De dans, de slang, het labyrinth - de weg van de vrouw?

Joseph Campbell is (was) een wereldberoemde mytholoog wiens levenswerk was dat hij uit de vergelijkende mythologie destilleerde dat de (levens)weg van de mens de reis van de held is. En, eerlijk sieerlijk, er zit iets in. In talloze mythologien over de hele wereld hebben heel veel mythen hetzelfde patroon:
1. ert is een onrecht in een samenleving
2. op de aspirant-held wordt een sterk appel gedaan daar iets aan te doen
3. hij heeft daar geen zin in en trekt zich terug
4. het appel wordt heviger en hij begint aan de tocht/ de reis
5. hij moet vele moeilijkheden overwinnen (monsters, kwaad verslaan enz)
6. hij raakt meestal gewond / vaak twijfelt hij ook
7. toch vecht hij door en haalt het doel (altijd iets tot een gemeenschappelijk heil)
8. hij keert terug naar zijn afkomst, maar is rijper en milder qua levenservaring - de gemeenschap profiteert van zijn rijpheid en wijsheid en ook van het kwaad dat hij overwonnen heeft men geen last meer
9. hij krijgt een beloning (al dan niet spiritueel)
Deze reis staat symbool voor de levensreis.
Nu heeft Campbell ook gezegd dat mythologie verhalen zijn, geschreven door mannen, voor mannen, in een mannenwereld. Daar kan ik het ook mee eens zijn. Maar dan hebben we een probleempje met zijn eigen uitvinding. Is de reis van de held dan niet een typisch mannelijk idee? Avontuur, strijd, de wereld ingaan, de eenzame held, geweld gebruiken, enz enz.
Dus ik ben op zoek geweest naar de vraag of er een vrouwelijke 'reis' kan zijn. Als de wereldgeschiedenis nu eens hoofdzakelijk een vrouwelijke was geweest, wat was dan het centrale thema in de mythologie geweest?
Ik kom dan uit op de dans. De oerdans, maar ook alle andere dansen. Mannen zoeken het avontuur, vrouwen dansen. Overal zie je vrouwen dansen in mythes. Samen of alleen. In dans emotie uitdrukken, elkaar vinden en vasthouden, op elkaar afstemmen, mooi zijn en plezier hebben met elkaar, (aan)bidden en smeken, uitdagen, haten, in trance raken, erotiek, treuren, enz enz. De kring ipv de lijn.
Dat zou ook de oorsprong van het labyrinth verklaren: de dans.
En er zijn vele verklaringen waarom de slang het symbool voor de vrouw is. Maar zou het bewegingspatroon van de slang (lijkend op een dans) niet ook een symboolgever kunnen zijn?
Graag commentaar van anderen hierop. Wie heeft voorbeelden?
1. ert is een onrecht in een samenleving
2. op de aspirant-held wordt een sterk appel gedaan daar iets aan te doen
3. hij heeft daar geen zin in en trekt zich terug
4. het appel wordt heviger en hij begint aan de tocht/ de reis
5. hij moet vele moeilijkheden overwinnen (monsters, kwaad verslaan enz)
6. hij raakt meestal gewond / vaak twijfelt hij ook
7. toch vecht hij door en haalt het doel (altijd iets tot een gemeenschappelijk heil)
8. hij keert terug naar zijn afkomst, maar is rijper en milder qua levenservaring - de gemeenschap profiteert van zijn rijpheid en wijsheid en ook van het kwaad dat hij overwonnen heeft men geen last meer
9. hij krijgt een beloning (al dan niet spiritueel)
Deze reis staat symbool voor de levensreis.
Nu heeft Campbell ook gezegd dat mythologie verhalen zijn, geschreven door mannen, voor mannen, in een mannenwereld. Daar kan ik het ook mee eens zijn. Maar dan hebben we een probleempje met zijn eigen uitvinding. Is de reis van de held dan niet een typisch mannelijk idee? Avontuur, strijd, de wereld ingaan, de eenzame held, geweld gebruiken, enz enz.
Dus ik ben op zoek geweest naar de vraag of er een vrouwelijke 'reis' kan zijn. Als de wereldgeschiedenis nu eens hoofdzakelijk een vrouwelijke was geweest, wat was dan het centrale thema in de mythologie geweest?
Ik kom dan uit op de dans. De oerdans, maar ook alle andere dansen. Mannen zoeken het avontuur, vrouwen dansen. Overal zie je vrouwen dansen in mythes. Samen of alleen. In dans emotie uitdrukken, elkaar vinden en vasthouden, op elkaar afstemmen, mooi zijn en plezier hebben met elkaar, (aan)bidden en smeken, uitdagen, haten, in trance raken, erotiek, treuren, enz enz. De kring ipv de lijn.
Dat zou ook de oorsprong van het labyrinth verklaren: de dans.
En er zijn vele verklaringen waarom de slang het symbool voor de vrouw is. Maar zou het bewegingspatroon van de slang (lijkend op een dans) niet ook een symboolgever kunnen zijn?
Graag commentaar van anderen hierop. Wie heeft voorbeelden?