Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Zeven zielen in Noord Afrika

Godsdiensten en culturen van Afrika

Zeven zielen in Noord Afrika

Berichtdoor Reader » vr 01 feb , 2008 16:55

Ik heb ééns opgemerkt dat de Libiers en de Egyptenaren nog eenzelfde spreekwoord gebruiken:
"Denk je een pluim op je hoofd te hebben of wat?"

Dit spreekwoord wordt gezegd tegen iemand die zich arrogant of als speciaal gedraagt. Het is te vergelijken de Nederlandse vraag: "Wie denk je wel te zijn?".

Op basis van wat ik gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat het maken heeft me een zeer oude Noord Afrikaanse traditie. Het kwam voor in Egypt en mogelijk ook in Sudan. Maar het was een Libische/Maghribijnse element. De Egyptenaren verwezen naar het (iets breder dan het huidie Maghreb) waar de Oude Libiers woonden met een teken van het pluim. Het hele westen werd beschreven als "Pluim".
Afbeelding
Maar dat is nog niet het interessantste. Wat mij (en anderen ook wel) opgevallen is, is het staan van twee pluimen op de hoofd van diverse Egyptische uppergoden. Amon is maar een voorbeeld.

De traditie van de pluimen schijnt ook een Pre-saharaans traditie bij de Proto-Berbers:
Afbeelding
Très souvent ces hommes portent des plumes blanches dans les cheveux. Quelques ornements peuvent être figurés : bandeau ocre autour du front et bracelets de chevilles. Le bandeau frontal est un signe de la chefferie berbère.


Dus, ik heb geconclusserd (ik ben niet de enige) dat ons spreekwoord naar die tijden verwijst.

Maar ik dacht nog even over een ander spreekwoord dat voorkomt zowel in Marokko als in Egypt:

"Met zeven zielen net als de kat (in Marokko gaat het volgens mij ook over de hond, maar dat moet ik nog eens nagaan))".

De cijfer "zeven" is veel voorkomend in het algemeen. Het is een van de favoriete cijfers in verschillende geloven:
In de bijbel staat dat God zeven zielen heeft (heb ik toch gelezen), en er zijn zeven hemelen. In mekka moet men zeven keer rond de kaa'ba in de zogenaamde "tawaaf".
In marokko, is het herhalen van bepaalde rituelen meestal aan de zeven, zoals het overstappen van gebrande kruiden of zoiets.

Maar ik heb het spreekwoord met de "zeven zielen van Anubis" gebonden. Anubis was een Egyptisch god die "zeven zielen" gehad zou hebben. Dus, het is aannemelijk dat ons tweede spreekwoord aan Anubis verwant zou kunnen zijn, vooral omdat het eerste spreekwoord gedemontreerd heeft dat zo'n associaties gewoon mogelijk en gegrond zijn.

Zoals ik al opgemerkt heb, komt het tweede spreekwoord ook in Marokko. Dit is niet tegenstrijdig. Want Anubis zou ook verwant aan de voorouders van de Marokkanen (Oude Berbers) zijn. Dat zou zich herleiden tot een pre-sharaaanse geschiedenis van Noord Afrika. En gebied waar de Proto-Berbers zich vestigden voordat ze zich naar het noorden zouden treken of anders terugtrekken.

There is an abundance of rock art found all over the central Sahara from Libya to Egypt to Mali. The rock art depicts elephants, crocodiles, dogs, hippos and rhinos - animals who do not live in the desert. Scenes of hunting and rituals are shown, with men wearing animal masks. There are representations in rock art of dog-headed human figures which resemble Anubis, and a type of stamped pottery decoration later found in the southern Nile valley.


Dat is ook hetzelfde van wat ik eerder ter discussie gesteld heb:

By the way, i followed last weeks an interesting reportage on the "Black mummy" found in Libya. It was on the Arabic channel "Aljazeera doc" (another aljazeera channel for documentary films/reportages).

Like it is known (althoud to spread) was the black mummy thousand years older than the Egyptian mummies. And the central question was whether the Egyptians would have learnt that from those people that inhabited Uan Muhagag in Libya where the "black mummy" was found.

The researches where led by an Italian team (like usual, since Libya was an Italian colony). And it was supported by satellite pictures in order to reduce the early geography, whether, plants.. of that ancient area.
Some archeologic data were also taken into consideration.
I recognized the Libyco-script (Tifinagh) on the depictions, but the documentary didn't speak any word on the Berbers. Of course, but that would not be permitted by the Libyan regime.

The most interesting to me was what it said about the influence of the ancient libyan mythology of the Egyptian one. The team showed a depiction on the stone of human with an amimal's head. According to the team, it was older than the Egyptian traditions.
The influence was also supported by ancient pots which are believed to be imported by the Egyptians from Libya.

Finally, i believe this is a rich topic in order to emphasize the africanity of egypt, contrary to the opinions considering Egypt isolated from Africa.


Ik heb ook een ander Egyptisch spreekwoord via google gevonden:

زي البِسّ بسبع ترواح


Transcriptie:
Zayyi elbiss bsab' trwahv.

Vertalen:
Zoals "Elbiss" met zeven zelen.

Mijn eigen mening:
Elbiss is me een onbekend woord in het gesproken Egyptische dialect. En ik kan het niet makkelijk met een Arabisch woord in verwant brengen.
Wat mij dadelijk in de mond komt, is "Anubis". Anders gezegd zou het zoals volgt gezegd worden:
"Zoals Anubis met zeven zielen".
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » vr 01 feb , 2008 18:09

In dit volgende link lees je over de zeven geesten van Christus:
http://www.bijbelstudies.info/zienopjezus.htm

Ik begon trouwens te denken aan die "zevens" na het lezen dat Bilmawn (eerder besproken in dit forum) zeven huiden/lederen van schaapen/geiten.
In dat christelijke link leesde dat het om een lam gaat.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron