Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

God Amon

Godsdiensten en culturen van Afrika

God Amon

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 3:00

Vroeger dacht men dat Amon een Egyptische god is, maar archeologen hebben ontdekt dat Amon een Amazigh god is. De god Amon in Algerije is veel ouder dan Amon in Egypte.


Toen Berbers de baas waren in Egypte hebben ze hun godsdienst daar verspreid en werd Amon ook een Egyptische god.

Dit las ik in www.tawalt.com en daar stond een wetschappelijk artikel in het Arabisch over god amon.

Wanneer Imazighen ( Berbers) hulp nodig hebben riepen ze Amon.

Dit woord werd ook in Egypte gebruikt en later door Finiciers, Grieken en Romeinen overgenomen. Christenen en moslims roepen nog steeds ameen, amen, amien. Deze worden zijn afgeleid van het Amazigh god Amon.

In sommige dorpen in Marokko en algerije hebben ze nog steeds symbolen van god Amon.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Re: God Amon

Berichtdoor Reader » do 15 feb , 2007 8:55

Bezet_door_Arabieren schreef:Vroeger dacht men dat Amon een Egyptische god is, maar archeologen hebben ontdekt dat Amon een Amazigh god is. De god Amon in Algerije is veel ouder dan Amon in Egypte.

Geen ontdekking. Het is nog altijd een speculatie.

Toen Berbers de baas waren in Egypte hebben ze hun godsdienst daar verspreid en werd Amon ook een Egyptische god.

Foutief gegeven.

Dit las ik in www.tawalt.com en daar stond een wetschappelijk artikel in het Arabisch over god amon.

Er zijn meerdere artikelen.

Wanneer Imazighen ( Berbers) hulp nodig hebben riepen ze Amon.

Bronnen nodig!

Dit woord werd ook in Egypte gebruikt en later door Finiciers, Grieken en Romeinen overgenomen. Christenen en moslims roepen nog steeds ameen, amen, amien. Deze worden zijn afgeleid van het Amazigh god Amon.

In Egypte als amon, in carthage als baal-hammon, later door de grieken als zeus, en nog door de Romeinen als Jupiter.

In sommige dorpen in Marokko en algerije hebben ze nog steeds symbolen van god Amon.

Bron nodig!
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Re: God Amon

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 11:52

Geen ontdekking. Het is nog altijd een speculatie.


Het is ontdekt door een Algerijnse archeoloog, haar naam is Malika […iets]. Ze heeft dat bekend gemaakt en uitgeld in Amerika, in de aanwezigheid van verschillende archeologen.
Bron: las ik in tawalt. Daar hebben ze meer dan 1000 artikelen, dus ik ga niet in alle die artikelen zoeken.

Toen Berbers de baas waren in Egypte hebben ze hun godsdienst daar verspreid en werd Amon ook een Egyptische god.

Foutief gegeven.


Mooi dat we hier een docent hebben die ons corrigeert.


Wanneer Imazighen ( Berbers) hulp nodig hebben riepen ze Amon.

Bronnen nodig!

Je hoeft geen bron te zoeken. Alle gelovigen roepen hulp van hun god.
Arabieren zeggen ook: “Ya rab”.




Dit woord werd ook in Egypte gebruikt en later door Finiciers, Grieken en Romeinen overgenomen. Christenen en moslims roepen nog steeds ameen, amen, amien. Deze worden zijn afgeleid van het Amazigh god Amon.

In Egypte als amon, in carthage als baal-hammon, later door de grieken als zeus, en nog door de Romeinen als Jupiter.

Heb je ook bronnen.
Ik heb het over het woord "amon" dat "amen" is geworden en niet over de god die elders anders wordt genoemd. In het Nederlands heb je ook veel buitenlandse woorden.


In sommige dorpen in Marokko en algerije hebben ze nog steeds symbolen van god Amon.

Bron nodig!

Een paar weken geleden stonden in Amaizghworld.net en tawalt.com artikelen daarover. Ik zie die artikelen niet meer. Daar stonden ook foto’s.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 16:26

Bij sommige huizen in Marokko en Algerij zie je nog steeds dit ( god amon).

Afbeelding
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Shayenne » zo 08 jul , 2007 11:45

Ik heb dat ook gezien in Egypte. En wel in een Nubisch dorp. Ben even de naam kwijt. Dat moet ik opzoeken op mijn filmopnames. Het hing boven de deuropeningen. 'k Was daar met een reisgezelschap naar toe gegaan na een wonderschone -voor mij korte reis- op een feloek; de meesten gingen per kameel.
In het huis waar wij waren uitgenodigd hielden ze ook nog (voor hen heilige) levende krokodillen, niet zo groot weliswaar maar toch.

Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron