Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Demonologie

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen en vertellen waar ze zich mee bezig houden

Demonologie

Berichtdoor Xoxol » wo 16 jan , 2008 10:19

Ik ben steeds op zoek naar nieuwe meningen en nieuwe bronnen.
Op deze website denk ik meer te weten komen over demonologie.
Ik ben vooral geinteresseert in praktijk.
Maar theorie is ook welkom.
Xoxol
 
Berichten: 1
Geregistreerd: wo 16 jan , 2008 10:02

Berichtdoor els » zo 20 jan , 2008 16:11

Hai Xoxol, ik heb nog nooit van demonologie gehoord, dus ik heb er eigenlijk ook geen mening over.

Gelukkig staat het wel in wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Demonologie

Demonologie is de tak van de theologie gerelateerd met bovenmenselijke wezens die geen goden zijn.


Grappig, zoiets was voor mij toch ooit wel de drijfveer om met mijn website te beginnen, namelijk de constatering dat allerlei demonen en duivels uit het christelijke geloof en de bijbel overeenkomen met de goden van andere religies. Ik begon die twee dus met elkaar te vergelijken.

In het monotheïsme is eigenlijk maar één god overgebleven. Die ene god is een samenvoeging van allerlei andere goden en goddelijke eigenschappen.

Daartegenover stonden aller goden en goddelijke eigenschappen die niet een plaats kregen in de gestalte van de ene god uit het monotheïsme. Zij werden samengevoegd in de duivel, of werden beschouwd als demonen. Demonen waren dus in het verleden godheden met elk hun eigen domein waarover zij heersten. In het monotheïsme konden ze niet een god naast die ene god zijn, dus werden ze 'demonen', een soort 'geesten', waarmee eigenlijk net wordt gedaan alsof het iets anders is als goden.

Gelovigen menen dat demonen minder macht hebben dan god. Ook wordt aan demonen 'kwade krachten' toegeschreven, in tegenstelling tot aan god, die de 'goede krachten' zou vertegenwoordigen. Die discussie is nog springlevend, hij steekt nu weer de kop op omtrent wicca of zelfs kinderboeken zoals Harry Potter.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar welkom nieuwe leden



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron