Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

draait vrouw linksom of rechtsom.

Archeologie, geschiedenis, ethiek, filosofie, maatschappelijke discussies, patriarchaat en matriarchaat enz.

draait vrouw linksom of rechtsom.

Berichtdoor els » vr 19 okt , 2007 17:07

Toch maar bij wetenschap geplaatst. :lach2: Op het tetrapool volkskrantblog stond een grappige optische illusie:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/160683

De vraag van vandaag:
Draait deze dame tegen de klok in of met de klok mee (linksom of rechtsom)?

Afbeelding

Het stuk komt oorspronkelijk uit de Herald Sun:

http://www.news.com.au/heraldsun/story/ ... 61,00.html

maar op het weblog stond een nederlandse verklaring met vertaling:

De vraag van vandaag:
Draait deze dame tegen de klok in of met de klok mee (linksom of rechtsom)?

Als je de dame met de klok mee ziet draaien, dan gebruik je vooral de rechterhelft
van je hersenen. Andersom dus vooral de linkerhelft. Als je je focust op de animatie,
kun je de draairichting wijzigen. Je kunt het, als je maar wilt!

Linkerhersenhelft functies:
Logica
Detail georienteerd
Feiten
Taal
Praktisch
Patroonherkenning
Kennis
Realiteit
Speelt op safe

Rechterhersenhelft functies:
Gevoel
"Big picture" georienteerd
Verbeeldingskracht
Filosofie & religie
Geloof
Fantasie
Creativiteit
Risiconemend
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Shayenne » vr 19 okt , 2007 23:19

Is het écht? Of is het een grap. Want de eerste minuten bleef het poppetje met de klok meedraaien en daarna "sprong" het de 1e drie keren 2 tot 3 maal tegen de klok in. Na die paar minuten herhaalde zich het patroon van tegen de klok indraaien van 2 tot 3 maal tot 6 tot 7 maal tegen de klok meedraaien maar ik had niet de idee er invloed op te kunnen oefenen. En als je er niet direct naar kijkt maar zijdelings blijft het tegen de klok indraaien.
Apart.

Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor els » vr 19 okt , 2007 23:31

Het is toch echt gezichtsbedrog. Volgens mij komt het doordat het profiel helemaal zwart is en doordat het een tweedimensionaal beeld in een plat vlak is, zodat je niet kan zien wat voor of achter is. Als ik naar een bepaald punt kijk, zie ik het ook steeds heen en weer bewegen.

Het hangt er ook van af hoe je in je hoofd de contourlijnen doortrekt, die er in werkelijkheid niet zijn, omdat het beeld egaal zwart is. Ik vind het wel erg grappig, moet ik zeggen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » za 20 okt , 2007 16:19

Ik vind het bere goed. Wanneer ik naar de hele afbeelding kijk springt de dame ook afwisselend links of rechtsom. Wanneer ik bijv. alleen het hoofd of de voet bekijk kan ik haar naar keuze constant rechts of linksom zien draaien. Dat zal dus wel het verschil zijn tussen Big-picture-kijken en detai-kijken. Weet ik eindelijk eens hoe ik BEWUST mijn verschillende hersenhelften moet gebruiken.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » zo 21 okt , 2007 9:32

Ja, misschien is het wel een manier om je bewust te worden door het gebruik van je hersenhelften inderdaad, door gewoon te trainen op zo'n plaatje.

Ik las pas ook iets interessants, misschien heeft dat ook hiermee te maken. Het schijnt zo te zijn dat als je bezig bent geweest met rationele en logische dingen (zoals bijvoorbeeld dingen uitrekenen), en je dus je linkerhersenhelft gebruikt, je minder gevoelig bent voor een beroep op je gevoel en je emotie, dus dat je op dat moment minder in de collectebus gooit of op een gironummer stort als er iemand langs komt met een zielig verhaal. Omgekeerd, als je net bezig bent met iets waarbij rechterhersenhelft actief is, dan zul je op dat moment veel gevoeliger zijn voor een beroep op je gevoel.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 23 okt , 2007 22:24

Ehm.. een update:

http://www.newscientist.com/blog/shorts ... -girl.html

Bring on the dancing girl
OK, hands up if you can make her change direction. No? Only clockwise? How about making her stop?

This strangely compelling, animated silhouette of a woman spinning gracefully has been doing the rounds via email lately and the New Scientist office was one of many that spent a guiltily non-productive afternoon staring at her.

Why? Because some people see her spinning clockwise, some see her moving counterclockwise, and most, if they stare long enough, see her switch direction. Some can make her change at will. But no-one, it seems, can make her move in two directions at once.

All pretty spooky since she is an unchanging animation of only 34 frames in a constant loop. What seems to be happening is that the two-dimensional image does not contain enough three-dimensional information to tell the brain which way she is spinning. So your brain helpfully fills this in, as brains do in many optical illusions. Only, in this case the brain can do it one of two ways.

How about the stopping? Well, perception of time is pretty subjective, and our experience of inertia is that when things make a 180-degree change in direction, they have to slow and stop first.

What this animation does not involve is different sides of the brain, as the initial post claims. What you see is purely due to your perceptual and cognitive flexibility.

What is a little scary is how threatened by this some people clearly feel. The blogosphere is rife with arguments and ingenious explanations of the lady, with some people simply refusing to believe it isn’t an animation tick that really changes direction every few minutes.

Even more common are the people who are sure they know how to make her change direction. According to them, the trick is to hold your head or hands in certain ways, tilt the screen or look at her out of the corner of one eye. It was what they were doing when they saw her change – so it must work. Right?


Nou ja, er staat van alles wat iedereen zou kunnen zeggen, maar ook dat het niets te maken heeft met je hersenhelften.

What this animation does not involve is different sides of the brain, as the initial post claims. What you see is purely due to your perceptual and cognitive flexibility.

Nu weer oplossen hoe dat de wereld in is gekomen. Voor je het weet ben je schuldig aan het verspreiden van wetenschappelijk bijgeloof. De hele New Scientist redactie heeft zich hier kennelijk mee onledig gehouden.

Het beeld is in elk geval een filmpje van één omwenteling van 35 frames.

Maar in elk geval, het lukt mij wel om de draairichting die ik waarneem te veranderen door me voor te stellen hoe de contouren zouden doorlopen, die in het totaal zwarte profiel dus niet aanwezig zijn. Je moet je best doen om het voor je te zien, en hoppa, dan zwaait ze opeens haar andere been voor. Fascinerend hoor.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » di 30 okt , 2007 19:24

met de klok mee
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31


Keer terug naar Wetenschap, filosofie en maatschappij



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron