De graal is .....

Heb afgelopen week een lezing gehouden over de (zoektocht) naar de Graal. In de voorbeiding viel me op wat de graal voor de verschillende groepen is: kelk, schaal, stamboom, het Hogere Zelf, het Kosmisch Bewustzijn, de Steen der Wijzen, het vrouwelijke principe, een wiskundige formule, een onmetelijke Krachtbron, een ketel, een vat, enz enz.
Wie iets over de Graal wil weten kan niet om de Graalslegenden van King Arthur en zijn Ronde Tafel ridders heen. Joseph Campbell, een (de) autoriteit op het gebied van mythen ziet de zoektocht naar de graal door Percival zelfs als de basis van de westerse beschaving. En daar is nog wat voor te zeggen ook.
Wat ik merkte was dat het graal-motief door de RK kerk gepikt (overgenomen) is van de Kelten om dat in hun voordeel om te buigen. De basis van de Arthur-verhalen zijn echter Keltische mythen. M.n. daar waar Arthur zijn vrouw Guinevere verstoot, lijkt me fundamenteel. Guinevere verpersoonlijkt het vrouwelijke principe dat dan door de man verstoten is. Na die verstoting vervalt de wereld in armoe, ellende, kou, onvruchtbaarheid enz enz. Een motief dat we vaker tegenkomen in de mytholgie.
Wat vinden jullie daarvan?
Is de zoektocht naar de Graal inderdaad (voor de man) de zoektocht naar het vrouwelijke aspect dat hij ontkent? (We spreken van een tijd waarin het er hard aan toe ging) En is dat de oorzaak van al teveel 'mannelijkheid' in de wereld?
Waarbij ik tegen een ander probleempje aanloop: wat is dan 'het mannelijke' en 'het vrouwelijke'. Is dat hokjesdenken en daarmee onzin, of heb je ten lange leste toch een soort van kader nodig omdat je anders nergens over spreken kunt? Is de Godin het vrouwelijke dat zich herwaarderen wil?
Noot: in de Keltische Mythologie is de moedergodin gesymboliseerd in de zon en het water. De zon (warmte) die samen met (vallend) water voorwaarden zijn voor vruchtbaarheid, ook in geestelijk opzicht. Pas met zon en water kan iets groeien en ontplooien.
Wie iets over de Graal wil weten kan niet om de Graalslegenden van King Arthur en zijn Ronde Tafel ridders heen. Joseph Campbell, een (de) autoriteit op het gebied van mythen ziet de zoektocht naar de graal door Percival zelfs als de basis van de westerse beschaving. En daar is nog wat voor te zeggen ook.
Wat ik merkte was dat het graal-motief door de RK kerk gepikt (overgenomen) is van de Kelten om dat in hun voordeel om te buigen. De basis van de Arthur-verhalen zijn echter Keltische mythen. M.n. daar waar Arthur zijn vrouw Guinevere verstoot, lijkt me fundamenteel. Guinevere verpersoonlijkt het vrouwelijke principe dat dan door de man verstoten is. Na die verstoting vervalt de wereld in armoe, ellende, kou, onvruchtbaarheid enz enz. Een motief dat we vaker tegenkomen in de mytholgie.
Wat vinden jullie daarvan?
Is de zoektocht naar de Graal inderdaad (voor de man) de zoektocht naar het vrouwelijke aspect dat hij ontkent? (We spreken van een tijd waarin het er hard aan toe ging) En is dat de oorzaak van al teveel 'mannelijkheid' in de wereld?
Waarbij ik tegen een ander probleempje aanloop: wat is dan 'het mannelijke' en 'het vrouwelijke'. Is dat hokjesdenken en daarmee onzin, of heb je ten lange leste toch een soort van kader nodig omdat je anders nergens over spreken kunt? Is de Godin het vrouwelijke dat zich herwaarderen wil?
Noot: in de Keltische Mythologie is de moedergodin gesymboliseerd in de zon en het water. De zon (warmte) die samen met (vallend) water voorwaarden zijn voor vruchtbaarheid, ook in geestelijk opzicht. Pas met zon en water kan iets groeien en ontplooien.