Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

de strijdbare kandakes van Meroë.

Godsdiensten en culturen van Afrika

de strijdbare kandakes van Meroë.

Berichtdoor els » wo 18 nov , 2009 14:51

Onlangs was op de Duitse tv een uitzending over de 'kandakes' van Meroë. Meroë was een Afrikaans land dat overeenkomt met Nubië. Het was een gebied dat sinds oudsher onder controle stond van de Egyptische farao's, die het gebied leegroofden van ondermeer de goudvoorraden en andere waardevolle materiëlen, terwijl de bevolking vaak werd gebruikt als slaaf, of dienst had in de Egyptische legers.
De Egyptische macht was niet altijd even groot, zodat verschillende dynastieën hebben bestaan uit buitenlandse farao's. Ook de Nubiërs hebben ooit over Egypte geregeerd, tijdens de 25e dynastie. Aan deze dynastie kwam een einde toen de Assyriërs en hun vazallen de macht overnamen.
Het gebied werd ook wel Kush genoemd.

Ongeveer toen Egypte werd overgenomen door de Griekse dynastie van de Ptolemeeën, dus sinds Alexander de Grote, werd Kush of Meroë geregeerd door een zelfstandige faraodynastie. Zij zijn bekend vanwege de piramides die ze hebben achtergelaten in de woestijn in het tegenwoordige Somalië. De vroegste dateren al van een oudere tijd, maar ongeveer sinds de derde eeuw v.o.j. werd de titel 'kandake' gevonden.

Tijdens dit Meroïtische rijk hadden vrouwen ook grote macht, en ze waren blijkbaar gelijkwaardig aan de farao's. Zij hadden onder de titel 'kandake' veel invloed, en ze werden even groot afgebeeld als farao's.
Dit leek mij heel interessant, dus ik ben me er eens grondig in gaan verdiepen, en kreeg na enige tijd het gevoel dat de grootsheid van deze kandakes enigszins wordt overdreven, hoewel inderdaad een aantal karakteristieken heel interessant zijn.

De kandakes worden gewoonlijk gekarakteriseerd als strijdbare koninginnen, die deelnamen aan de strijd. Ze waren zeker geen poeslieve moedermaagden zoals vrouwen in andere religieuze systemen wel als rolmodel werden gepromoot. Ik neem aan dat het niet goed te achterhalen is wat het precieze aandeel van de kandakes was in oorlogen, maar ik vraag me dit toch af. Trokken ze mee met legers, namen ze deel aan de gewapende strijd, doodden zij vijanden, hadden ze commando of planden ze oorlogen? En wat voor oorlogen werden er zowiezo gevoerd, waren het plunder- en roofcommando's of voerden ze machtsoorlogen met omringende rijken om zichzelf staande te houden?

Het tweede wat ik probeer te achterhalen is wat de invloed van Afrikaanse culturen is geweest op de machtspositie die de kandakes kennelijk hadden ten opzichte van Egyptische koninginnen. Er zijn overigens wel Egyptische koninginnen geweest met veel macht, maar gewoonlijk werden de Egyptische koninginnen veel kleiner afgebeeld dan de farao, wat verwijst naar hun structurele lagere status.

In de Duitse documentaire werd diverse keren gezegd dat de grotere macht van de kandakes vergeleken met de toestand in Egypte een gevolg was van de belangrijkere positie van Afrikaanse vrouwen in matriarchale culturen. Maar ik kan hierover eigenlijk weinig vinden. Het is wel zo dat veel Afrikaanse culturen vrouwen kenden die actief deelnamen aan oorlogen, en het commando voerden. Daarover zijn zelfs nog verslagen uit onze eigen tijd, bijvoorbeeld uit de negentiende eeuw.

Ik probeer over deze dingen dus extra info te vinden: hoever die macht en strijdbaarheid van de kandakes (mogelijk) droeg, en wat de Afrikaanse invloed hierop geweest kan zijn.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 18 nov , 2009 16:45

Amanishakheto is in een krijgshaftige positie afgebeeld op de pyloon van haar piramide. Ze wordt net als farao's afgebeeld in de positie van triomferende krijger die de gevangen vijanden doodt. Bovendien is ze even groot als de farao. Ze draagt een koninklijk kostuum dat haar associeert met Nubische goden van de krijg en de jacht.

Een muurschildering in Meroë toont koningin Amanirenas met pijl, bogen en speer, terwijl ze met de andere hand zeven gevangen in de hand heeft.

Bas reliefs in Naqa tonen koningin Amanitare en koning Natakamani, gewapend met twee zwaarden, die hun vijanden verpletteren, en met leeuwen die de vijanden aanvallen of bang maken.

Hier is een afbeelding van een Kandake en haar echtgenoot. Zij staan op de pyloon van haar piramide en doden hun 'vijanden', dus misschien is het Amanitore, maar ik weet dat niet zeker.

Afbeelding

Hier is die afbeelding nog een keer. Volgens de naam van de afbeelding ging het om Shanakdakheto, maar ik kan haar piramide zo gauw geen beschrijving vinden, en ook kan ik niet vinden vanwaar hij is. Misschien is het gewoon fout, en gaat het inderdaad om Amanitore.

Afbeelding

Het is wel een beetje gedoe om alles duidelijk te verifiëren. Op de wikipagina van Amanishaketho staat bijvoorbeeld niets over deze pylonen.
In elk geval, ik kom later nog wel eens met de precieze wies en waars en links naar meer informatie. Tot zover ga ik er vanuit dat het Amanitore en Natakamani zijn, en van die anderen probeer ik ook een afbeelding te vinden.

Hier is wel een interessant artikel, maar zonder afbeeldingen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron