Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

zonnegodin ?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

zonnegodin ?

Berichtdoor gina_peter » wo 13 feb , 2008 8:28

wie kan mij helpen aub,mijn vader heeft enkele jaren terug van in turkije een ketting meegebracht sindsdien heeft hij die geen dag meer afgedaan die zou een betekenis gehad hebben maar ik heb hierom nooit echt gevraagt,hij zei altijd als er aan mij iets voor valt moet jij deze aandoen,niet echt bij stilgestaan,tot de dag van vandaag,hij ligt al enkele weken in coma en gaat het niet halen,ik heb nu zijn ketting aan gedaan,maar zou nu ook heel graag willen weten wat ik rond mijn nek draag,het is een zonnegoddin zoveel is al duidelijk,ik heb eens gaan zoeken via google en kwam bij hathor,ook een zon met horens die ankh in haar hand een soort van vijgenboom of varens in haar andere hand,er is 1 verschil de mijne heeft een mooi lief gezicht en hathor word zover ik gevonden heb altijd afgebeeld met een dierenhoofd.
wie weet hier meer van en kan mij een woordje uitleg geven wat voor betekenis deze godin heeft
dank bij voorbaat gina
gina_peter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 13 feb , 2008 8:14

Berichtdoor els » wo 13 feb , 2008 14:45

Beste Gina_Peter,

Allereerst veel sterkte met je vader.

Ik kan me voorstellen dat je nu zelf graag wil achterhalen wat de achtergrond van deze ketting is. Jammer genoeg weet ik het ook niet. In het gebied dat nu Turkije werden vroeger wel zonnegodinnen vereerd, maar dat is al zolang geleden dat ik me niet kan voorstellen dat daar nu kettingen van worden verkocht. Het was vooral ten tijde van de Hattische cultuur en de Hittieten.

Bekend is bijvoorbeeld de zonnegodin van Arinna. Ook Hebat wordt door sommigen gezien als 'zonnegodin'. Zij werden echter niet afgebeeld met een zonneschijf tussen de hoorns (runderhoorns).

Van dit gouden beeldje (in het echt ook een klein hangertje) wordt wel verondersteld dat het de zonnegodin van Arinna voorstelt. Het is Hittitisch en dateert van ca. de 15e eeuw v.o.j.

Afbeelding

http://www.metmuseum.org/toah/hd/htit/h ... 81.12.htm#
Hathor inderdaad wel, maar zij is Egyptisch, en ze is niet echt een zonnegodin. Zij (en ook anderen) droegen vaak op het hoofd twee hoorns met hiertussen een zonneschijf. Maar Hathor werd ook wel met een menselijk gezicht afgebeeld, al vanaf de vroegste afbeeldingen die we van haar kennen. Hier zijn twee voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderste afbeelding heef Hathor koeieoren, en ze draagt het typische Hathorkapsel.

Hathor is verwant met godinnen als de Griekse Aphrodite en de Fenicische Astarte. Deze laatste draagt ook wel dit Hathorkapsel.

Een relatie met Turkije is misschien Cyprus, waar deze godinnen samenkomen in de Aphroditecultus in Paphos. In die tijd waren er natuurlijk nog geen Turken, in dit gebied leefden voornamelijk Grieken. De Aphroditecultus was beinvloed door of misschien zelfs afkomstig van de Fenicische Astarte.

Misschien heb je wat meer informatie over hoe de hanger eruit ziet?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

foto van het hangertje

Berichtdoor gina_peter » do 14 feb , 2008 9:06

beste Els alereerst bedankt voor je hulp en steun,
ik ga hier proberen een foto te plaatsen dan weet je misschien wel over wat of wie het gaat.Afbeelding [/img]
gina_peter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 13 feb , 2008 8:14

foto

Berichtdoor gina_peter » do 14 feb , 2008 10:22

dat lukt niet heb de foto dan maar op mijn profiel gezet,hoop dat jullie er wat wijzer van worden,alvast bedank aan iedereen die mij hierover uitleg heeft
groetjes gina
gina_peter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 13 feb , 2008 8:14

Berichtdoor els » za 16 feb , 2008 17:21

Hallo Gina, sorry dat het even duurde. Ik heb nu de foto op mijn eigen server gezet, dan zie je het beter.

Afbeelding

Wat ik zie is inderdaad een heleboel Egyptische attributen, het is helemaal niet Turks.

Maar het zijn dan allemaal verschillende godinnenattributen bij elkaar.

Ze heeft inderdaad het symbool van Hathor op het hoofd, koeiehoorns met een zon ertussen. Maar daarbovenop zie je weer het symbool van Isis: een troon.

Direct op het hoofd heeft ze een gierkap, Dat is het symbool van Mut of Nekhbet, en van Boven-Egypte (het zuiden).
De gierkap was ook de nationale hoofdtooi van koninginnen.

In de rechterhand draagt ze een ankh, in de linkerhand een lotusstaf.

Ik mis eigenlijk een ureausslang.

Deze symbolen hebben wel allemaal iets met leven en de levenscyclus te maken, maar ik ben er niet zo in thuis. Ik heb begrepen dat een lotus met een lange stengel iets met offergaven te maken heeft. Het heeft ook te maken met wedergeboorte. De zon Ra, die elke dag opnieuw wordt geboren, kwam bijvoorbeeld uit een lotus te voorschijn.

De ankh is natuurlijk het levensteken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 16 feb , 2008 19:37

Ik vond toevallig net een mooie afbeelding van koningin Ahmose, de moeder Hatsjepsoet, met een gierkap op. Op de achtergrond zie je ook nog een stukje van een ankh.

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Astemonzon » wo 20 feb , 2008 22:49

Hier is nog een afbeelding van Hathor .
Ik denk dat het wel degelijk een afbeelding is van Hathor !

http://www.voorbeginners.info/egypte/hathor.htm
Astemonzon
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 20 nov , 2007 21:15
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron