. Wat betreft tempelseks werd in de oudheid nogal geklaagd over exploitatie van vrouwen. In de tempels werd heilige seks bedreven, maar in werkelijkheid waren het gewoon bordeels waarin vrouwenhandel plaatsvond. Vrouwen waren het eigendom van de tempel, en moesten geld verdienen.

Het beroemdste voorbeeld van zo'n klacht was van Herodotus. Hij zei dat in Babylon meisjes voor het huwelijk minstens één keer seks moesten hebben gehad in de tempel. Maar in de praktijk kwam het erop neer dat leuke meisjes heel snel van die verplichting waren verlost, terwijl lelijke meisjes soms heel lang aan de tempel verbonden bleven omdat niemand zin had hun verplichting in te lossen.

Ook over een Griekse Aphrodite-tempel bestond de klacht dat het een bordeel was, met name ten gunste van zeelieden. Ik moet even opzoeken over welke tempel het ook alweer ging, ik ben het glad vergeten. :bloos:

In Griekenland had je wel hetairen, 'vrije' prostituees, die als vrouw in vrij hoog aanzien stonden, omdat ze waren opgeleid in politiek en kunst, en daarover als 'gelijke' met mannen konden discussiëren, in tegenstelling tot getrouwde vrouwen, die het 'eigendom' van hun man waren en niet erg vrij konden bewegen.

De tempelseks werd dus wel veroordeeld, maar de reden om tempelseks uit te bannen was volgens mij puur seksuele onderdrukking, en niet het feit dat vrouwen werden uitgebaat.

Op een gegeven moment werd alle prostitutie verboden, en mochten vrouwen alleen nog maar seks in het huwelijk hebben... niet eens tegen betaling, dus eigenlijk.

Nou vraag ik me af waar 'heilige' seks vandaan komt. Was het altijd een vorm van exploitatie, of ontstond dit toen mannen het steeds meer voor het zeggen kregen, zodat de 'heilige' functie van vrouwen ook in de tempel werd uitgehold?

De naam 'Kadeshu' is Semitisch, het betekent 'heilig', en als functie was het een titel van mensen die als prostituee aan een tempel waren verbonden.

In India had je ook heilige seks (bijvoorbeeld van de devadasi's, die waren gewijd aan Shiva). De devadasi's hadden ook een zware opleiding als kunstenaar (zang, dans, muziek etc.) Veel vrouwen verkozen dan ook een leven als devadasi boven dat van getrouwde vrouw, omdat getrouwde vrouwen geen vrijheid hadden en bovendien geen opleidingen volgden.

Natuurlijk bestond onder de devadasi's ook wel exploitatie, volgens mij omdat mannen het in heel de maatschappelijke orde voor het zeggen hadden. Maar dat kan je natuurlijk niet bewijzen.

Mijn vraag is: is prostitutie per definitie vrouwenexploitatie? Heeft het huwelijk vrouwen bevrijd van deze exploitatie? Of had de tempelseks voordelen die wij niet meer kennen? Een voorbeeld kan zijn dat seks een 'positieve energie' geeft, die vroeger positief werd gewaardeerd, maar die men later aan banden wilde leggen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Xapphire » wo 21 sep , 2005 21:29

Hallo,

Met "discussiëren", bedoelde ik: je mening zeggen. Net zoals u deed, maar het is wel een hele boterham :) die erop staat.
Oorspronkelijk dacht ik dat de tempelprostitutie en vrouwehandel 2 verschillende dingen waren, nu blijkt dat dat soms niet zo was.Ik dacht dat alle Kadeshu's opgeleid werden. (in politiek,...)
Ook heb ik ergens gelezen dat mannen hier aan meededen... dat is wel wat vreemd in patirarchale tijden (enfin ik bedoel de tijd waar mannen aan de macht waren) ,niet?
Verder denk ik dat je niet altijd kan spreken van exploitatie, toch niet bij vrouwen die erzelf voor kiezen. Je kan het vergelijken met sommige vrouwen die zich naar de top (als ze een carrière heeft) slapen. Zij zijn toch niet verplicht om dat te doen?

Misschien hadden zo'n vrouwen meer aanzien en "respect" dan in hun gewone leventje denk maar aan (een grote tijdssprong) Mata Hari , En andere "Kadeshu's", zij had toegang tot rijke mannen en exclusieve feestjes. Is dat het grote voordeel...?

Groetjes Xapphire
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Erfenis = Geisha

Berichtdoor RoyJava » vr 23 sep , 2005 10:06

Hi Xapphire & Els,...

In de tempels werd heilige seks bedreven, maar in werkelijkheid waren het gewoon bordeels waarin vrouwenhandel plaatsvond. Vrouwen waren het eigendom van de tempel, en moesten geld verdienen.


Heel even erop inspringen...

Het is niet helemaal de eigenlijke oorsprong dat vrouwen het eigendom waren van en ín de tempels. Nog wel steeds een vaag onderwerp, en daardoor een mysterie voor huidige tijden, maar de matriarchaal-gerichte volkeren (vanuit de nomadische naar de zich-vestigende groepen) kenden de Hogepriesteressen. Waarvan, helaas een speculatief vermoeden, de oorsprong in een ver en duister verleden ligt.

De tempels in Midden Klein-Azië en Griekenland, oa. gewijd aan Hesta, Aphrodite ea. Godinnen, zijn (natuurlijk) een voortzetting van die tradities, die uit een oudere traditie stamt (het kwam ergens vandaan, niet...). Een beetje oorspronkelijkheid kun je aantreffen in de overleveringen van Egypte (toch reeds met een zeer hoge beschaving, cultuur en dus traditie), die nog bewaard zijn gebleven in de vertelling van Teiresias. Deze androgyne figuur blijkt een homosexuele jongeling die maar al te graag in de tempels van de vrouwen wilde vertoeven.

Dat werd hem veroorloofd, míts hij zich als een vrouw zou "aanpassen", waardoor dit de eerste berichten lijken over travestie i/d oudheid. Hij leefde nl. 7 jr. als Tempelpriesteres (hoe symbolisch), verliet de Tempel en werd beroemd als de "blinde ziener".

De blinde ziener werd gelinkt met de mythen van Zeus en Hera, die bonje kregen over de belevenis van sex (wie daar superieur in zou zijn). Teiresias werd geraadpleegd, en de roemruchte uitspraak dat Hera 9 keer méér genoot dan Zeus, maakte Hera furieus (hij zou haar geheimen onthuld hebben), waarna zij hem dus blind maakte. Zeus schonk hem de gave van "zien", zowel in de toekomst, als van allerlei andere zaken.

Dit loopt een beetje door elkaar met de Egyptische mythe over Teiresias, daar deze figuur, toen nog jongeling, 2 slangen had waargenomen die in strijd met elkaar waren in de bergen (veelal uitgelegd als 2 mannen die met elkaar sex bedreven). Hierdoor zou de geschokte jongeling 7 jr. als vrouw geleefd hebben, om terug in het "normale" leven te komen, echter met de belevenis van sex zowel als vrouw en als man ...

Teiresias wordt ook wel "Mante" genoemd, die ook zijn dochter zou zijn, en later zijn volgelingen. Dat waren de Hogepriesteressen (met kennis van allerlei zaken, wo. muziek, kunst, zang, schrijven etc.) die sacrale inwijdingsrituelen bedreven in de daarvoor opgerichte tempels. Over het inwijdingsritueel zijn nog vele berichten van bepaalde volkeren (oa. de Papua's, Afrika-stammen, Indianen etc.) te vinden. Absoluut zónder ordinaire bordeeltaferelen, hoor ... (hoewel vaak verbazingwekkend sexueel gerichte bedoeningen)

Het grappige is dat de bidsprinkhaan naar de Mante is vernoemd! Lees zijn achtergrond en lees de overeenkomsten met de blinde ziener Teiresias ...

Het Hindoe equivalent van Teiresias heette Trisiras, een God van Magie, die deze krachten verkreeg door zich van man naar vrouw te transformeren. Ook Hermaphrodite wordt in deze context genoemd, hoewel voor de massa het het kind is van Hermes en Aphrodte. Op Kreta is onlangs een nieuwe tempel van Hermes en Aphrodite diep onder de grond in de bergen ontdekt. Nog niet toegankelijk voor publiek, maar ieder kan door de bomen het bos ontwaren waar een mysterieus ritueel plaatsvond van deze 2 godheden ... (info op Kreta zelf!)

Óók de Japanse Geisha kan je beschouwen als een erfenis uit deze vage omschrijvingen. Daartoe moet je echter een zakenman benaderen die de talenten van een Geisha daadwerkelijk heeft beleefd ... (die zijn er volop, hoor)

Zélf heb ik deze vertellingen gelinkt met de Javaanse Ratu Kidul, die in nog bestaande berichten leefde als man, een ziener in de bergen op de Gunung Kombang (de Bijenberg!). Hij verschijnt aan een verre nazaat als de werkelijke beeldschone vrouw, die door de nazaat bijna verkracht wordt. Deze nazaat sticht tenslotte het beroemde Majapahit Rijk in Oost-Java. Een opmerkelijke overeenkomst met de vertellingen en symbolieken staan in die berichten ...

Groet Roy[/b]
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Maria Magdalena

Berichtdoor RoyJava » vr 23 sep , 2005 10:08

PS-tje: ... mogen wij de legendarische Maria Magdalena eveneens rekenen tot de speciaal opgeleide Hogepriesteressen ???
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » zo 25 sep , 2005 11:11

Met "discussiëren", bedoelde ik: je mening zeggen. Net zoals u deed, maar het is wel een hele boterham die erop staat.


Oei oei, kan ik weer geen grens trekken, als het teveel is moet je het gewoon niet lezen, hoor. :bloos:

Oorspronkelijk dacht ik dat de tempelprostitutie en vrouwehandel 2 verschillende dingen waren, nu blijkt dat dat soms niet zo was.Ik dacht dat alle Kadeshu's opgeleid werden.


Misschien was het oorspronkelijk een religieuze functie, die dezelfde betekenis had als de Indiase 'shakti' (die iets overdroeg als vrouwelijke energie of inspiratie). Als deze vrouwen waren verbonden aan de tempel, gingen de inkomsten natuurlijk ook naar de tempel.
De vraag is misschien ook hoe vrij vrouwen waren die aan een tempel waren gebonden.

Ik vind het idee van seksuele kracht of inspiratie wel interessant, maar het is natuurlijk een kleine stap via 'handel' in seks naar exploitatie.

Verder denk ik dat je niet altijd kan spreken van exploitatie, toch niet bij vrouwen die erzelf voor kiezen. Je kan het vergelijken met sommige vrouwen die zich naar de top (als ze een carrière heeft) slapen. Zij zijn toch niet verplicht om dat te doen?


Ik zou het toch logischer vinden als vrouwen aan de top kwamen vanwege hun bekwaamheid in hun vak. :P Ook vraag ik me af waarom er geen mannelijke prostituees zijn waarvan vrouwen gebruik kunnen maken. De reden is natuurlijk dat vrouwen geen geld hebben om mannen seksueel te gebruiken. Daarom vind ik toch dat prostitutie een symptoom is van scheve machtsverhoudingen.

Ook heb ik ergens gelezen dat mannen hier aan meededen... dat is wel wat vreemd in patriarchale tijden (enfin ik bedoel de tijd waar mannen aan de macht waren) ,niet?


Ik denk dat er aanvankelijk meer systemen naast elkaar bestonden. Ik heb begrepen dat mannelijke 'qeteshim' (het mannelijke woord dat in de bijbel wordt gebruikt) homoseksueel waren, dus ook op mannen gericht. Maar afbeeldingen in hindoetempels (waarvan de meesten zijn verwoest) laten zien dat de seks ook op vrouwen was gericht.

Misschien moet je de ontwikkeling van het huwelijk en de huwelijkscontracten volgen om te zien hoe het patriarchaat dominant is geworden. Wie weet heeft het toch gewoon te maken met een geboorte-explosie bij getrouwde vrouwen. :verward:

Misschien hadden zo'n vrouwen meer aanzien en "respect" dan in hun gewone leventje denk maar aan (een grote tijdssprong) Mata Hari , En andere "Kadeshu's", zij had toegang tot rijke mannen en exclusieve feestjes. Is dat het grote voordeel...?


Dat gold inderdaad voor hetairen en devadasi's: als prostituee hadden ze meer mogelijkheden en vrijheden dan als getrouwde vrouw. Maar je zou toch zeggen dat dat tegenwoordig niet meer zo'n rol speelt?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 25 sep , 2005 11:34

Óók de Japanse Geisha kan je beschouwen als een erfenis uit deze vage omschrijvingen. Daartoe moet je echter een zakenman benaderen die de talenten van een Geisha daadwerkelijk heeft beleefd ... (die zijn er volop, hoor)


Misschien is in de winkel nog de autobiografie van Mineko Iwasaki te vinden, 'Mijn leven als geisha'. Over vormen en rituelen gesproken! Ook daar zie je trouwens dat veel vrouwen voor een leven als geisha kiezen omdat getrouwde vrouwen veel vrijheden moeten opgeven. Anderen geven weer de voorkeur aan het huwelijk, omdat dat meer status zou hebben.
Maar als geisha moet je je ook enorm onderwerpen aan de hele traditie. Het is een hele vreemde mengeling, aan de ene kant bijzonder kunstig en geraffineerd allemaal, maar aan de andere kant ben je zo gebonden aan voorschriften dat je nauwelijks tijd hebt voor jezelf. Alleen al met het aankleden is de geisha dagelijks uren kwijt.

Het is heel vreemd voor een buitenstaander. De rituelen zijn aan de ene kant erg mooi en erg knap, aan de andere kant is het allemaal wel erg strikt, wat wij toch wel benauwend zouden vinden.

Maar helaas is ook de geisha-cultuur te kostbaar en te diepgaand voor het moderne leven, dus het einde is in zicht. Alles moet tegenwoordig snel en goedkoop, dus daarin past niet de selectieproceduren en de opleiding van de geisha.

Dat werd hem veroorloofd, míts hij zich als een vrouw zou "aanpassen", waardoor dit de eerste berichten lijken over travestie i/d oudheid. Hij leefde nl. 7 jr. als Tempelpriesteres (hoe symbolisch), verliet de Tempel en werd beroemd als de "blinde ziener".


Dat doet me ook denken aan Cybele en de gecastreerde Attis. Voor Cybele bestonden castratierituelen, waarbij mannen ook een soort 'vrouw' werden door zich te castreren. In India bestaat deze praktijk nog steeds onder de hijra's, die zich na hun castratie ook prostitueren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Xapphire » zo 25 sep , 2005 17:03

als prostituee hadden ze meer mogelijkheden en vrijheden dan als getrouwde vrouw. Maar je zou toch zeggen dat dat tegenwoordig niet meer zo'n rol speelt?

Wel als je snel rijk wil worden.
Want er was eens een reportage op de tv (telefacts) van een prostituee die (ook meedeed in filmpjes, exclusieve feestjes,...) op 1 avond evenveel verdiende als 6 maanden werken in de Mac Donanlds (is "sluikreclame" toegelaten :grijns: )

In de vertelling van Teiresias. Deze androgyne figuur blijkt een homosexuele jongeling die maar al te graag in de tempels van de vrouwen wilde vertoeven.


Was "verkeerd" zijn in de Kl. Oudheid dan geen zonde zoals in het Katholieke geloof en de Moslim?

De reden is natuurlijk dat vrouwen geen geld hebben om mannen seksueel te gebruiken. Daarom vind ik toch dat prostitutie een symptoom is van scheve machtsverhoudingen.


Gebaseerd op een Sex and the city Quote :
Money is power and sex is power. Therefore getting money for sex is just an exchange of power.
Maar dit valt ook te discucieren ,niet?

Maria Magdalena eveneens rekenen tot de speciaal opgeleide Hogepriesteressen ???


Hier wil ik ook nog iets over zeggen, "The Big J" haalde haar uit dit circuit, maar was dit om haar te redden, of voor eigen belang, want volgens sommige verhalen waren die twee een koppel.
Maar ja, het is geloof hé,...
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor RoyJava » zo 25 sep , 2005 20:12

Ook daar zie je trouwens dat veel vrouwen voor een leven als geisha kiezen omdat getrouwde vrouwen veel vrijheden moeten opgeven.


Vraag me af of die geisha een eerder bestaan kende in de oudheid of de getrouwde vrouw ... :knipoog:

dus het einde is in zicht.


Helaas, vele tradities zijn verloren gegaan mettertijd, niet? Mooiste vind ik zelf nog de afschuw een tijd gelee voor het begrip animisme, terwijl thans de Steenbeurzen als paddestoelen uit de grond rijzen, en héle goeie zaken doen ... :lach2:

Dat doet me ook denken aan Cybele en de gecastreerde Attis. In India bestaat deze praktijk nog steeds onder de hijra's, die zich na hun castratie ook prostitueren.


Werd zo'n geslachtelijke onthouding, met de extreme vorm van ontmannen, niet "Enkrateia" genoemd? Van de Cybele is wel dat schitterende verhaal blijven bestaan dat het "in doeken gewikkelde" symbool, in de vorm van een penis, tot in het diepste van het binnenste van de Cybele tempel werd gedragen en neergelegd op 21 Maart, om 9 maanden later "geboren" te worden ... (waar het ook vandaan komt, het is een mooie erfenis uit de oud-vertellingen)

Over de Hijra's... het zouden niet meer dan Indiase nichten zijn (homo's dus), die niet kunnen leven in de gemeenschap en op deze manier een eigen status hebben ontwikkeld binnen die Hindoese gemeenschap. De Hijra's die ik ken bevestigen het ... :roll:

Was "verkeerd" zijn in de Kl. Oudheid dan geen zonde zoals in het Katholieke geloof en de Moslim?


Xapphire,... homosexualiteit moet zo oud als de mensheid zelve zijn. En geheel geen zonde, hoewel beschouwd as "barbaars" door oa. de Grieken (de Scythen waren bekend om hun sexuele uitspattingen, zowel met de Amazones, als met elkaar!). Vreemd, daar de Grieken juist duidelijk homo-vriendelijk waren ...
Het boek "De geesten van het oerwoud" van Tobias Schneebaum verhaalt over stammen op Papua Nieuw Guinea. Heb daar mijn jeugd doorgebracht, en kan het bevestigen. Overigens "bestaan" er vermoedens (helaas) dat ook Jezus meerdere relaties had, incluis met mannen ... maar sja, het was zo lange gelee :p

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 04 okt , 2005 16:09

Over de Hijra's... het zouden niet meer dan Indiase nichten zijn (homo's dus), die niet kunnen leven in de gemeenschap en op deze manier een eigen status hebben ontwikkeld binnen die Hindoese gemeenschap. De Hijra's die ik ken bevestigen het ...


Naar wat ik erover kon vinden is het vooral 'interseksualiteit', dus iemand die bij geen van beide geslachten echt thuis is.

Wat de castratie betreft: er was een aantal jaren terug een televisieuitzending over, en daar waren mensen aan het woord die deze daad bij zichzelf hadden uitgevoerd. Helaas ben ik verder vergeten wat ze precies zeiden, want dat is natuurlijk waar het om gaat. Toen ik later op het web deze praktijk tegenkwam in verband met hijra's, ben ik verder gaan zoeken. Het is in elk geval zo dat hijra's die zijn gecastreerd vooral leven als prostituee, dus misschien is het ook een verzamelterm voor castraten en homo's in het algemeen.

Er stonden wel een paar interessante websites op het internet, maar ze zijn opeens verdwenen.

Als ik niet die tv-uitzending had gezien waarin die mannen hun eigen verhaal vertelden, had ik er misschien minder geloof aan gehecht. Maar niet elke hijra is een castraat dus. In wikipedia staat 'volgens sommigen', alsof het om een vage geschiedenis gaat. Maar misschien is het eerder taboe dan vaag.



Het was hier ook al eens ter sprake gekomen.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 04 okt , 2005 16:13

Hier is een citaat van wat ik gelukkig heb opgeslagen:

Hijras or chakkas as we know them in India are the third gender maybe due to there way of lifestyle or the castration that they undergo to be known as Hijras or Transgender, that means the gender that has been interchanged. The hijra community is a group of interlocking matriarchal, ecumenical, and communal religious, social orders.

We shall try and understand what being hijra is all about and how the word "HIJRA" came to be. Hijra is derived from an Urdu word "EZRA" that means a wanderer or a nomad, hijras by nature are nomads, they travel from place to place and they also have a fleeting mind.

The hijras do not allow i.e. the community admits neither men nor women. The traditional view of a hijra is a person we would call a male to female transsexual.

Hijras / Transgender are biologically born as a male child, as they grow up they realize that there are things which they feel different about and as a male child they are supposed to be act, feel and behave as a boy, but somewhere, somehow they know that they feel different. Like a woman; their feelings, mannerisms and physical desires to love a man they become aware that they have different feelings from men and have no feelings for a woman but want to act and behave as a woman then they realize that they are in a wrong body, mentally they find feminism more comforting and cannot control the desire to act and behave as a women.

Their feelings are to wear feminine outfits likes saris; there mannerisms take on the feminine gestures while conversing or walking and want to be treated as the daughter of the household by doing household chores. Due to this behavior there parents, relatives, neighbors taunt or even physically abuse to mend there wayward behavior to change their characters but they are not able o do so. This behavior attributes to name calling and taunted as a hijra/chakka by their families and friends.


Dus mannen die zich voelen aangetrokken tot het eigen geslacht, in sekseverwarring raken door de heersende rolpatronen, de 'rol' van vrouw op gaan nemen en soms zelfs zover gaan dat ze zichzelf castreren.

En verder:

NIRVAN (CASTRATION):

As Hijras are born biologically males, they have option of castration. The castration is not compulsory, it is voluntary and willing, and also a castrated hijra has a status in their community this operation i.e., castration is also called as NIRVAN in hijra community.

The castration is not compulsory process and it is possible if they want to get castrated. in the Hijra community there are two types of groups they are the non-castrated are Known as 'AKWA MOORATH' and castrated are known as 'NIRWAN MOORATH'.

NIRWAN; a process of emasculation with no anesthetic and a ceremony lasting 40 days. Either way, the person is reborn as a hijra; the rite of passage is called nirvan, which translates to "rebirth," "calm and absence of desire," and "the dawn of a higher consciousness.


Verder staat er nog uitleg over verschillende vormen van 'nirwan', maar dat is voor mij allemaal te bloederig.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Hijra's

Berichtdoor RoyJava » di 04 okt , 2005 21:23

Hi Els,...

Een heel bijzonder interessant item, zowel als onderwerp om te bestuderen, als de vage oorsprong proberen te achterhalen.
Wist niet eens dat er een Latijnse benaming voor de Hijra bestond ("Hegira"). Elders reeds genoemd, doch de meest "oorspronkelijke" third-gender is de Moslimse Buginees, die ook Bissu van Sulawesi heet. Er bestaan nog een stuk of 5 van deze mensen. Deze zouden vroeger er meer vrouwelijk hebben uitgezien, en zijn thans bijna gelijk aan transsexuelen (in uiterlijk dan). Het zijn allemaal priesteressen, sjamanes en genezeressen die allerlei oude rituelen kennen. Een Australische onderzoekster heeft hen een paar jr. gevolgd, en bij slechts één het third-gender geslacht gezien. Inderdaad een tweeslachtig geheel, dat uit een soort yoni met ene linggam erin bestaat (om het maar netjes zo te noemen ...).

Eveneens "beroemd" zijn de Thaise "Katoys", ook wel Ladyboys ... de meesten verdienen thans geld in de showbusiness, en daarnaast als prostitué (de Indiaanse speciale squaw laat ik maar er even buiten, evenals de Euneuch in dit verband genoemd, en de "Hermaphrodite", ... R'dam kende er eentje ... en Kelly van Big Brogter noem zich ook een third-gender).

Ivm. de Hindoese Hijra's wordt ook de Hindoe moedergodin, de Bahuchara Mata, genoemd,... heel bijzonder. Beroemd is het beeld van Ardhanisvara ... zie iets erover op de MSN Javaanse Godin Site >>>



Meera is een hijra, een van de vele duizenden die in India leven. Omdat ook de Indiase wet alleen vrouwen en mannen kent en hijras ook bij de volkstellingen niet als zodanig worden geregistreerd, weet niemand hoeveel hijras er precies zijn. Volgens conservatieve schattingen zijn er ongeveer 50.000 in heel India, maar er worden ook aantallen rond de 200.000 genoemd (op een totale bevolking van ongeveer 980 miljoen).
Een goede definitie van een hijra is moeilijk te geven, omdat zij binnen de Indiase culturele en religieuze context een categorie vormen die niet in onze termen te vatten is. Iedere 'vertaling' van wie of wat een hijra is, zal onrecht doen aan die culturele en religieuze eigenheid. Met het benoemen van hijras als de Indiase variant van onze travestieten of transseksuelen zou ik voorbij gaan aan datgene dat hen tot hijras maakt. Om de Nederlandse lezer een idee te geven moet daarom een korte omschrijving volstaan, die verderop in dit artikel meer inhoud zal krijgen(1).

Hoewel hijras geassocieerd worden met hermafroditisme en men met een 'ware' hijra soms een persoon bedoelt die geboren is met ambigue genitaliën, zijn nagenoeg alle hijras als man geboren2. Op latere leeftijd, meestal na toetreding tot de hijra-gemeenschap, laten zij de ingreep doen die hen tot echte hijras maakt: het weghalen van de penis en de testikels. Het woord 'hijra' betekent 'geen man, geen vrouw', maar veel hijras zeggen van zichzelf dat zij 'als vrouwen' zijn. Daarmee lijken zij aan te geven dat zij hun sekse-identiteit als vrouwelijk beschouwen.
Hijras dragen vrouwenkleding, maar zij zijn over het algemeen uitbundiger en uitdagender gekleed dan 'echte' Indiase vrouwen. Ook in hun gedrag onderscheiden zij zich; ze zijn luidruchtig, handtastelijk en trekken graag de aandacht. Seksuele impotentie met vrouwen of homoseksuele ervaringen met mannen worden vaak als reden aangevoerd waarom iemand zichzelf een hijra voelt, maar er zijn ook hijras die als man kinderen hebben verwekt.
Hoewel er onder hijras aanhangers van verschillende religieuze richtingen zijn, ontlenen zij als groep hun identiteit aan een Hindoe moedergodin, de Bahuchara Mata. De Mata wordt door de hijras vereerd en hun rituelen zijn aan haar opgedragen. Ter ere en uit naam van Bahuchara Mata zijn hijras aanwezig bij bruiloften om de vruchtbaarheid van de nieuwe verbintenis af te roepen en bij geboortes om de baby te zegenen.

Wat is een hijra? Het antwoord op deze vraag is simpel: een hijra is een gecastreerde man in vrouwenkleren. Maar hoe kunnen we de hijras plaatsen in onze schema's van sekse, sekse-identiteit en seksuele gerichtheid? Zijn zij een speciaal soort mannen? Zijn zij vrouwen in een gemankeerd mannenlichaam? Of zijn zij de Indiase variant van transgenders, individuen die zich buiten de gender-tweedeling bewegen? Voor iedereen die zich al wat langer met de problematiek van de 'apartheid van sekse' bezighoudt zal het antwoord op deze vragen niet als een verrassing komen. Net zoals transgenders zich niet gewillig in een derde hokje laten stoppen, zijn ook hijras niet in een categorie te plaatsen. Hijras zijn noch man noch vrouw, maar daar houdt de eenvoud op en begint de variatie.
Uit de individuele verhalen van hijras blijkt dat er verschillende wegen zijn waarlangs men hijra kan worden. Voor veel van hen begon het met zogenaamd atypisch gedrag in hun jeugd. Zij herinneren zich hoe zij als klein jongetje bij voorkeur met meisjes speelden en de kleren van hun moeder of zusjes aantrokken. Omdat hijras een bekend fenomeen zijn in de Indiase samenleving, werden zij op grond van dit gedrag door hun omgeving al snel als mogelijke hijra geïdentificeerd.
Andere hijras situeren hun eerste besef van anders-zijn later in hun leven, tijdens de puberteit en het ontwaken van seksuele gevoelens. Voor hen was een homoseksuele ontmoeting, meestal met een oudere man, aanleiding om vraagtekens te zetten bij hun plaats in de samenleving. Regelmatige homoseksuele contacten 'bedierven' hen, zoals zij dat zelf formuleerden, voor een seksuele relatie met een vrouw. Een oriëntatie op de hijra-gemeenschap en de overstap naar het leven dat daarbij hoorde lag vervolgens voor de hand. Weer anderen leven als man, trouwen, krijgen kinderen, en ontdekken pas daarna dat zij hijras zijn.


Bron: [url=http://www.continuum.nl/index.php?artikel=artikelen/wrana01.htm]http://www.continuum.nl/index.php?
artikel=artikelen/wrana01.htm[/url]

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

tempelprostitutie

Berichtdoor casapapusilor » za 11 feb , 2006 0:27

Hallo allemaal,

Ik ben op deze site terecht gekomen omdat ik informatie zoek voor een boek dat ik wil schrijven. Toevallig was ik net met dit onderwerp bezig. Wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:

"Tempelprostitutie" kan varieren van een soort sexuele voorlichting en inwijdingsrituelen, tot het offeren van de maagdelijkheid aan de goden en wat wij gewoon prostitutie zouden noemen.
Het ritueel wordt vaak beoordeeld op grond van ons eigen stelsel van normen en waarden, waarbij totaal voorbij wordt gegaan aan de normen en waarden en de houding tegenover alles wat met sexualiteit te maken heeft, van de cultuur waar binnen het ritueel plaats vindt.
Het voorgaande kan ook van toepassing zijn als een 'tijdgenoot' een ritueel van uit een andere cultuur beschrijft.

De bijbel is een goed voorbeeld. Alles wat te maken heeft het demonen, goden, godinnen wordt beschreven als gruwelijk, een gruwel in de ogen van God, of het nu gaat om een eenvoudig oogstritueel, tempelprostitutie of om mensenoffers. Vanuit het Joodse geloof heel begrijpelijk, maar volkomen ongenuanceerd.
Hun oordeel was gebaseerd op een volledig afwijzen van alles wat te maken (kon) hebben op het vereren van een andere God.

Bij de Romeinen is ook een goed voorbeeld te vinden. De samenkomsten van de eerste Christenen vonden plaats in prive huizen, waarbij geen ongelovigen werden toegelaten, min of meer in het geheim. Vlak voor de avond viel kwamen zij samen om de euchristie te vieren, wat in de ogen van de Romeinen al verdacht was omdat zij in die periode een verbod op samenscholing kende. Men was doodsbang voor politieke samenzweringen. Al snel deden verhalen de ronde, die op zich niet onwaar waren. Tijdens de samenkomsten namen 'broeders en zusters het bloed en het lichaam van de zoon van God' tot zich. Dit leidde tot de conclusie dat het hier ging om incest en kanibalisme ging. Bovendien waren deze mensen volgelingen van een man die zichzelf tot de God der Joden had gebombardeerd, door zijn eigen volk uitgeleverd was aan de Romeinen en als een misdadiger gekruisigd was. Niet verwonderlijk dat vooraanstaande Romeinen, waaronder één van de leraren van Marcus Aurelius, hen zagen als een politiek en zedelijk gevaar voor de staat.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 21:17

Het is zo dat enkele prostituees in de romeinse tijd wel werden gerespecteerd. Voor het Christendom toen de oude romeinse goden nog aanbeden werden werd er in de tempels van Venus en Aphrodite dergelijke gebruiken toegepast. Je had de prostituees die zich in kroegen voor heel weinig geld lieten gebruiken maar er waren ook fatsoenlijke prostituees die erg gerespecteerd werden maar in het geheim ook werden geminacht. Ik weet niet echt iets van het feit dat vrouwen seks in een tempel moeten hebben voor dat ze trouwen maar dan zou zeker het geval zijn wanneer mannen nog alle macht over vrouwen hadden want geen enkele vrouw die van zichzelf niet het minste denkt zou zichzelf zo verlagen.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 16:24

Pallas Athene schreef:Ik weet niet echt iets van het feit dat vrouwen seks in een tempel moeten hebben voor dat ze trouwen maar dan zou zeker het geval zijn wanneer mannen nog alle macht over vrouwen hadden want geen enkele vrouw die van zichzelf niet het minste denkt zou zichzelf zo verlagen.


Herodotus schreef dat in Babylon alle meisjes voor ze gingen trouwen zichzelf eerst in de tempel moesten hebben geprostitueerd. Maar het is niet helemaal zeker dat Herodotus wel in Babylon is geweest, hij heeft zich waarschijnlijk gebaseerd op een 'van horen zeggen' verhaal.

Maar tempelprostitutie bestond in elk geval wel. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit een een patriarchale samenleving, waarin mannen de macht hebben en vrouwen worden onderdrukt, ontaardt in simpele exploitatie of vrouwenhandel.

Maar het was toch niet per se oneervol. Tempelseks werd wel degelijk geassocieerd met heiligheid, en het woord voor tempelhoer betekent gewoon 'heilig' (Qadosh of Qetesh).

De heilige seks ging ook samen met allerlei andere heilige functies, het stond niet op zichzelf. Dus de prostituees leerden ook allerlei andere kunsten, en hadden andere functies.

Dit viel allemaal weg naarmate vrouwen meer uit de tempelfuncties werden verdreven, naar de achtergrond werden verdrongen en hun macht zagen verdwijnen. Het enige wat ervan over is gebleven is oneervolle vrouwenhandel, en dat gold ook al in de tempels van de oudheid.

Wat precies de oorsprong is van heilige seks, geen idee. Misschien heeft het iets te maken met de functie van de tempel, die meer een rol had voor de hele gemeenschap dan nu. Lijkt me interessant om te achterhalen, dat wel.

Het idee van de 'vrouwelijke kracht' in India herinnert nog wel aan de positieve betekenis die seks had, voor het werd gedemoniseerd en tot slaapkamergeheim werd gedevalueerd. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 18:10

Ik meen mij wel te herinneren dat ik ooit een boek heb gelezen waar er inderdaad vrouwen zijn die in een tempel verbleven en mannen kwamen toen op bezoek om hun bruid eruit te kiezen en hun trouwceremonie ging vooraf door heilige seks in de tempel maar ik ben vergeten in welke cultuur dit was :bloos:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 18:35

ik heb is in mijn boeken zitten wroeten en ben een ent ander te weten gekomen:
Tempelprostitutie is een vorm van prostitutie waarbij de vrouw/ man zich prostitueert voor een religieus doel. Deze vorm kwam vooral voor in de Oudheid, maar is ook opgemerkt in onze moderne tijden.

De oudste vormen van tempelprostitutie vinden we in Mesopotamië, maar ze was verspreid over de hele Mediterrane wereld. Herodotus merkt ze op in Babylonië, maar hier lijkt het wel sterk overdreven. Waarschijnlijk haalde hij de tempelprostitutie en de prostitutie om een bruidschat te verkrijgen door elkaar. Wel was hij waarschijnlijk sterk onder de indruk van de vrouwenhandel in het land.

Herodotus 1, 199: Het meest dwaze gebruik van de Babyloniërs is diegene in welke iedere vrouw van het land eens in haar leven moest zitten in de tempel van Aphrodite (NB Astarte) en geslachtsgemeenschap hebben met een vreemdeling.

In Cyprus was de godin Athene aan land gegaan vlak na haar ontstaan en daardoor was de cultus van de godin altijd al zeer sterkt geweest. Het belangrijkste centrum zou de stad Paphos geweest zijn. Ook deze tempelprostitutie heeft Herodotes neergeschreven.

Volgens Strabo was er ook een gelijkaardig fenomeen in Armenië, waar mannen en vrouwen tempelslaven of hierodulen waren.

Tempelprostitutie is daarnaast nog in verschillende landen te lokaliseren. Bij de Feniciërs, Lydiërs en de Etrusken heeft het fenomeen zeker ook nog bestaan. Ook zal er bij de Israëlieten een gelijkaardige vorm van tempelprostitutie hebben bestaan, maar de meeste profeten waren er tegen en ook in de bijbel vinden we verschillende teksten die het afkeuren (vb. Exodus 40)

Ook de Grieken hebben het fenomeen overgenomen via contacten met de Mediterrane wereld. De belangrijkste stad hiervoor was Corinthe die al erg beroemd was omwille van haar prostituees (vb. Naera). De stad Corinthe had een tempel gewijd aan de godin Aphrodite en hier waren talrijke tempelslaven/innen die zich prostitueerden voor de godin. Ze werden hiervoor vergoed met kleren, eten en een dak, maar het geld ging naar de tempel. Als we Strabo mogen geloven zouden er hier wel tot duizend hierodulen actief zijn geweest.

Strabo, Geographica, 8,6,20: ...en de tempel van Aphrodite was zo rijk dat ze meer dan duizend tempelslaven en courtisanes bezat, van wie zowel mannen en vrouwen zich gaven voor de godin.

Deze praktijk bleef voortduren tot 146 v.Chr. toen de stad door de Romeinen werd vernietigd.

In Athene zou Solon in het begin van de 6e eeuw v.Chr. de tempelprostitutie hebben ingevoerd om te vermijden dat mannen en jongens zich zouden bezondigen aan deftige vrouwen. Hij bouwde hiervoor een tempel voor de godin Aphrodite Pandemos.

De slavinnen werden meestal opgekocht door de tempel zelf en hierdoor werden talrijke meisjes als slaaf gekocht op de markt. Er waren er echter ook die door schenkingen in het bezit van de tempel kwamen. Zo had de atleet Xenophon van Corinthe honderd meisjes geschonken aan Aphrodite na zijn overwinning (Atheneus, 13, 573-574)

in India en Nepal kent nu nog in de moderne tijd een vorm van tempelprostitutie voor. Het gaat om een oud gebruik dat terug gaat tot in de oudheid, maar heeft weten te overleven.

Ouders (vaak de lage kastes) schenken hun kinderen aan de god en deze moesten dan in de oorspronkelijke vorm seksuele diensten geven aan de priesters. Nu worden ze meestal door de tempel verkocht op de leeftijd van 5-7 jaar en aan een man gegeven als kind-concubine. Als ze dan volwassen is, werkt ze in een bordeel die vaak een schrijn heeft om de oorsprong van de tempelprostitutie aan te geven.

De Britten hebben deze praktijk verboden in 1860 en ze nam sterk af op het einde van de 19e eeuw, maar ze is onlangs weer sterk toegenomen.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 19:01

Hee Pallas, bedankt dit hele verhaal op een rijtje te zetten.

Corinthe was trouwens de plaats van het Aphrodite-bordeel waar ik niet op kon komen. Dit was duidelijk pure slavernij en vrouwenhandel, hoewel er nog altijd mensen zijn die hier iets van 'heilige seks' in willen zien.

De devadasi's in India waren behalve aan Shiva (de god van de dans, in dit verband) gewijd aan de godin Yellama. Ik kan zo snel al mijn info hierover niet terugvinden, daarom maar even op het web een pagina hierover opgesnord.



Over Yellama moet ergens op het forum ook wel wat te vinden zijn. Voor haar wordt namelijk jaarlijks een processie gehouden waarbij iedereen naakt is. Dat wordt natuurlijk in het nette India niet zo op prijs gesteld, dus een paar jaar geleden greep de politie in. Maar... het morrende volk accepteerde dit niet, en de politie werd helemaal uitgekleed, tot ze net zo poedelnaakt waren als iedereen. :lach2: :lach2:

Zal es kijken of het terug kan vinden, voor ik rare broodjes aap in de wereld breng.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 19:05

Ha, gevonden, onder de naam Renukamba, een andere naam voor Yellama.



Daar staat een krantenartikeltje over de toedracht. Wat ik zei, schijnt alweer van de jaren tachtig te dateren.

Maakt meteen duidelijk waarom de naam 'Pandemos' zo goed van toepassing is - de godin van het volk. :lach2:

En dit geldt ook voor sinterklaas mensen, de heilige Nicolaos - overwinning van het volk. :lachen:
Laatst bijgewerkt door els op za 04 maart , 2006 19:07, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 19:06

Nooit geweten dat er zoveel bekend was over tempelseks alle priesteressen in zo'n tempels stelden toch altijd er veel op dat dat geheim bleef wat daar precies gebeurde
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 19:09

Misschien toch wel deels omdat het taboe was bij de culturen die het verboden. Die demoniseerden de gebruiken, dus ze wilden niet weten wat er wel interessant aan was.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Romeinen

Berichtdoor Xapphire » di 04 apr , 2006 18:30

Hoi, dag beste.
Het is dus inderdaad al een tijd geleden dat ik hier geweest ben, een topic die ooit door mij gestart is, en zo veel reacties teweeg brengt. Tof!. Ik heb wel eventjes alle berichten opnieuw doorgelezen. Om weer te kunnen mee discusiëren :) .

Ik heb hier gelezen dat de Romeinen ook zo'n tempels kennen. Ik meen me te herinneren dat ik eens een uitspraak van Julius Ceasar gelezen heb.:
(I am) A man for every women, and a women for every man.
Als beaming van zijn sexuele uitspattingen.
Dus niet alleen in Oosterse culturen zitten er mannelijke tempelslaven. Het is bijna alsof hij er fier op was en er is geen teken van taboe of schande....
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron