Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Moeder Dao, schepster van de wereld

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Moeder Dao, schepster van de wereld

Berichtdoor Zunrita » zo 21 mei , 2006 21:47

Els, ik mis Moeder Dao in je encyclopedie. Zij is, volgens de bewoners van het Indonesische eiland Nias, de schepster van de wereld. (Weet Roy misschien iets meer?)
In 1995 maakte Vincent Monnikendam een prachtige, indrukwekkende documentaire met oud beeldmateriaal uit de Nederlandsche koloniale tijd, met als enig geluid dit scheppingsverhaal. De film maakte destijds zo diep indruk op mij dat ik uit een prachtig groen stuk speksteen Moeder Dao heb gesneden.
Ergens moet ik nog het script van die docu hebben waar het hele verhaal in staat, maar na twee grote verhuizingen binnen drie jaar kan dat wel ver weg opgeborgen liggen in een of andere boekendoos. Afin, hieronder een korte beschrijving:


Moeder Dao, de schildpadgelijkende
documentaire
Regie: Vincent Monnikendam
Nederland, 1995 90 min. zwart/wit

Veel bekroonde compilatie van archiefmateriaal afkomstig uit het begin van deze eeuw (1912 – 1932) geeft een onthutsend beeld van de koloniale verhoudingen in Nederlands-Indië. De film is gebaseerd op het scheppingsverhaal van de bewoners van het eiland Nias, waarin Moeder Dao de aarde schiep. Ze verzamelde haar lichaamsvuil en kneedde dit op haar knie tot een bolletje, dat was de wereld. Vervolgens werd ze zonder man zwanger en baarde een meisje en een jongen, de twee eerste mensen.Ze leefden in een vruchtbare wereld. Moeder Dao wordt door de eilandbewoners 'schilpadgelijkende' genoemd, omdat zij vanaf het strand de horizon half gebogen zien, als de behuizing van een schildpad. De film won het Gouden Kalf in 1995.

http://home.wxs.nl/~vdbroeke/pion.htm
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » vr 26 mei , 2006 12:45

Ja, dat is zeker opmerkelijk, want in alle opzichten zou ik deze film moeten hebben zien. Bijvoorbeeld mede omdat ik zowel werkte bij het Rotterdamse filmfestival als het IDFA, en ook nog een documentairefilm-fan ben, diverse colleges film en mediatechnieken heb gevolgd, met speciale belangstelling voor propaganda, plus dat ik al meer dan twintig jaar in bioscopen werk, en zeker in het begin heel fanatiek was. Sinds 1994 had ik geen tijd meer voor het festivalwerk, noch voor tv-kijken, dus ik denk dat ik hem daardoor heb gemist.

En verder heb ik natuurlijk zowiezo belangstelling voor de politiek, voor het koloniale verleden van Nederland, en voor de cultuur van Indonesië, omdat ik daar steeds weer mee wordt geconfronteerd, is het niet vanwege mijn belangstelling voor godsdienst en mythologie, dan wel weer omdat het tijdens mijn studie muziekwetenschap ook weer verplichte kost was.

Maar ja, ik heb het bij tijden zo druk gehad, dat ik af en toe helemaal niet wist wat er om me heen gebeurde. Ik wist bijvoorbeeld niets over de aanslag die Rob Scholte zijn benen kostte, ook omstreeks die tijd, ik was totaal geschokt toen ik dit een jaar later hoorde... en dan weet je nog niet eens dat dit bij mij om de hoek is gebeurd, terwijl ik zat te ploeteren om mijn werk en studie bij elkaar te rijmen. :shock:

Okee, ik begin ontzettend af te dwalen, ik zal eens zien of ik wat meer hierover kan vinden, en er een leuk stuk van maken. Met een beetje geluk ziet Roy dit ook nog, hij heeft het nu geloof ik erg druk met het . :lach2:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » za 27 mei , 2006 0:02

els schreef:http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkran/archief/fk153/dao.html
Hier in elk geval een leuk stuk uit de filmkrant.


Ja, die had ik ook gelezen. Volkomen mee eens!
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron