Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

.

Archeologie, geschiedenis, ethiek, filosofie, maatschappelijke discussies, patriarchaat en matriarchaat enz.

.

Berichtdoor Marc-Gregory » zo 19 nov , 2006 21:45

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Marc-Gregory » zo 19 nov , 2006 21:46

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor els » di 21 nov , 2006 16:24

Bedankt voor het plaatsen, Marc Gregory. Supermooie avatar trouwens, ik blijf er maar naar kijken. :lach2:

Uit die analyses blijkt dat Neanderthalers en moderne mensen zich al minstens 450.000 jaar geleden van elkaar afsplitsen, zo berichten Nature en Science. Mogelijk heeft de splitsing zelfs nog eerder plaatsgevonden.


Ik heb kennelijk de stand van de wetenschap over de Neanderthalers niet goed bijgehouden. Ik dacht dat Neanderthalers en de moderne mens elkaar hier tegen waren gekomen, en dat de discussie was of ze al dan niet met elkaar gepaard zouden hebben, en of er dus binnen de Europese culturen nog mensen waren met Neanderthalgenen.
Maar nu begrijp ik dat de Neanderthalers en de moderne mensen een gemeenschappelijke voorouder hebben, en dus van het begin naast elkaar hebben geleefd? Dit zou dus impliceren dat er binnen een gemeenschap opeens een afsplitsting plaats zou vinden, en dat er twee nieuwe takken naast elkaar evolueren. Ik heb kennelijk iets gemist, en begrijpen doe ik het niet.

Op hun piek bevolkten de Neanderthalers vrijwel heel Europa, maar hun verspreidingsgebied slonk snel nadat de moderne mens circa 40.000 jaar geleden zijn intrede in Europa deed.


Precies! Dit lijkt mij toch in tegenspraak met het vorige citaat? Het komt mij voor dat dit stukje een beetje drijft op twee theorieën. Maar goed, wie ben ik? Geen genbioloog in elk geval.

Studie van skelet
Het vernieuwde inzicht over Neanderthalers (Homo neanderthalensis), die Europa tussen 200.000 and 35.000 jaar geleden bewoonden, komt overeen met de eerste gedetailleerde studie van een skelet van een Neanderthaler. Antropologen van het American Museum of Natural History in New York, wisten zo'n skelet onder leiding van onderzoeker Gary Sawyer met behulp van botten en afdrukken van verschillende vindplaatsen te reconstrueren.


Wat het niet zo dat er al conclusies waren getrokken uit de manier waarop Neanderthalers met zieken en doden omgingen? Ik weet het niet meer uit m'n hoofd, misschien dat ze hun doden begroeven, of grafgiften meegaven. Maar het kan net zo goed dat ik dingen door elkaar heb gegooid.

Wel vind ik het interessant om het vermogen van Neanderthalers om een beschaving te ontwikkelen anders te bekijken. Hetzelfde gebeurt ook al met betrekking tot de homo erectus, waarover is gesuggereerd dat zij al in staat waren over water voort te bewegen, en op die manier hun cultuur te verspreiden, ondermeer naar eilanden.

PS, Marc-Gregory, denk je eraan voortaan een link te plaatsen naar de artikelen? Dat is in elk geval een stap in de richting om te voorkomen dat je de regels rond het auteursrecht overtreedt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marc-Gregory » wo 22 nov , 2006 6:40

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Marc-Gregory » wo 22 nov , 2006 6:49

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 24 feb , 2007 20:21

Hieronder vind je een bijzonder verhaal van mijn oma.
Maar eerst het volgende: Mijn oma is analfabeet en kan niet schrijven en niet lezen. Ze heeft nooit naar een radio geluisterd en ook nooit naar een tv gekeken. Mijn oma weet niet dat er op aarde zwarte mensen wonen. Ze weet niet waar Marokko in de wereld ligt. Ze weet niet hoeveel talen in Marokko worden gesproken en ze weet niet wie de baas is in Marokko. Mijn oma woont in de bergen van Rif en vertelt ons verhalen die ze van haar opa's en oma's heeft gehoord.
Dus wat mijn oma vertelt, heeft ze alleen van haar opa’s en oma’s gehoord en niet gelezen in kranten of iets dergelijks.

Dit is het verhaal van mijn oma en oordeel zelf:


“vroeger waren mensen vorser gebouwd dan moderne mensen. Ze hadden grote neuzen en tanden dan moderne mensen. Hun kaken waren ook groter. Ze hadden meer tanden dan moderne mensen. …Mijn zoon, mensen veranderen. Over honderden eeuwen zullen mensen misschien heel anders uitzien dan de huidige mens.”


Toen ik dit van haar hoorde, dacht ik “mijn arme oma, gelooft dat mensen vroeger anders zijn dan die van nu. Ze gelooft in sprookjes.”

Na een aantal jaren hoorde ik voor het eerste over Neanderthalers en andere soort mensen en dacht ik aan het verhaal van mijn oma. Toen wist ik dat mijn voorouders de Neanderthalers hebben gezien en dat hebben ze doorgegeven aan hun kinderen. Dit bleef door verteld van de ene generatie naar de andere. Mijn voorouders geloofden dus in de revolutie van de mens voor de komst van Darwin.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » zo 25 feb , 2007 14:36

Inderdaad, scherp gezien van je oma.

Ik zocht even wat op over de kaken en het aantal tanden. Nou vond ik geen mensen met een ander aantal tanden:

Fig. 1.8. Gebit van een mensaap (chimpansee), de huidige mens en een hominide (zie verder).

De tanden : Mens als mensapen hebben eenzelfde aantal tanden (4 snijtanden, 2 hoektanden, 4 voorkiezen en 6 kiezen in onderkaak en bovenkaak). De hoektanden zijn daarentegen bij de mensen minder sterk ontwikkeld dan bij de mensapen - waar ze vooral bij de mannelijke dieren prominent aanwezig zijn. Bij mensapen zijn de tandenrijen bovendien onderbroken (diastema) om plaats te laten voor de hoektanden wanneer de mond wordt gesloten (zie fig.1.8.). Bij apen fungeren ze om wijfjes te imponeren en om de groep tegen predatoren te verdedigen (mensen gebruikten stokken/wapens). Algemeen gesteld zijn de kaken krachtig maar de tanden zijn iets minder sterk dan bij apen, omdat wij vuur gebruiken om het voedsel te koken en zachter te maken. Apen hebben grotere snijtanden voor het afbijten van bladeren, knoppen en vruchten.

De vorm van de tandboog is ook verschillend: bij de mens is deze parabolisch, waar ze bij mensapen duidelijk U-vormig is.


[url=http://64.233.183.104/search?q=cache:8pkPk2kj0WcJ:www.atheneumveurne.com/diederik/school/biologie/notas/6bio_evolutie_mens.doc+%22aantal+tanden%22+evolutie+neanderthaler&hl=en&ct=clnk&cd=3]http://64.233.183.104/search?q=cache:8pkPk2kj0WcJ:www.atheneumveurne.com/diederik/
school/biologie/notas/6bio_evolutie_mens.doc+%22aantal+tanden%
22+evolutie+neanderthaler&hl=en&ct=clnk&cd=3[/url]

Maar toch wel dit, weliswaar van een blog, maar goed:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/29816

Wanneer we bijvoorbeeld naar ons gebit kijken dan lijkt dat prima voor elkaar te zijn. We worden geboren zonder tanden en worden gezoogd door onze moeder. Na verloop van tijd groeien er als vanzelf tanden in de mond, totdat we een mooi rijtje kleine tandjes hebben waarmee we vast voedsel kunnen eten. Maar we groeien, en ook daar is aan gedacht. Na verloop van tijd vallen de kleine tandjes er 1 voor 1 uit en worden vervangen door grotere. Een prachtig systeem.

Maar er zitten ook wat nadelen aan. En niet alleen dat wij zo verzot zijn op zoete dingen dat wij onze tanden ermee dreigen te bederven. In principe hebben we daar zelf controle over. Er is nog iets anders.

Wanneer we het gevoel hebben dat het klaar is, we zijn bijna volwassen en de mond lijkt volledig voorzien van tanden, gebeurt er bij veel mensen iets wat vaak zeer pijnlijke gevolgen heeft. Er wordt namelijk nog een extra set van 4 kiezen doorgedrukt; de zogenaamde verstandskiezen. Het probleem is dat er in veel gevallen helemaal geen ruimte meer is voor deze kiezen. De gevolgen zijn velerlei: caries, opengebeten wangen, gebarste kiezen, ontstekingen in de kaak. De enige oplossing is die overtollige kies dan maar door de tandarts te laten trekken. Er zijn zelfs tandartsen, zoals die van mij, die ze liever preventief trekken in plaats van het er op aan laten komen.

Waarom krijgen wij die extra kiezen, waar we geen lust en wel last van hebben? Wanneer je ervan uitgaat dat er een intelligente entiteit is die ons heeft ontworpen lijkt het hier toch weer een bok te hebben geschoten.

Vanuit het oogpunt van evolutie kun je dit soort ongemakken wel verwachten. Onze verre voorouders hadden grotere kaken (en kleinere hersenen). Daar was wel plaats voor de extra kiezen. Bij de moderne mens is de kaak door de verandering van eetgewoonten (het gebruik van vuur bij het bereiden van het eten) en de groei van de hersenen kleiner geworden, maar het aantal tanden dat daar uiteindelijk ingroeid heeft zich daar nog niet aan aangepast. Deze aanpassing zal nu waarschijnlijk ook niet meer komen omdat de tandarts ze, bij ongemak, meteen verwijdert.


Wie weet waar je oma het over had, maar in elk geval kan ik me goed voorstellen dat er verhalen over uiterlijke verandering via de overlevering zijn doorgegeven.

In de mythologie komt trouwens ook zo'n overlevering voor, geen idee wat het betekent, maar er bestaan overal mythen die zeggen dat er vroeger 'reuzen' op aarde leefden. Dat wordt soms verklaard vanuit de megalitische bouwwerken, omdat men ervan uitging dat deze bouwwerken wel door hele grote mensen moeten zijn gebouwd (bijvoorbeeld de Griekse cyclopen, in Nederland Ellert en Brammert in Drente, etc.). Maar je vindt die opmerking ook terug in de bijbel, ik weet niet of de schrijvers hiervan iets hadden met de grote stenen bouwwerken uit de steentijd.

Wel jammer dat je niet precies kan nagaan waar die verhalen naar verwijzen, maar goed om te weten dat er mensen bestaan die open staan voor het idee dat wij mensen geen vast gegeven zijn, maar dat we veranderlijk zijn.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Wetenschap, filosofie en maatschappij



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron