Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Balkenende wil het strafrecht aanpassen

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Berichtdoor els » za 24 apr , 2004 21:19



'Strafrecht aanpassen om moslimtekst te verbieden'
Van onze verslaggever

DEN HAAG - Als het strafrecht niet voldoet om 'onbestaanbare en walgelijke uitspraken' over homo's en vrouwen te verbieden, dan moet het strafrecht worden aangepast.

Die zeer verstrekkende uitspraak deed minister-president Balkenende vrijdag na de ministerraad. Daarin is gesproken over de boeken in de El Tawheed-moskee in Amsterdam, die oproepen tot het doden van homo's en slaan en besnijden van vrouwen.

Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt of de opstellers van het boek kunnen worden aangepakt. Maar voor de premier kan een afwijzing van het OM dus niet betekenen dat er geen actie tegen het boek wordt ondernomen. Balkenende: 'Er is vrijheid van meningsuiting in Nederland. Maar die kan alleen bestaan als er duidelijke grenzen zijn. Als het strafrecht te kort schiet ter bestrijding van dit soort uitspraken, zal er alsnog in moeten worden voorzien. Je kunt ook te ver gaan. Dit is strijdig met wat wij als een normale rechtsorde beschouwen. Juridische actie past.'


Ik wens Balkenende veel succes met zijn missie. :happy: Ik ben benieuwd hoe hij deze teksten en dit soort boeken wil gaan verbieden zonder dat hij de vrijheid van godsdienst in het geding wil brengen. Want in die boeken staat geen letter anders dan wat er ook in de koran en in de hadiths staat. Die zouden dan dus ook op grond van het herziene strafrecht kunnen worden verboden.

:lachen:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 24 apr , 2004 21:42

Vanmiddag hebben homo's tegen de verkoop van dit soort boeken gedemonstreerd.



Homoprotest tegen omstreden moslimboek
ANP

AMSTERDAM - Enkele honderden homo's en sympathisanten protesteerden zaterdag bij het Homomonument bij de Westerkerk in Amsterdam tegen het boek 'De weg van de moslim'.

In dit boek, dat onder meer verkrijgbaar is bij de El Tawheed-moskee in Amsterdam-West, wordt opgeroepen homoseksuelen met hun gezicht voorover van een hoog gebouw te duwen en ze vervolgens te stenigen.
'Homoseksuele mannen en lesbische vrouwen hebben tientallen jaren strijd gevoerd voor gelijkberechtiging en acceptatie', aldus Federatie COC Nederland, een van de initiatiefnemers van de protestactie.

'Oproepen tot het doden van homoseksuelen kan niet getolereerd worden.' COC organiseerde de demonstratie samen met de Gay Krant en de Stichting Enschede Roze 2004.

Enkele demonstranten droegen protestborden met zich mee met teksten als 'Geen homohaat bij mij in de straat'. Onder de betogers bevonden zich de Tweede-Kamerleden Dittrich (D66) en Vos (GroenLinks).

Ook de Amsterdamse wethouder Huffnagel en voorman Haci Karacaer van de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs waren aanwezig. Alle vier hielden een toespraak.

In de speeches riepen ze op tot een dialoog tussen homobewegingen en moslims en veroordeelden ze de El Tawheed-moskee omdat deze de homohaat zou uitdragen. „Het is gevaarlijk dat deze moskee het boek ter beschikking stelt, zonder er afstand van te nemen”, aldus Dittrich.

'Degenen die niet ondubbelzinnig afstand hebben genomen van het boek, moeten veroordeeld kunnen worden.' De D66-leider zei dat homo's zich niet van de daken laten gooien. 'Wij roepen juist van de daken om respect.'

Karacaer riep op tot kalmte. 'Het is laakbaar en dom dat iemand boeken aanbiedt die oproepen tot geweld. Maar laten we elkaar niet gek maken. Ook de bijbel loopt over van discriminerende teksten tegen homo's en vrouwen.'

Hij ergerde zich aan de ophef in politiek Den Haag. 'Het woord 'verbieden' ligt in hysterisch Den Haag in de mond bestorven, terwijl het Nederlandse rechtssysteem een van de meest efficiënte ter wereld is. Daar is geen powertalk voor nodig.'

Voor hoofdredacteur Henk Krol van de Gaykrant hoeft er geen verbod te komen op het boek en hoeft de El Tawheed-moskee niet te sluiten. 'We moeten kijken naar de gevolgen van dat boek. Het aantal klachten over verbale en lichamelijke agressie tegen homo's neemt de laatste tijd schrikbarend toe.'

Er is volgens Krol maar één manier om dat te veranderen. 'Door met elkaar te praten. En degenen die oproepen tot haat moet je veroordelen. Ongeacht de religie.'
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 24 apr , 2004 21:44

Wel jammer dat ze bij het homomonument zijn gaan demonstreren. Ik zou zelf hebben gekozen voor de moskee. :duivel:

Boris Dittrich:
'Degenen die niet ondubbelzinnig afstand hebben genomen van het boek, moeten veroordeeld kunnen worden.' De D66-leider zei dat homo's zich niet van de daken laten gooien. 'Wij roepen juist van de daken om respect.'


Goed zo! Maar het is toch een vorm van escapisme. Waarom zouden moslims afstand moeten nemen van dit boek, maar niet van de bronnen waaruit is geciteerd?

Karacaer riep op tot kalmte. 'Het is laakbaar en dom dat iemand boeken aanbiedt die oproepen tot geweld. Maar laten we elkaar niet gek maken. Ook de bijbel loopt over van discriminerende teksten tegen homo's en vrouwen.'


Da's helemaal waar. De patriarchale, monotheïstische godsdiensten zijn rechtstreeks de bron van homo- en vrouwenhaat, en de belijders ervan willen dolgraag baas in ónze buik zijn. Christendom, islam en jodendom komen allemaal uit dezelfde kiem.

Hij ergerde zich aan de ophef in politiek Den Haag. 'Het woord 'verbieden' ligt in hysterisch Den Haag in de mond bestorven, terwijl het Nederlandse rechtssysteem een van de meest efficiënte ter wereld is. Daar is geen powertalk voor nodig.'


De ophef verbaast me niet, want er is, zoals het COC al zei, 'tientallen jaren strijd gevoerd voor gelijkberechtiging en acceptatie'. We hebben er echt geen zin in om dat in één keer af te laten breken door mensen die hier helemaal niet waren toen wij hier voor onze vrijheid opkwamen.

Ik zei bijna 'geen zin an'. Komt omdat Pim Fortuijn precies hetzelfde al eens had gezegd in de Volkskrant. We hebben die strijd al gehad, we willen hem niet nog een keer voeren.

Ik ben dan wel geen homo, maar wel een vrouw, en ik laat me echt niet vertellen dat ik mag worden geslagen om gehoorzaamheid af te dwingen, en kuisheid heb ik al helemaal geen boodschap aan.

Wel ben ik het met Karacaer eens dat onze wetten prima voldoen. Daarom vind ik het ook zo geinig als onze daadkrachtige leider Balkenende daar in zijn fierheid aan wil gaan tornen. Hij zal diep moeten nadenken wil hij met het strafrecht de islamitische teksten kunnen aanpakken en daarbij de christelijke buiten schot laten. :wijs:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron