Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Egyptische godin

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor paurths » ma 29 nov , 2004 14:16

Hoi,
ik ben hier nieuw,
ben op zoek naar een egyptische god of godin die belast was met de bescherming van de baby's tijdens de geboorte.
Tevens zoek ik ook door welk dier hij of zij? doorgaans werd afgebeeld.

Kan er niks over vinden op het net...
Alle info (links e.d.) over andere egyptische goden is ook meer dan welkom!!! :)
paurths
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 29 nov , 2004 14:11

Berichtdoor els » ma 29 nov , 2004 14:59

Hallo Paurths, welkom op het forum! :)

De bekendste twee beschermgoden van de geboorte en kleine kinderen waren Taweret en Bes. Er zijn zoveel spellingen van Taweret dat het alleen al daarom moeilijk is iets over haar te vinden. Maar ze was heel bekend. Ze werd voorgesteld als een zwanger nijlpaard.
Van Bes ken ik maar één spelling, maar met zo'n naam is het ook moelijk zoeken op het web. Het is een god die werd uitgebeeld als een soort wanstaltige dwerg.




Verder zijn er nog meer goden betrokken bij de geboorte en de bescherming van kinderen. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik heb nog wel wat namen.

Mesjkenet, zij was de godin van de geboorte, en werd ondermeer voorgesteld als geboortesteen (een soort baarstoel). Ze legde de levensloop van het kind vast en zegende het, zodat het gezond kon opgroeien.



Ze werkte samen met de kikkergodin Hekat, die werd voorgesteld als een kikker.



Hier is ook een van mijn favoriete godenpagina's:

[url=http://www.thekeep.org/~kunoichi/kunoichi/themestream/author.html]http://www.thekeep.org/~kunoichi/
kunoichi/themestream/author.html[/url]

Daar staan Taweret en Bes ook bij, met vele afbeeldingen.

Er staat daar ook een goed stuk over Renenutet, onder andere godin van de zuigelingen. Zij werd voorgesteld als een slang.



Op de linkspagina hier staan nog wel wat meer links naar websites over Egypte:



Met zoekmachines als google en yahoo kun je nu natuurlijk wel meer vinden, ook plaatjes.
Op m'n eigen website heb ik ook nog een aantal spellingen en namen voor Taweret gegeven, misschien helpt dat ook nog:

Toëris. Haar naam betekent 'de Grote'. Egyptische geboortegodin; beschermdemon van zwangere vrouwen; beschermster van kinderen. Predynastieke nijlpaardgodin. Ook Taoert, Ta-uret, Taueret, Taweret Een andere naam voor haar was Ririt of Reret ('zeug'). In Thebe werd ze Opet of Ipet genoemd, ook gespeld als Ipy of Ipet-Isut.
Ze assimileerde later met Moet.


Hopelijk ben je daarmee wat vooruit geholpen. :)




Edited By els on 1101736884
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor paurths » ma 29 nov , 2004 19:40

Bedankt Els,
informatie te over!!!

thanx!! :smile:
paurths
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 29 nov , 2004 14:11

Berichtdoor els » di 30 nov , 2004 13:34

Graag gedaan. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Anzar » di 30 nov , 2004 17:04

els schreef:De bekendste twee beschermgoden van de geboorte en kleine kinderen waren Taweret en Bes.

Hallo iedereen,

de naam taweret is interissant voor mij. in de eerste instantie is de naam in een berbers-vorm.

Amazigh betkent berber. en het is mannelijk. een vrouwelijke vorm daarvan is Tamazight. dus een t in het begin en een anedere t op het einde.

Maar wat wel interissant is, is dat taweret is hetzelfde als het riffijnse woord tawaroet. en dat betekent een klein geborene. dit wel zeggen dat het oud-egyptisch zeer verwant aan het tamazight was.

Anzar,
Anzar
 


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron