Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hoi even voorstellen

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen en vertellen waar ze zich mee bezig houden

Hoi even voorstellen

Berichtdoor Stardust » vr 10 jul , 2009 10:25

Stel mij voor als Stardust.
Gisteren zat ik te smullen van een aantal discussies op dit forum en besloot mij aan te melden.

Mijn belangstelling ligt voornamelijk op psychologie.
Verder bestrijd ik al jaren het verkrampte denkbeeld dat in de religies leeft en gefundeerd is op vervalste of aangepaste geschiedenis om het beschaafd te zeggen.

Je moet je elke keer weer voorhouden dat het zo niet is en aantonen dat plagiaat is gepleegd of mythes zijn gekopieerd en voor echt doorverkocht. Hier heerst wat dat betreft een verfrissende geest met de nodige diepgang, waarvoor mijn waardering.

Het gaat niet eens zozeer om gelovigen te attaceren in hun beeldvorming maar veelmeer om tenminste iets van de werkelijke geschiedenis en symboliek te doorgronden. De grote religies zijn allemaal gebaseerd op archetypen en daarom bestaan er ook zulke opvallende overeenkomsten. Niet de mens schept de religie hij wordt erdoor geleefd, in de zin van een nog hogelijk onbewust wezen dat zelfs na 20 eeuwen Christendom nog altijd in projekties blijft hangen. Dat laatste vooral gevoed door de kerken.

Zoals ik hier ook lees is de hang naar macht veelal de drijfveer achter de religieuze doelstellingen.

Het gebrek aan objectieve kijk op de gronslagen van de verschillende geloofsvormen door religieuze blindheid maakt het vaak moeilijk in discussie te gaan terwijl toch iedereen kan weten dat, zoals Els meen ik al aangaf, de zaken "verstoethaspeld" zijn.

Het zorgvuldig samengesprokkelde evangelie is gebaseerd op zeg maar de krenten uit de pap zeven en de rest als veevoer te benutten. U begrijpt, ik ben geen atheïst, maar geloof niet veel van wat ons voorgehouden is.

Excuus voor een iets te wijdlopig intro.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00

Keer terug naar welkom nieuwe leden



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron