Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Wie kan mij iets vertellen over de godin Indy en callisto?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Wie kan mij iets vertellen over de godin Indy en callisto?

Berichtdoor judith » za 03 dec , 2005 16:57

Hallo,

Ik ben op zoek naar een kattennaam voor mijn nieuwe kitten. Nu wil ik haar eigenlijk een godinnen naam geven omdat mijn kater ook al een goden naam heeft!
Nu vindt ik Indy een leuke naam maar ik kan niet echt info over haar vinden, het enige wat ik te weten ben gekomen is dat ze komt nadat er een natuurramp is geweest.. Wie kan mij meer over haar vertellen?

Ook ben ik in de war geraakt over callisto. In mijn boek staat ze genoemd als een nimf maar op deze site lees ik ook wel dat ze eigenlijk artemis is? of begrijp ik dit verkeerd?

Misschien dat jullie nog een leuke naam weten, het liefst met 2 lettergrepen...

groetjes judith
judith
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 03 dec , 2005 16:51

Berichtdoor els » zo 04 dec , 2005 1:55

Hallo Judith,

Van Indy heb ik nog nooit gehoord, ik kan er ook zo snel niet iets over vinden. Maar ik vind het inderdaad ook een leuke naam.
Ik wil morgen nog wel eens wat boeken doorploeteren, maar tot nu toe ben ik volgens mij deze naam nooit tegen gekomen. :?

Wat Callisto en Artemis betreft, het idee dat Callisto een vorm van Artemis zelf is, komt vanwege de cultus voor Artemis Brauronia, bij Athene. Daar dienden een aantal meisjes van tussen de 7 en 10 jaar in de tempel van Artemis, gedurende een jaar. Zij 'speelden de rol van een beer' voor Artemis, tijdens een ritueel waarbij werd gedanst of om het altaar werd gerend. De naam van dit ritueel is 'arkteia', van 'arktos', wat 'beer' betekent. Men denkt dat dit een soort inwijdingsritueel was voor de puberteit, maar er is niet echt veel over bekend.

De 'totale kennis' over dit ritueel is als ik het goed begrijp afgeleid uit wat er uit verschillende bronnen is overgeleverd.

Zoals je weet, was Callisto een nimf uit het gevolg van Artemis, en ze werd in een beer veranderd, en aan de hemel gezet als het sterrenbeeld 'Grote Beer'. Ook had Callisto een zoon met de naam 'Arcas' (beer). Vanwege het ritueel voor Artemis Brauronia denken sommigen dat Callisto kan worden geïdentificeerd met Artemis. Ik weet niet uit welke bronnen dit komt, ik zal nog eens proberen bronnen hiervoor te vinden.

Hier een paar citaten over Artemis Brauronia en haar 'berencultus'.



"Arktos e Brauroniois (I was a bear at the Brauronia): Women playing the bear used to celebrate a festival for Artemis dressed in saffron robes; not older than 10 years nor less than 5; appeasing the goddess. The reason was that a wild she-bear used to come to the deme of Phlauidoi and spend time there; and she became tamed and was brought up with the humans. Some virgin was playing with her and, when the girl began acting recklessly, the she-bear was provoked and scratched the virgin; her brothers were angered by this and speared the she-bear, and because of this a pestilential sickness fell upon the Athenians. When the Athenians consulted the oracle [the god] said that there would be a release from the evils if, as blood price for the she-bear that died, they compelled their virgins to play the bear. And the Athenians decreed that no virgin might be given in marriage to a man if she hadn't previously played the bear for the goddess." -Suidas 'Arktos e Brauroniois'

"Arkteusai (To be a bear): Lysias used [the verb] 'to be a bear' of consecrating virgins, before marriage, to Artemis. For the virgins are called 'being bears', as Euripides and Aristophanes show." -Suidas 'Arkteusai'


Ik zal eens zien of ik nog wat meer over die relatie kan vinden. Hier zijn in elk geval een paar suggesties voor kattennamen:

Rhea
Ino
Leda
Leto
Isis
Iris

Maar eh, trouwens, ... hoe heet je kater eigenlijk? :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor judith » ma 05 dec , 2005 21:48

Bedankt voor je antwoord!
Indy komt geloof ik ergens uit het oosten vandaan.. ik kon het niet vinden op het internet, alleen dus bij baby namen dat het een godin is die na een natuurramp tevoorschijn komt maar wat ze dan doet enz geen idee :|

Mijn Kater Heet Shango
Deze naam komt uit west afrika het is de god van donder en bliksem maar ook van rechtvaardigheid en eerlijk spel.

Ik vind het zelf een erg leuke naam en ik heb hem nog nooit gehoord.
De namen die jij hebt genoemd daar heb ik ook over nagedacht maar die zijn niet echt apart meer als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik vind Thyra ook leuk maar helaas weer geen godin :knipoog:
maak het mezelf wel erg moelijk...
groetjes!
judith
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 03 dec , 2005 16:51

Berichtdoor els » di 06 dec , 2005 1:34

De namen die jij hebt genoemd daar heb ik ook over nagedacht maar die zijn niet echt apart meer als je begrijpt wat ik bedoel.


Ooh... dus het is maar goed dat ik niet ook nog met Sheba aankwam? :kater:

Shango is inderdaad een leuke naam. Ik ken de naam van de god wel vanwege zijn 'moeder', Yemanja. Andere godinnen die bij hem horen zijn Oshun, Oba en Oya.

Maar ja, ik vind het ook wel moeilijk een naam te vinden die een beetje apart klinkt en ook nog een godin is.
Misschien kom je nog ergens door de alfabetische lijst van www.theoi.com af te zoeken. Daar staan heel veel minder bekende Griekse goden. Klik gewoon op een letter.



Ik kwam de naam Thyra trouwens wel tegen als Deense koningin, en het zou vrouwelijk zijn voor Thor. Maar dan smokkel je wel. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor judith » do 08 dec , 2005 15:13

Hoi Els
ik wou je ff bedanken voor de moeite die je gedaan hebt om dingen voor mij op te zoeken!
Ik heb nu een naam gekozen helaas is het geen godinnen naam geworden.. maar kyona. Dit betekent klein geluk in het indiaans.
duss heeel erg bedankt en ga zo door met je site/forum hij is echt top!
judith
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 03 dec , 2005 16:51

Berichtdoor els » vr 09 dec , 2005 1:35

Heel mooi, Judith! :lach2:
Veel plezier en geluk met je nieuwe poesje. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron