Omen schreef:Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.
Hai Omen, ik ben gewoon uit de Nederlandse klei getrokken.
Ik heb de bijbehorende website over godinnen in elkaar gesleuteld. Ik was geïnteresseerd over vrouwen in de godsdiensten en mythologie, en over de beeldvorming over mannen en vrouwen die door de invloed van de godsdiensten zijn ontstaan.
Ik geloof er zelf allemaal niet in.
Ik heb ook geen bepaalde achtergrond, dus ik heb mijn kennis gewoon in de loop van de jaren door veel lezen en praten opgedaan.
Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeërs of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit. Ik zelf noem me ten eerste Suryoyo en dan pas Aramees en niet Assyrisch.
Wat goed, ik vind het leuk dat hier iemand verschijnt die weet waar dit over gaat.
De vraag van BDA ging volgens mij eigenlijk over twee dingen, namelijk de 'taal van Jezus' en een taal die in Irak nog steeds wordt gesproken. Het ligt voor de hand dat dit over het Aramees gaat, maar nu lijkt het erop dat er meerdere Aramese talen of dialecten zijn.
In het historisch bestaan van Jezus heb ik nooit zo geloofd, dus daarom raak ik altijd een beetje in de war van zo'n vraag. Maar in de regio van Jeruzalem werd door het volk Aramees gesproken, geïntroduceerd door de Perzen tijdens hun veroveringen en de 'Babylonische ballingschap' (om deze bijbelse term maar even aan te houden), hoewel Grieks en evt. Romeins ook gangbaar waren. Jezus zelf was natuurlijk joods (volgens het geloof dan), dus daarom beweren sommigen ook wel dat hij Hebreeuws zou hebben gesproken, maar dat was niet de taal van het volk.
De benamingen Arameeërs en Assyriërs wordt veel gebruikt binnen ons volk omdat we van die 2(of iig 1 daarvan) volken afstammen. De Suryoye(dus Arameeërs of Assyriers) uit het deel van Turkije(Tur Abdin) of een deel uit Libanon noemen zich Aramees het deel dat uit Irak en Syrie komt noemen zich Assyrisch.
Bedankt voor deze toelichting. Toch nog een vraag: komt het woord Syriërs nou ook van Assyriërs? Bij Assyrië denk ik toch vooral aan Irak in de oudheid, Syrië is nu natuurlijk een groot land, maar als mensen het hebben over west-Syriërs uit de oudheid bedoelen ze ook vaak weer mensen uit de Mediterrane kustlanden (Libanon etc.), alsof het gaat over een grote, losse verzameling Syrische of semitische volken.
Als ik het goed heb begrepen verschenen de Assyriërs in Irak zelfs pas op het toneel toen de bredere benaming Syriërs al bestond, maar dat zou ik toch ook moeten opzoeken.
De Perzen hebben op een gegeven moment het Aramees als taal genomen en deze verspreid onder de veroverde landen, wat het allemaal nog eens extra verwarrend maakt.
Nou ja, misschien moet ik het gewoon eens opzoeken in de bibliotheek of op Wikipedia. Als je je beter inleest valt het vanzelf allemaal op een gegeven moment op zijn plaats.
In ieder geval is het wel zo dat we beide naar de zelfde kerk gaan en dat is het Syrisch Orthodoxe kerk. De chaldeese kerk ken ik niet en is volgens mij een afsplitsing van de orthodoxe.
Ahem... misschien mag ik je lastig vallen met nog een vraag... klopt het dat dit dezelfde kerk is als de Nestoriaanse kerk, of zijn hier nou toch dingen door elkaar gegooid?