Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Safak is de voorvader van al de Berbers

Godsdiensten en culturen van Afrika

Safak is de voorvader van al de Berbers

Berichtdoor Reader » vr 21 maart , 2008 17:26

Kort samengevat heeft Ibn khaldun opgemerkt dat "Safak" (of sofok of Sifak...) de voorvader van al de Berbers zou zijn.

Dit is wel interessant want Ibn khaldun brengt hier de Berbers in verwant met de pre-arabische Berbers, de zogenaamde: Numidiers, Moren en Libiers.

Syphax was een Moorse koning (Lees Mauretaanse koning), en daarom dacht Dr. Mohamed Chafik dat Ibn Khaldun het over deze koning heeft.
Maar ik denk dat ibn Khaludn het eerder op de mythische koning "Sophax" had. Want de oude volkeren (zoals de Grieken) maakten zich prestigieus door zich als nazaten van helden (halve goden) te beschouwen. Plutarch heeft ons verteld dat de Berberse (Numidische) koning "Juba I" (de vader van een blinkende intelectuele koning uit de Romeinse oudheid) zich als een zoon van Sophox beschouwd heeft.
---
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?to ... #msg244971
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » ma 24 maart , 2008 11:58

Weetje over het onderwerp:

De koning Syphax:
Afbeelding

http://www.livius.org/su-sz/syphax/syphax.html

Ibn Khaldun:
Een middeleeuwse Noord Afrikaase historicus/geleerde. Hij heeft zeer waardevolle geschiedschrijving over de Berbers geschreven, een van zijn boeken wordt daarom "De geschiedenis van de Berbers" genoemd.

Ibn khaldun zegt dat zijn familie tot oud Jemenitische familie die zich in Andalusie bevestigd heeft, behoort.
Dit verhaal is voor sommigen niet geloofwaardig, sommigen denken denken dat hij een Arabische oorsprong verzonnen zou hebben.
De moeite van de Arabische oorsprong zou gebaseerd zijn op zijn kijk voor de Berbers en Arabieren:
Over Arabieren:

"De meeste geleerden waren geen Arabieren.
Het rare is dat de geleerden meestal geen Arabieren waren en dit geldt zowel voor de geleerden in de Islam als in de wetenschap. En als er een Arabier onder hen is, dan is hij gearabiseerd. Desondanks kwam de eigenaar van CHARIA (Islamitische wetgeving) uit hun midden. En dit komt omdat de Arabieren onwetend zijn en nooit kennis hebben gehad. Zelfs degenen die de Arabische grammatica hebben gemaakt waren buitenlanders. Eerste was Sibawayh uit het Perzische rijk en dan Al-Zajaaj, deze twee waren AJAM (iedereen die geen Arabier is). De buitenlanders hebben voor de Arabieren grammatica gemaakt en leerden ze de Arabische taal, kunst, wetten en opvoedkunde. De meesten die Al-Hadith na hebben verteld waren van oorsprong geen Arabieren. Destijds waren de Islamitische geleerden bijna allemaal niet Arabieren. De Arabieren konden niet schrijven, niet noteren en niet uitdrukken. En al die geleerden die de Islamitische leer en de Arabische grammatica hebben genoteerd, bewaard en uitgelegd waren geen Arabieren van oorsprong.

De wetenschap werd geleid door de Perzische geleerden, terwijl de Arabieren aan het concurreren waren over de macht. De Arabieren hebben ternauwernood bemoeid met de wetenschap. De industrie werd uitgevoerd door de Gearabiseerden. Toen de Arabieren Egypte verwoesten en daar de macht kregen, hebben de Egyptenaren zich bezig gehouden met de wetenschap en Egypte was het land van de wetenschap en industrie. Tot deze gearabiseerden die zich bezig hielden met de wetenschap waren: SAAD ADDIEN ATAFTAZI, IBN ALKHTIEB, NASR ADDIEN
ATTUSIE. Het werk van andere gearabiseerden is vernield.
"
http://www.tawiza.nl/content/awid.php?i ... ra=artikel

De site heeft deze citaat niet verzonnen. Maar er zijn wel geleerden die ervanuit gaan dat Ibn Khaldun de twee woorden " 'Arabiy" en "A'rabiy", dus "Arabier en bedouin verwarde. Maar dat is een typich omgang van de Arabische nationalisten of sympatisanten met de bepaalde bronnen:

"Mohammad A. Enan, Ibn Khaldun: His life and Work (New Delhi: Kitab Bhavan, 1979), 3-5. The author questions Ibn Khaldun’s Arab origin, although he does admit that he came from an influential family, which was politically active in Andalusian affairs. He also admits that the Arabs held the authoritative positions while the Berbers bore the brunt of the battles, thus indirectly admitting that Ibn Khaldun is of Arab origin. Enan raises two points to support his claim that Ibn Khaldun is not an Arab. One point is that some Berber tribes used false Arab identities to gain political favor and positions. The second point is that Ibn Khaldun attacked Arabs in his history. The false identity would be a valid point at the time that Ibn Khaldun’s ancestors left Andalusia and moved to Tunisia, and did not change their claim to Arab ancestry. Even in the times when Berbers were ruling, during the reigns of al-Marabats and al-Mowahids, et. al., Ibn Khaldun's family did not reclaim their Berber heritage. The second point would be true if Ibn Khaldun only attacked Arabs and Arabs in general. However, he attacked the destabilizing elements, which in his case were Arab tribes that were used by the Fatimids to destabilize the Maghrib. Even if he criticized his own people, that would not make him an outsider. Throughout his life, Ibn Khaldun sought stability and power to achieve that stability regardless of the cost. His attacks on Arab rabble rousers are attacks on those who would cause instability.
"

Dit verhaal klopt niet, want ibn khaldun was een geleerde, en had geen zin om de twee termen te verwarren. En zoals men ziet in mijn citaat is er geen plaats voor zo'n bewering. Ibn Khaldun vergelijkt niet de Bedouinen met de Arabieren, maar de Arabieren met de vreemdelingen ('Ajam), meestal Persen.

Aan de andere kant zegt hij over de Berbers:

"Let's mention a number of man's virtues which became a second nature for the Berbers: their zeal to acquire praiseworthy qualities, the nobility of their soul which brought them to the first ranks among nations, the actions by which they deserved the praise of the universe, their bravery and promptness to defend their hosts and clients, keeping their promises, engagements, and treaties, patience in adversity, firmness in great afflictions, meekness of character, empathy in others' weaknesses, forgiveness, generosity towards the unhappy and poor, respect to the elders and devout, industry, hospitality, charity, magnanimity, hatred for oppression displayed against the empires which threatened them...,devotion to God and his religion: here is, for the Berbers, a number of virtues they inherited from their ancestors and whose presentation, put in writing, could have served as an example to future nations"
------------

Het verhaal van Plutarch over Juba I:
"In this city the Libyans say that Antaeus is buried; and Sertorius had his tomb dug open, the great size of which made him disbelieve the Barbarians. But when he came upon the body and found it to be •sixty cubits long, as they tell us, he was dumbfounded,b and after performing a sacrifice filled up the tomb again, and joined in magnifying its traditions and honours. 4 Now, the people of Tingis have a myth that after the death of Antaeus, his wife, Tinga, consorted with Heracles, and that Sophax was the fruit of this union, who became king of the country and named a city which he founded after his mother; also that Sophax had a son, Diodorus, to whom many of the Libyan peoples became subject, since he had a Greek army composed of the Olbians and Mycenaeans who were settled in those parts by Heracles. 5 But this tale must be ascribed to a desire to gratify Juba, of all kings the most devoted to historical enquiry; for his ancestors are said to have been descendants of Sophax and Diodorus.
"
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/R ... rius*.html

Juba I:
Afbeelding

Juba II (zijn zoon, die als kind gevangen genomen is naar Rome):
Afbeelding

(Plutrach zou hem "de gelukkigste gevangene" genomen hebben)
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron