Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

The Origins of Osiris and His Cult

Godsdiensten en culturen van Afrika

The Origins of Osiris and His Cult

Berichtdoor Reader » za 09 feb , 2008 14:19

The Origins of Osiris and His Cult
(Een stuk over een Berbers link uit het boek)

[..]Oric Bates begins his attempted exposition with the statement that the evidence is now admitted to be conclusive in support of the belief "that in his most important role and indeed in his origin, Osiris was a spirit of vegetation". He then give examples of the corn spirit begin called "the old man", "the old one" or "the old woman", and proceeds to propund the theory that the name Osiris is derived from the Berber root WSR, of which he says:
"The Berber radical emboding this idea (i.e, of 'the old one') is the triliteral WSR, as seen for example in tusri, 'eld" (Gebel Nafusa), user, "to grow old" , "tusr" "eld", "aussar", and old man (Wargla) etc. Philogically, at least, it appeas that there is no difficulty in relating this widespread radical to the old divine name. The W would have had a history comparable to that of the Coptic ?? or th Ptolemaic [w]."

It will be remembered that Bates wrote a valuable book on the Eastern Libyans, and he rounds off his statement by remarking that "in 1900 Prof. Petrie boldly asserted that Osiris was a Libyan god"
Setting aside for the moment the initial assuption, one cannot help seeing large loopholes in this theory, phonetically attractive as it is. One is the possible relationship between the Berber dialects and ancient Egyptain. The Berber dialects of Nubia, for example, may well be related in some way to ancient Egyptian, since a certain amount of the vocabulary seems to have affinities. The word Nubia itself may be derived from the ancinet Egyptian nbw "gold". To define the relationship, however, is a task which philologists have not ventured on; and the same is true, it appears, of the Berber dialects of Libya. It is not clear what Bates believed in respect of a possible nexus. If there were, and are, affinities, then one could obviously expect to find an Egyptian word meaning "old" which could be related to the Berber radical mentioned by Bates. If, on the contrary, he posits the name to be a Libyan implication of the way in which Petrie's statement is used - then the issue will depend on the evidence for Libyan influence in general and for such influence in the case of Osiris in particular. There is measure of support in favour of the former point. Scharff, for example, has shown that the god Ash was derived from Libya. In the case of Osiris, however, the evidence is negligible. The Berber theory therefore falls to the ground.



The Origins of Osiris and His Cult Door John Gwyn Griffiths (Overtypt uit Google books)
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » za 09 feb , 2008 14:36

De auteur beslist over het Berberse link "The Berber theory therefore falls to the ground.".

Zijn opmerking werden gericht aan de Berberse etymology: Een mogelijk verwant tussen "Osiris" en het Berberse woord "Aussar".

Osiris wordt ook Ausar genoemd. Dit woord heb ik al eerder in verwant gebracht met het Riffijnse woord "Aussar" wat "Ouwe" betekent. Deze gelijkenis werd door meerderen opgemerkt.

Maar de tymolgoy kan niet alles zijn. Een auteur als Oric Bates zou niet dat dom zijn. Ik heb zijn boek "The eastern Libyans" niet gelezen, maar uit citaten en referencies denk ik dat hij een knap boek heeft geschreven.
De auteur verdiept zich ook niet in de mening van Flinders Petrie. De mening van deze laatste auteur zou goed vastgesteld zijn. De cultus van Osiris zou inderdaad een hele nieuwe cultus bij de Egyptenaren zijn zoals Italiaanse archeologen zeggen (Topic van Neith and the Libyans in dit forum);

De volgende zin is ook niet geweldig:
"One is the possible relationship between the Berber dialects and ancient Egyptain"

Hij is zo goed radikaal in zijn voorzichtigheid met "possible relationship". Want het verwant tussen de Berberse dialecten en het Oud Egyptisch is zonnig feit. De beiden behoren tot een Afro-asiatische famillie. Ze werden vroeger zelfs tot één sub-familie gecategoriseerd: "Hammitische talen".

Een andere zin die me vreemd voorkomt:
"The Berber dialects of Nubia, for example, may well be related in some way to ancient Egyptian, since a certain amount of the vocabulary seems to have affinities. The word Nubia itself may be derived from the ancinet Egyptian nbw "gold"."

Over welke Berberse dialecten van Nubia gaat het? Nubia heeft toch een eigen afro-asiatische taal, namelijk "Kushitisch".
Met het andere deel van de alinea "The word Nubia itself may be derived from the ancinet Egyptian nbw "gold" is het nog vreemder. Het geeft de indruk dat het juist de Berbers die de Egyptische namen overnemen. Het is een overbodig referentie in zijn context. De oude Egyptenaren die vroeger over Nubia regeerden zouden dat gebied beinvloeden, maar dat is een weten die smaakloos klinkt in de context van het onderwerp.
Oric Bates heeft -zoals ik gelezen heb- heel wat archeologische, historische en kunstskenmerken gehanteerd om een Libische oorsprong vast te stellen voor een Nubische groep. Het gaat om de zogenaamde "Groep C".
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » zo 10 feb , 2008 23:38

Osiris wordt ook Ausar genoemd. Dit woord heb ik al eerder in verwant gebracht met het Riffijnse woord "Aussar" wat "Ouwe" betekent. Deze gelijkenis werd door meerderen opgemerkt.


Osiris is eigenlijk de Griekse vorm van de naam. De Egyptische weergave is Ausar. Soms wordt ook Wesir geschreven. Ik weet niet wat het verband of het verschil is, misschien is het gewoon een andere transcriptie van dezelfde naam.

http://www.kemet.org/glossary/wesir.html

Dat het 'ouwe' betekent, vind ik wel grappig in het licht van de mythologie. Osiris kwam voor in een mythe over de cyclische natuur. Hij is degene die sterft, en na een 'wederopstanding' verwekt hij bij isis zijn zoon Horus, zijn opvolger. In die mythe vertegenwoordigt hij dus de stervende natuur, en Horus als jongere de terugkeer. Horus wordt ook vaak afgebeeld als kind, met een vinger in de mond. Kan toeval zijn, maar ik moet het toch even kwijt.

Ik heb zelf nog wel geprobeerd andere relaties te leggen, met Asshur/Assyr (natuurlijk de hoofdgod van Assyrië), Anshar ( een oude Soemerische god) en een naam voor Mardoek die als ik me goed herinner ''prins' betekent. De vraag daarbij is natuurlijk dat als daar verwantschap bestaat, waar dan de oorsprong vandaan kwam. Maar het gekke is dat het erop lijkt dat de oudste verhalen dateren van voor het schrift. Egypte had al een relatie met het midden-oosten in de pre-dynastieke tijd. Het waren allebei vanaf een bepaald moment imperialistische culturen. Overeenkomsten die wijzen op culturele verwantschap vind je volgens mij al in de oudste geschreven verhalen.

Een andere zin die me vreemd voorkomt:
"The Berber dialects of Nubia, for example, may well be related in some way to ancient Egyptian, since a certain amount of the vocabulary seems to have affinities. The word Nubia itself may be derived from the ancinet Egyptian nbw "gold"."


Ik weet er te weinig van om het precies te kunnen zeggen. Wat het goud betreft, dat zal wel slaan op de goudmijnen in het zuiden. Nubië was een wingebied voor de Egyptische farao's en hun religie. Toen Thebe de hoofdstad was van Zuid-Egypte bestond er in elk geval culturele uitwisseling. Diverse koninginnen en misschien ook farao's waren Nubisch. De Nubische pruik is een van de meest voorkomende in de Egyptische haardracht.

Maar dat zegt nog niet veel over de taal en de etymologie. Ik dacht wel dat Nubië in Egypte een andere naam had, hoewel het wel nebu werd genoemd vanwege het goud.

Ik weet niet of dit helpt. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » ma 11 feb , 2008 15:50

Natuurlijk helpt het niet :o
Of het nu zilver of goud betekent, of het nu Egyptisch of niet, is het zogezegd "offtopic". Dat heeft niets met het onderwerp. De Nubiers zijn geen Berbers.

Ik ben trouwens benieuwd wat die verwanschappen met het midden oosten zijn.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » di 12 feb , 2008 16:23

Flinders Petrie wordt genoemd als "de vader van de moderne archeology".
Dus, de mensen dwars maken met onnuttige dwarse "ontdekkingen" is niet goed genoeg. Niet omdat het Nubische weten onjuist is, maar vreemd genoeg. De buitenaardse lezer zou ervanuit gaan dat de Berbers in Nubia leefden.
Misschien heeft de auteur rappe kijkjes gedaan in bladeren over de Berbers, en door zijn haastigheid verwarde hij de namen "Numidie" en "Nubie".

Het is misschien wel interessant dat de Egyptenaren zich situeerden tussen, Nibia, Libia/Ribia en Arabia.

Maar mijn kritiek tegenover het aticle is niet om het tegenovergestelde te bewijzen. Ik vind het mooi van Petrie, maar blijf nog zoeken om er meer over te weten.

Ik ben zelfs van plan Osiris met een ander Bebers woord in verwant te brengen. Het Berberse woord is "Ighzar". Dit betekent Rivier, en zo'n wortel is mogelijk te vinden in Arabisch als Semtische taal. Het zou dus ook kunnen voorkomen in Egyptisch. Het zal nog interessanter zijn, als de "gh" in "w" veranderd kan worden in het Oud Egyptisch of Koptisch.

Osiris als god van de Rivier zou trots zijn op zijn nieuwe naam. De Egyptische fantasie zou nog troster zijn op zo'n metafoor: "De woestijn (god Set) die zich verspreidt en vermoord de Rivieren (god Osiris)".
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten