Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Dakini - sky dancer

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Dakini - sky dancer

Berichtdoor mies » wo 04 jan , 2006 12:14

Hallo, Ik ben op zoek naar een goede en niet al te uitgebreide beschrijving van Dakini (ook wel sky dancer of sky walker genoemd). Hoe meer ik erover opzoek op internet, hoe verwarrender ik het vind worden. Wie kan mij helpen? Bedankt!
mies
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 04 jan , 2006 12:05

Berichtdoor RoyJava » do 05 jan , 2006 10:29

Hallo Mies,

Het is best moeilijk, en daarmee verwarrend, om Oosterse begrippen in enkele Westerse woorden te vatten. Daarmee is reeds veel beschouwd vanuit eigen perspectieven en zodanig een eigen leven gaan leiden. Misschien is de Toren van Babel het meest gelijkende voorbeeld van het "praatje rond de kamer" :knipoog: .

De Dahkini is het Sanskriet van "Khecara", letterlijk vertaald als de "sky-goer". Zij is de Tibetaanse MKNA, uitgesproken als "gro-ma" of "khan-gro-ma". Het betreft de Godinnen van een "lagere" rank uit het Tantristische Pantheon, die vaak andere godinnen begeleiden en beschouwd kunnen worden als de kracht van het aanroepen, afsmeken, oproepen.

In het Oosten wordt elke handeling beschouwd als het begin van een daad, die in de spirituele wereld (die dus niet te zien is) eveneens als daad wordt beschouwd. Deze zijn vertaald in materiële zaken, zoals een rad/wiel, een vajra (bliksemschicht), lotus, spiegel, zwaard, schedel etc., allen als symbool bedoeld.

In het kort lijkt het erop neer te komen, dat de Dakhini "nodig" is in de Oosterese gedachtenwereld voor de hulp om je te bewegen in de spirituele werelden. Doch daar zijn er méér van, zoals de Widadari en de Asmara, ook hemelse wezens die je begeleiden (een soort engelen).

De Dahkini kan als een Boeddhistische groep vrouwelijke godheden beschouwd worden, hoewel het Boeddhisme geen godinnen en andere goden of duisterheden "erkent". Het Boeddhisme vertáált slechts de goddelijke wegen, wo. dus die van de Boven- en Onderwereld.

De Dahkini is degene die de Onderwereld betreft.

Japan noemt de Dakhini-Ten als belangrijk, en het Boeddhisme plaatst 8 godinnen in de groep van de Dahkini's, die de "8 Moeders" heten en vermoedelijk een vorm zijn van het Tibetaans Sjamanisme. Deze hebben bijna allen te maken met de lusten van de mens, die allerlei lasten oproepen ... misschien daarom zien de Tibetaanse Dahkini's eruit als hemelschone jonge vrouwelijke wezens. Met elk een ander symbool die zij vasthouden ...

Hoop dat je er iets aan hebt, en geef wat linken, daar de Bidadari op Java nogal overeenkomt met de Dahkini, omdat de Onderwereld een net zo belangrijke plek wordt toegekend als de Bovenwereld (niet de Islam bedoeld, maar het oud-Javaanse geloof betreffende), groet Roy






RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » za 07 jan , 2006 11:06

Ik heb nog even een oosterse encyclopedie erop nageslagen, daar staat niet veel, maar ik zie wel dat het nogal kleurrijke wezens zijn, vandaar denk ik de verwarring.

Ik tik het gewoon even over:

De dakini zijn in het traditionele boeddhisme bovennatuurlijke wezens of godinnen van lage rang. Ze vliegen door de lucht en eten mensen. Ze bezitten toverkracht en kunnen mensen inwijden in de geheime wijsheid van de tantra, een aantal rituele teksten over het bereiken van de verlichting. Ook kunnen ze yogi's bijstaan in het spirituele groei, omdat ze de krachten van de yogi kunnen bundelen.

De dakini worden meestal afgebeeld als jonge, naakte danseressen, als gruwelijke monsters of als wezens met leeuwen- en vogelkoppen of honden- en paardengezichten. In de hindoemythologie treden ze op als heksen die in het gezelschap van de godin Kali verkeren.

In het Tibetaanse boeddhisme heten de dakini khadroma's en zijn ze vrouwelijke wezens uit de hemel. Hun naaktheid symboliseert hun kennis van de volmaakte waarheid.

De khadroma's wonen in het mythische rijk Urtyen, de geboorteplaats van Padmasambhava, een van de grondleggers van het Tibetaanse boeddhisme. In Tibet behoren soms ook acht godinnen die eruit zien als mooie jonge vrouwen tot de dakini. Ze worden de 'acht moeders' genoemd, en stammen waarschijnlijk nog uit het Tibetaanse sjamanisme.


Ze zijn dus nogal veelzijdig. Het meeste zei Roy natuurlijk eigenlijk al. Maar ik doe dit er even bij, omdat ik ook een paar afbeeldingen vond. Ik scan ze even in, weet niet of ik er nu al aan toekom. Maar ze lopen nogal uiteen. Op een pagina gooide ik ze bijvoorbeeld door elkaar met de apsara's. Misschien komt dit omdat dit een algemene manier is om vrouwen uit te beelden, maar ik was er toch ook door verrast.
Op een andere staat een 'Adi-boeddha met zijn dakini', in een positie die ik ken als yabyum. :p
Ik ga even aan de slag, maar ik weet dus niet of ik het nu red.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 07 jan , 2006 11:30

Nou, netjes is het niet, maar ik heb snel iets gedaan, ik zal zien dat ik het later verbeter.

Afbeelding

Dit zou de tantrische Adi-boeddha zijn met zijn Dakini. Yab-yum, toch?

Afbeelding

Het bijschrift van bovenstaande dakini luidt als volgt: De dakini's (hemelse elfen) van Tibet delen geheime kennis mee door middel van inwijding.

Afbeelding

Dit hierboven was dus een apsara. (?) Het bijschrift:
Dit beeldje van de Cambodjaanse Khmers stelt een dansende asparas voor, een gevleugelde hemelse fee die in de mythologieën van China, Indië en heel Zuidoost-Azië voorkomt.

Afbeelding

En hierboven de dakini die ik ermee verwarde:
De Indische jaksjinigodinnen symboliseren het moederschap, de vruchtbaarheid en het leven zelf.

Afbeelding

En tot slot: De dakini zijn een aantal Tibetaanse godinnen. Beeltenissen zoals deze werden gebruikt bij uitdrijvingsrituelen die wortelden in sjamanistische praktijken. Snijwerk in menselijk bot, Tibet, 18e eeuw.

Okee, mijn bijdrage aan de verwarring. :lach2:
Laatst bijgewerkt door els op za 04 maart , 2006 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Dakini

Berichtdoor willy » za 07 jan , 2006 13:32

Dakini (Sanskrit) Female demons, vampires, and blood-drinkers, feeding on human flesh, attendant upon Kali, the consort of Siva; a type of evil elemental. Outside of mythologic explanations, the dakinis may be said to be one type of advanced elemental beings. "But with the Fourth Race we reach the purely human period. Those who were hitherto semi-divine Beings, self-imprisoned in bodies which were human only in appearance, became physiologically changed and took unto themselves wives who were entirely human and fair to look at, but in whom lower, more material, though sidereal, beings had incarnated. These beings in female forms (Lilith is the prototype of these in the Jewish traditions) are called in the esoteric accounts 'Khado' (Dakini, in Sanskrit). Allegorical legends call the chief of these Liliths, Sangye Khado (Buddha Dakini, in Sanskrit); all are credited with the art of 'walking in the air,' and the greatest kindness to mortals; but no mind -- only animal instinct" (SD 2:284-5). See also LILITH

Dâkinî (Sk.) Female demons, vampires and blood-drinkers (asra-pas). In the Purânas they attend upon the goddess Kâli and feed on human flesh. A species of evil “Elementals” (q.v.).
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor RoyJava » zo 08 jan , 2006 16:25

Grappig ... één der namen van de Godin Kali is >>>

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 21:31

(Skt.) In het tibetaans, khadro ('kha' = ruimte, 'do' = gaan). In het engels vaak als 'sky-walker' vertaald. (1) De term duidt op iemand die de hemel, de ruimte ingaat. De dakini wordt gezien als de belichaming van wijsheid en staat uiteindelijk boven de seksen, maar wordt waargenomen in een vrouwelijke vorm. Er zijn allerlei soorten dakini's, waaronder verlichte wijsheidsdakini's, zoals Mandarava, Yeshe Tsogel en Vajra Yogini. Er bestaan ook vleesetende dakini's en wereldse dakini's, die de vrouwelijke energie van de wereld belichamen. Dakini's vertegenwoordigen de energie die maakt dat de leer kan worden onderricht. [6] (2) De dakini staat ook als derde van de drie 'esoterische' toevluchten: goeroe, yidam en dakini (= boeddha, dharma en sangha).
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron