Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

shewa naam godin ??

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

shewa naam godin ??

Berichtdoor robijntje » za 04 feb , 2006 14:23

Hallo geintresseerden,

Vertel me a.u.b. waar de naam Shewa vandaan komt en waar de Godin voor staat.
Liefst zoveel mogelijk info,
THANKS !!!
robijntje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: za 04 feb , 2006 14:21

Berichtdoor els » zo 05 feb , 2006 21:12

Hallo Robijntje,

Ik ken geen godin die Shewa heet. (?)
Het doet wel aan een paar dingen denken.

1) Shewa is een Hebreeuws klinkerteken.

2) Het lijkt wat op Sheba. Die kennen we van de 'koningin van Sheba' of Saba, dat was vroeger een land in het zuidelijke deel van Arabië, en een deel van Ethiopië.

3) Toevallig bestaat er in Ethiopië een gebied dat Shewa heet (ook gespeld Shoa). Ik weet niet of dat iets met Sheba te maken heeft, zou best kunnen, maar dat is dan wel heel historisch.

3) Het lijkt op 'Shiva', dat is een Indiase god. Shiva wordt ook wel eens als Shewa gespeld. Maar het is dus een mannelijke godheid.

4) Ten slotte wordt de Egyptische vrouwelijke farao Hatsjepsoet wel eens aangewezen als kandidaat om de historische koningin van Sheba te zijn. Zij was in elk geval bekend vanwege haar handelsreizen.

5) En dan heb je nog 'Shayba', een woord dat Barbara Walker aandraagt en dat een Arabische-Aramese titel zou zijn voor een 'oude vrouw', die de heilige steen van de kaaba in Mekka zou bewaken. Ik kan zoals gewoonlijk niet vinden waar ze haar info vandaan haalt, maar ze brengt Shayba wel in verband met Sheba.

Meer kan ik van Shewa niet maken. Misschien iemand anders? :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 21:25

Shewa is wel een historische plaats in ethiopië maar verder ken ik niet dat een direct verband heeft met shewa al kunnen de verwijzingen van els wel kloppen je moet het misschien iets verder gaan zoeken.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron