Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Frau Holle und das Christkind

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Berichtdoor rob » za 27 jul , 2002 21:22

Weet iemand van jullie toevallig of er een verband is tussen het 'Christkind', dat in Duitsland de cadeautjes brengt rond kerst, en een meisje blijkt te zijn gekleed in gouden kleren, en het 'brave' meisje dat na haar bezoek aan Vrouw Holle terugkeert, beladen met goud?

Indien iemand hier iets zinnigs over kan vertellen, alvast heel erg bedankt!

MVG-Rob
rob
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 21:24

Hallo Rob, ik zit net een oud boek over Holda-mythen te uploaden.

Als je het wil lezen, moet je het downloaden. Hier is de URL:



Ik ben verder ook een boek aan het lezen over de Duitse Pertha, die aan Holda verwant is. Vele die verhalen die over deze dames worden verteld, zijn duidelijke voorlopers van onze Sinterklaas, Zwarte Piet en de kerstman. Al die motieven keren terug, verspreid over deze feesten en ook nog andere feesten die bij ons minder goed bekend zijn, zoals Halloween, Driekoningen etc.

Deze verhalen maken ook deel uit van de mythologie rond de Wilde Jacht en Germaanse goden als Wodan en Freya. Holda is waarschijnlijk dezelfde als Freya, hoewel zij met name afkomstig is uit de volksverhalen, want de Germaanse religie bestond natuurlijk allang niet meer toen deze verhalen werden opgetekend.

Wat precies het verband is tussen het kerstkind en vrouw Holle kan ik zo gauw niet verzinnen. Er is wel duidelijk een relatie tussen haar verschijning (of die van Pertha) in de wintermaanden, en het uitdelen van kadootjes of snoep, bijvoorbeeld in de vorm van strooigoed (waaronder hazelnoten, duidelijk een voorloper van onze kruidnootjes).

Het brengen van kadootjes gebeurt in elk geval wel door Holda of Pertha, maar ook door haar leger van de zgn. perthen, de zielen van de overledenen, met name overleden kinderen. Dit leger van 'perthen' is heel duidelijk de voorloper van onze zwarte pieten. Dit konden dus ook best kinderen zijn, maar voor zover ik weet waren het niet per se meisjes.

Mijn probleem met het vertalen uit het Duits is overigens dat ik bij onzijdige termen niet weet of het nou over een meisje of een jongetje gaat. Er wordt vaak 'Es' gezegd, maar dat kan zowel slaan op Das Kind als op 'Das Mädchen'. Maar ik had toch de indruk dat in het perthenleger zowel jongens als meisjes een rol spelen.

Verder zijn het ook vaak midwinterverhalen die gaan over de 'geboorte van de zon', omdat de dagen weer langer gaan worden. Daarin is wel degelijk een overeenkomst tussen het kerstkind, dat ook de geboorte van het licht aankondigt, en het 'gouden meisje' van Vrouw Holle.

Het kraaien van de haan staat in verband met de ochtendzon. De haan kraait in het sprookje zowel voor het gouden meisje als voor het pekmeisje. De betekenis van Vrouw Holle voor de jaarlijkse cyclus blijkt wel heel duidelijk.

Typisch dat in het verhaal over Jezus de haan ook een rol speelt, maar wel nogal een vreemde. Hij kraait als Petrus drie keer heeft verloochend. Dat is dus wel voor het vallen van de ochtend, maar de symboliek is wel heel erg vaag.

Het gebruik van hulst, tegenwoordig als kerstversiering, had vroeger trouwens een verband met Holda.

Ik heb beide boeken nog niet uit, maar ik heb er al erg veel informatie uit die nuttig is voor mijn nieuwe homepage over Zwarte Piet. Als je al de Pertha- en Holda-mythen op een rijtje zet (en ook nog een en ander over de Wilde Jacht), krijg je wel een beeld over het verband tussen deze oude feesten en onze Sinterklaas en kerst.

Dit boek heb ik uit de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam:

Viktor Waschnitius. Perht, Holda und verwandte Gestalten. Ein Beitrag zur deutschen Religionsgeschichte. Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, 174. Band, 2. Abhandlung;Wien;1913.

Ook het boek over Holda heb ik uit de UB. Daar staat iets minder in wat jij zoekt, maar ja, het is in het Nederlands en je kan er een stukje van inkijken. Maar er staat toch wel veel in over allerlei geloven en gebruiken van rond de winter die je zal herkennen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Rob » za 27 jul , 2002 21:24

Hallo Els,

Ik heb helaas geen tijd op dit moment om te reageren, maar ik wil je alvast hartelijk bedanken voor je reactie, en ook voor de koppeling!

Ik laat zeker nog van mij horen.

MVG-Rob
Rob
 


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten