Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

mythe/sprookje

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

mythe/sprookje

Berichtdoor Envy » di 06 dec , 2005 16:05

Hey, dit is de eerste keer dat ik hier ben, en ik stel dan ook maar meteen een vraag :knipoog:
Weten jullie toevallig ook een mythe/sprookje waarin iemand voorkomt die vele gezichten heeft?

Alvast bedankt!
Envy
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di 06 dec , 2005 15:59

Berichtdoor els » wo 07 dec , 2005 21:16

Hai Envy, welkom op het forum. :lach2:

Ik weet wel een paar mythologische figuren met meerdere gezichten. Brahma heeft vier gezichten, Janus heeft er twee. Zucht, er zijn er meer, maar ik ben er schiet me nu niets te binnen, en ik weet niet hoe ik moet zoeken.

Ik heb wel ooit een vraag op het forum gezeg over een beeldje uit Venezuela van een godin met vier gezichten, maar dit beeldje heeft geen naam. Daar staan ook een paar andere afbeeldingen.



Maar sprookjes... hmm... niks, althans, niet dat ik me herinner. :hmm:

Hier is Brahma, twee keer.

Afbeelding

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Envy » vr 09 dec , 2005 11:40

Tsja, dat probleem had ik ook.. haha
Maar toch bedankt! Ik heb hier in ieder geval wel wat aan.. :smile:
Envy
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di 06 dec , 2005 15:59

Berichtdoor RoyJava » za 10 dec , 2005 9:41

Hallo Envy,...

Grappig dat je dat vraagt. Ben dan ook best nieuwsgierig waar je die vraag vandaan hebt.

De Indiase godheden, vooral Brahma en zelfs Boeddha, zouden 4 gezichten hebben. Ook benieuwd naar de andere, Els. Over Brahma is de overlevering beroemd ...

Hij zou 4 aangezichten hebben verkregen om niets te missen van alle schoonheid om zich heen, die de hemelse danseressen hem boden. Zelfs een 5e werd hem vergund, zodat ook bóven hem het uitzicht niet belemmerd zou worden. Maar hij maakte een foutje, door zijn eigen dochter te huwen, en hem werd door de andere goden het 5e gelaat afgenomen ...

Doch over de Godin heeft het "meerdere gelaten" een andere vorm, zoals bekend. Zij heeft het vermogen om van gedaante en gelaat te veranderen. Welke godinnen dat precies zijn, weet ik ff nu niet (ook niet in hoeveel keer dat zou zijn), maar over de Javaanse Zuidzee Godin wordt verteld dat Zij wel tot 9x zich kan veranderen van gedaante en gelaat. Dat zou het sublieme zijn van dit aspect in Haar verschijning. Best grappig, daar er nog een sacrale hofdans wordt opgevoerd (1x per jaar) waaraan 9 danseressen meedoen. De 10e zou dus de Godin zelve zijn, die met de aanvang v/d dans wordt opgeroepen.
Een werkelijke schitterende dans, en erfgoed uit de Hindoese tijden ...

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor rahima » ma 19 dec , 2005 13:20

sprookjes allemaal ik heb goden en godinnen verhalen nodig mail se ff plies :!: :knipoog: :bloos: :p :o :) :lach2: :idea: :?: :?: :twisted:
rahima
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma 19 dec , 2005 13:18

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 0:01

Hai Rahima, tot mijn spijt zag ik dat de beste Nederlandse websites er opeens niet meer zijn. :(

In elk geval is hier een linkspagina, de Nederlandstalige websites hebben een Nederlands vlaggetje.



Als je iets specifieker kan zijn met je vraag, kan ik nog wel eens kijken of ik iets goeds voor je weet.

Succes, Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 20 dec , 2005 18:48



Geryon : was de zoon van Chrysaor (zoon van Poseidon en het monster Medusa, broer van het gevleugelde paard Pegasus) en Callirhoë (dochter van Oceanus en Tethys) en de broer van Echidna (de moeder van Orthrus, Cerberus, de Hydra van Lerna, de Chimaera, de Sfinx en de Nemeïsche leeuw). Hij was een gevleugelde reus met drie hoofden en een drievoudig lichaam, die leefde in het uiterste westen op het eiland Erythia in de rivier Oceanus voorbij de zuilen van Hercules (de beide kapen aan de oostzijde van de Straat van Gibraltar). Hij bezat een kudde prachtig vee, gehoed door de herder Eurytion en bewaakt door de hond Orthrus (een broer van Cerberus). Een van de twaalf werken van Hercules bestond erin deze runderen te stelen; zowel Eurytion, Orthrus als Geryon werden daarbij gedood.






Hydra : A serpent/dragon with multiple heads (generally 7 or 9 heads.) Features If cut off, the heads would grow back. The Hydra lived in the Lernean marshes, near Argolis (the region around Argos in Greece.) Might Actually be An exaggerated story about an octopus or giant squid. Octopus have 8 arms, which will grow back if cut off. Squid have 10 arms, 2 of which are longer and have flat ends with suckers on them. Described By: Greek Mythology- The Hydra had 9 heads, and the middle one was immortal. Hercules fought the Hydra with his club, but each time he knocked off a head, two more would grow back. Finally, he used a torch to burn off the new heads, and buried the immortal one under a rock. Arrows dipped in the Hydra's blood were poisonous. Hercules accidentally shot Chiron with one later on. Topsell- discounted the existence of the Hydra, saying - "for that there shold be such a serpent with seven heads, I think it unpossible, and no more to bee beleeved and credited than that Castor and Pollux were conceived in an egge."




Chimera : Monster with three heads- a goat, a lion, and a dragon (or serpent) for a tail. The Chimera supposedly breathed fire. In Greek mythology, it was a female monster killed by Bellerophon (with the help of Pegasus.) Symbolizes Yanar mountain in Lycia (now Turkey) supposedly used to vent flammable gas from a crevice; in addition, lions lived at the top of the mountain, goats were pastured on the middle, and there were snakes at the bottom. The symbol of Bellerophon and the Chimera represents the triumph of good over evil, and was used in Roman times as a secret symbol of Christianity. It also provided the foundation for the popular medieval story of St. George slaying the dragon. "Chimera" is still used as a general term for a monster made up of combined animals. In genetics, it is a term used when different tissues are grafted together. In ichthyology, "Chimaerids" are ghost sharks and elephant fish.
King Iobates of Lycia had been looking for someone to slay the Chimera, when Bellerephon arrived in the kingdom. He brought letters from Proetus recommending him as a hero, but also secretly requesting that he be put to death. Iobates sent Bellerophon to slay the Chimera, which he did, with the help of Pegasus. Bellerophon and Pegasus had many other adventures, until Jupiter sent a gadfly to sting Pegasus, which threw Bellerophon, causing him to become blind and lame, and eventually die.





Cerberus : in Greek mythology, was a 3-headed hound, with a snake for a tail. Alternatively, he is described as having 50 heads, or 3 heads with a mane of snakes. In most pictures though, he appears with 3 heads.
Cerberus guarded the underworld, which is where the Greeks thought people went when they died. He would not allow anyone who had died to go back to the land of the living. One of the tasks which Hercules had to perform was to bring Cerberus back to the world of the living, which he did. Cerberus was the offspring of Echidna and Typhon, who also parented the Hydra and the Chimera.



Rahima, of ge met die dieren iets kunt doen weet ik niet, ik heb ze er maar bijgezet.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 21:35

Jee, het blijkt te wemelen van wezens met vele hoofden. :shock:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » di 20 dec , 2005 23:37

Oow, super Els,...

De Hydra en Chimaera (Tji/Chi Ma Era!) zijn legendarisch, vooral voor kunstenaars. En heb deze iets nauwer bestudeerd daar hun cosmische "gedaantes" in verschillende astronomieboeken beschreven worden. Beide worden als vrouwelijk omschreven, zijn idd méérhoofdig, en hebben met het element "water" te maken, vandaar ...

Nogmaals dank, hier kan ik wel wat mee, groet en heerlijke feestdagen, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » wo 21 dec , 2005 0:42

Oow, super Els,...


Ja, vind ik ook, maar de eer gaat naar Willy he. :engel:

Ik hoop dat ik voor de feestdagen nog een momentje vind om een neolithisch beeldje te vinden van een vrouwenfiguur met twee hoofden. Dat kan er ook nog wel bij.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » wo 21 dec , 2005 10:41

Ah sje... 'cuses Willy, had geheel over de naam van toevoeging gelezen! :eh:
En uiteraard dank!

Dit soort berichten werken heel aanstekelijk, en als het balletje eenmaal rolt ...
De dubbelhoofdige godin relateert met de dubbelzijdige bijl, die weer de Godin voorstelt. Even wezen struinen, en beschrijft de dubbelhoofdige godin, wiens voorstelling uit het Opper Paleolithische tijdperk stamt (p. 171-172). Ook de "labrys", beroemd van Kreta, wordt hiermee gelinkt.

The labrys is a double headed ritual axe. It is found in ancient Minoan depictions of the Mother Goddess, where its symbolism is related to the labrynth. The word "labrys" is Minoan in origin and is from the same root as the Latin labus, or lips.
>>> bron = http://altreligion.about.com/library/gl ... labrys.htm

Zie figuur van de , die vanaf het 3e tot het 6e millennium BC floreerde, en een hoogtepunt kende in het Midden Neolithische tijdperk. Naar deze is veel onderzoek gedaan, evenals de , 5200-4900 BC, en andere .

Afbeelding

heeft een heel boek erover, "Double Headed Goddess Of Primal Myth".

"Janus" figures like the one on Boa Island are particularly interesting when viewed from a larger perspective. From the dreamtime of the Upper Paleolithic some 25,000 years ago come double-headed figures carved on stone slabs -- female figures, each side slightly different from the other. The primary deity of the Paleolithic was the Great Goddess, the Giver of Life who cyclically turned her attention from summer to winter, light to dark, past to future.
>>> bron = http://merganser.math.gvsu.edu/myth/imbolg.html

The double-headed eagle originated in Mesopotamia.
A double-headed female figure (a Mother-Goddess?) was discovered at Ctal Hüyük, one of the world’s oldest cities. It was dated to the sixth millennium B.C. The first representations of the double-headed eagle are also extremely old. They have been discovered in archeological sites of the Hitties, who lived throughout Asia Minor from the twentieth to the thirteenth centuries B.C.
>>> bron = http://www.renaissance-traditionnelle.o ... -eagle.htm

heeft eveneens interessant onderzoek gedaan:
I have been working on an book called The Double Goddess beginning with double-headed life-size female statues from an 8th-millenium BCE site in Palestine where the earliest agriculture was practiced, and then Double Goddess images from Catalhoyuk where farming was spread in the 7th millenium BCE. Double Goddesses have also been found in Greece and the Balkans from the Neolithic period (6th-5th millenium) and again in the Bronze Age in Anatolia and northern Syria. Turkish archeologists report that Amazon queens founded major cities named after them in Turkey during the Bronze Age (2000 BCE), and later historians such as Herodotus (450 BCE) describe the Amazons as ruling in "dual queenship" with a military queen and a domestic one. It's my theory that "dual queenship" and the Double Goddess represent women's egalitarian way of governing and represent female sovereignty.


Persoonlijke noot: ... 'tis een interessante materie, met in het Verre Oosten bv. de Apsara's (engelachtige wezens met de voorstelling van vrouw-vogel figuren) die duidelijk vrouwelijke wezens zijn, evenals de Widadari's. Deze lijkt te linken met de adelaar, op Java de beroemde mascotte, die zowel Vishnu's als Shiva's (op Bali) rijdier is. Berichten en onderzoeken doen de mededeling, dat het vrouwelijk principe (i/d vorm van vogels, maar de eerder spirituele ontvankelijke voorstellingen bedoeld) het mannelijk principe leidt naar "andere werelden", wo. de Onderwereld. Vooral Sjamanen vertolkten de rol van degenen die de verbinding van de Bovenwereld met de Onderwereld konden bewerkstelligen. Het vermoeden is sterk, dat deze Sjamanen van oorsprong dus vrouwelijk geweest moeten zijn in oudtijden, en de mannelijke Sjamanen de "vrouwelijke spirit" als voertuig gebruikten om toegang tot de andere werelden te verkrijgen. Typische bijkomstigheid is natuurlijk dat allerlei "vrouwelijke" attributen gebruikt werden, en nog steeds (!), om de verbinding te bewerkstelligen (zoals veren, kralen, make-up, zelfs kleding als rokjes) bij Sjamanistische rituelen.

De meervoudige hoofden lijken soms de meerdere karakters van iemand te symboliseren, zoals iemand die schizofreen is. Sjamanen zijn in ieder geval vaak "niet goed bij hun hoofd" in een gewone gemeenschap, en worden het liefst gemeden (bekend bij Indianenstammen en de Eskimo's, maar ook in Indonesië). Of eigenlijk iemand waar men bang voor is. Overigens bestaan er beeldjes met 2 hoofden, die man-vrouwelijke voorstellingen hebben ... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor willy » wo 21 dec , 2005 11:47

Hello Els, bedankt voor de rechtzetting. Kan gij met de beelden en teksten op deze site iets doen ?



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 21 dec , 2005 13:52

Afbeelding

Etching of XVI century representing Hecate three-headed

With the name of Hecate, instead, is represented the new moon, like the mesopotamic dark moon, symbol of death from which all re-births, powerful in sky, in earth and on the seas, tied to the world of the magic. For such its prerogatives, she was considered goddess of the Infera .
We remember a particular image three-headed of Hecate, mentioned in a hymn of the magical “Papyrus of Paris”, where is spoken about the “Trivia moon”, goddess of the three decades, with three faces, that consist in one human head with on the left one head of dog, and at right one head of cattle, or goat, or panther.
For how much Greek and hellenistic Hecate can have aspect of three distinguished feminine figures, it is found also like herma or single three-headed figure (the aspect of Trivia), venered at the cross-roads, in Greece with the name of Triodits : with three bodies or three faces watching in three directions (like in the Bronzetto of the National Library of Paris) or three heads all equal on an only neck (like in a terracotta of Smirne, Turkey), or other variations on the topic.
Hecate is one of the personifications of Arthemis Persephone (the Latin Proserpina), in how much placed underground like spouse of Pluto or Ade.
Arthemis was the twin sister of Apollon (in its turn identified with the sun), lover of the hunting, represented with the arc and the quiver, crownwd from a increasing moon scythe, voted to the chastity, and protecting young virgin people, and the Amazons, symbol of the femininity in expansion and increase, in the full of her vigor. The goddess was also represented with three bodies and three heads : of dog, of lion and mare.



Hekate

Het verhaal van Hesiodos over Hekate toont aan dat ze de oorspronkelijke Drievoudige Godin is geweest, die de opperheerschappij uitoefende in de Hemel, op aarde en in Tartaros. De Hellenen benadrukten echter haar destructieve macht ten koste van haar creatieve, tot ze ten slotte uitsluitend nog werd aangeroepen tijdens clandestiene riten die met zwarte magie uitstaande hadden en gewoonlijk gehouden op plaatsen waar drie wegen samenkwamen. Dat Zeus haar haar oeroude macht om de hartewens van iedere sterveling te vervullen niet afnam is een eerbewijs aan de Thessalische heksen, die iedereen zeer vreesde. De leeuw, de hond en het paard, haar hoofden, verwijzen duidelijk naar het oude, in drieën gedeelde jaar, waarbij de hond de Hondsster Sirius is; hetzelfde geldt voor de koppen van Kerberos.
De metgezellen van Hekate, de Erinyen, waren de gepersonifieerde pijnlijke opwellingen van het geweten als men een taboe had doorbroken - aanvankelijk uitsluitend het taboe op beledigingen, ongehoorzaamheid of gewelddadigheid jegens een moeder.

Robert Graves : Griekse Mythen




Envy mijn excuses dat ik de vorige keer uw naam heb verward met Rahima of hebt u twee namen ?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 21:40

Svantovit

Svantovit ( 'Heilige Heerser' ) was de vierhoofdige, zeer machtige Hoofdgod van de heidenen op Rügen. Zijn ros was een schimmel. Aan hem werd 1/3 van alle oorlogsbuit als offer aangeboden.
Een steenreliëf, dat op Rügen gevonden is en waarvan men aanneemt dat het een afbeelding van Svantovit is, laat eveneens een mannelijke figuur met een grote drinkhoorn zien.
Aangenomen wordt dat het hebben van meerdere gezichten ( wat vooral bij Slavische goden voorkomt, in tegenstelling tot Keltische en Romaanse goden ) een symbool is van de meervoudige macht van de god.
hier vind je foto's:
http://www.gron-fantasy.nl/Beeld/Plaats ... ntevit.jpg
http://www.gron-fantasy.nl/Beeld/Plaats ... itHout.gif
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 04 maart , 2006 16:08

Fantastisch Pallas Athene. Dat beeld lijkt wel een soort totempaal, zeg.

Ik heb meteen eens geprobeerd wat meer te vinden over deze god, ik had er nooit van gehoord.




(Spelling: Svantevit)



Hier wordt een artikel genoemd, het staat helaas niet online geloof ik. Svantotit is onder andere een orakelgod, hier wordt hij vergeleken met de Spartaanse Apollo van Amyklai.



Veel interessants over te vinden, geloof ik toch. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 18:12

Ik had een keer een artikel gelezen over heidense goden en die kwam er in voor dus ik heb wat foto's proberen te vinden
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron