Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Amazones - Kijktip

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Berichtdoor Balance » za 12 feb , 2005 19:49

Voor wat het nog waard is: een tijdje geleden werd gediscussieerd/gevraagd naar oorsprong en herkomst van de amazones.

Vanavond op National Geographic televisie, van 21.00 uur tot 23.00 uur - Priestess warriors: zoektocht naar de waarheid achter de mythe van de Amazones.

Vannacht herhaling om 01.00 uur geloof ik.
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » za 12 feb , 2005 23:14

SSShhhhh...... te laat. :sip: :sip:
Dat is ook wat, dat ik dat precies zie om kwart over elf. :eek2:
Dan maar opblijven om zeker te zijn dat ik de herhaling niet mis.

Nou ja, misschien lukt het me nog om ergens een videobandje te vinden.

Bedankt voor de tip, Balance. :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » zo 13 feb , 2005 19:38

els schreef:SSShhhhh...... te laat. :sip: :sip:
Dat is ook wat, dat ik dat precies zie om kwart over elf. :eek2:
Dan maar opblijven om zeker te zijn dat ik de herhaling niet mis.

Nou ja, misschien lukt het me nog om ergens een videobandje te vinden.

Bedankt voor de tip, Balance. :happy:

Is het nog gelukt? Ik heb het opgenomen. Zal, als ik meer tijd heb, e.e.a. op het forum beschrijven.

:trans:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » vr 18 feb , 2005 22:25

Ik heb hem wel gezien, maar eigenlijk had ik het al gezien. Het leek heel erg op die documentaire die ik al op Duitsland had gezien, maar volgens mij was hij aangepast aan de smaak van Geographic, met harde muziek en een voice over die net doet of hij het steeds heeft over een 'mysterie'.

Ach ja, al met al toch wel leuk om naar te kijken tijdens het naaien. Dat vind ik altijd een leuk klusje met de tv aan. :D
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » di 22 maart , 2005 21:50

AMAZONEN: FICTIE OF WERKELIJKHEID

(een samenvatting van alles wat ik de voorbije dagen heb gelezen en opgezocht)

De Amazonen maken deel uit van de mythologie: zij horen thuis in het rijk van de verbeelding. We weten niet waarom de Amazonenmythe de Grieken aansprak. In de geschiedenis is er steeds een geloof geweest dat de Amazonen werkelijk hebben bestaan. Tot op de dag van vandaag ziet men in de Amazonenmythe een kern van waarheid.

1. Is het een weerspiegeling van een in het verleden bestaand matriarchaat? Een cultuur waarin vrouwen de sociale en culturele macht bezaten. En volgens de teksten zijn het niet-Grieken! De vrouwen op Kreta zouden vrij veel rechten gehad hebben maar volgens mijn kennis waren dit geen krijgsvrouwen. Schoonheid en kunst stond er eerder centraal. Lydië in het zuiden van Anatolië stond bekend als een maatschappij waar de naam en erfenissen van vrouw op vrouw overgingen. Maar ook hier geen sprake van vechtende deernes.

2. Wederom een weerspiegeling van een bestaand matriarchaat of een vorm van matriarchaat. Toch Grieks, kom ik weer op de Spartaanse vrouwen. Ze werden geacht zichzelf te kunnen verdedigen, hielden bokswedstrijden en er zijn zelfs Spartaanse vrouwen gekend die deelnamen aan de Olympische Spelen. Sparta was gedurende ruime tijd de vijand van Athene alwaar men deze mythe heeft gelanceerd?

3. Een product van de Griekse verbeelding. Een voorstelling van het eeuwigdurende conflict tussen mannen en vrouwen? Een voorstelling waarbij de Amazones ‘aan mannen gelijkwaardig’ waren moet voor de Grieken een fundamenteel afstand doen zijn van hun cultuur. Een psychologische en tevens sociologische afrekening met de vrouw als machtsfiguur? Een strijd tussen orde en chaos? Hiphoi Freud!

4. Ze hebben echt bestaan? Taalkundig is ‘Amazone’ geen Grieks woord maar kan men het taalkundig dan plaatsen? Etymologisch onderzoek is zeer bedenkelijk. ‘A-mzoon’ van ‘A-mastos’, zonder borst. Zo ontstond het idee dat de Amazonen een borst afzetten om beter te kunnen boogschieten. ‘Ama-zoosai’ (samenlevend) en ‘Ama-zonais’ (met gordels) zijn nog enkele mogelijkheden. Gek genoeg beschouwt men ‘Amazonen’ als een niet-Grieks woord maar men probeert het wel Grieks te ontleden!

Kostuums doen aan de Scytische dracht denken (ten noorden van de Zwarte Zee). Doch kostuums veranderen! Met de strijd tussen de Grieken en de Perzen, kregen de afbeeldingen van Amazones steeds meer kostuums die leken op die van Perzische ruiters.

De oudste Amazonenvoorstellingen ontstonden in de archaïsche periode (7de-6de eeuw vC). Bewaarde gebleven zijn bij voorbeeld een votiefschild uit Tiryns en een drinkschaal (en maar zoeken naar een afbeelding…). In de klassieke periode (6de-4de eeuw vC) werden Amazonen veelvuldig afgebeeld (gebruiksvoorwerpen, gebouwen,…). Ook in de hierop volgende hellenistische periode bleef men Amazonen weergeven, maar in mindere mate. De Etrusken onderhielden veel contacten met de Grieken namen tevens het Amazonenthema over. Ook de Romeinen hadden een grote bewondering voor dit Grieks thema en borduurden er voort op. Het Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC) vermeldt een totaal van bijna 900 voorwerpen met afbeeldingen van Amazonen afkomstig uit hiervoor aangehaalde culturen.

Voorbeelden uit de ons gekende geschiedenis waar we strijdende vrouwen kennen:

Afbeelding

Deborah (heerseres die de Israëlieten aanvoerde, 1200 vC),

Afbeelding

Semiramis (koningin van Assyrië die haar legers aanvoerde, 800 vC),

Afbeelding

Telesilla (oorlogsdichteres die de vrouwen van Argos ten strijde opriep in de 5de eeuw vC),

Kelten (vrouwelijk koningschap en krijgers waren er normaal), Spartaanse vrouwen,… (wie kent er nog?)

Er hebben ook vrouwelijke gladiatoren in de arena opgetreden, zowel in de rol als ‘tweevechters’ als bestiarii. Opvallend is dat we alleen bronnen hebben uit de eerste twee eeuwen van de keizertijd. We zien ook dat de vrouwen zowel uit de elite afkomstig waren als van lage komaf.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Balance » do 21 apr , 2005 18:42

Maar ...wat is er nu eigenlijk zo interessant aan de Amazones? Dat ze zoveel op mannen leken? Het 'bewijs' dat vrouwen heus ook echt wel oorlog konden/kunnen voeren?

:duivelwolk:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor RoyJava » di 27 sep , 2005 20:43

Boek "Amazones antianeirai"

Josine H. Blok
ISBN 90 6980 046-2

Interpretaties van de Amazonenmythe in het mythologisch onderzoek van de 19e en 20e eeuw en in archaïsch Griekenland.

Moderne lezers hebben bij de naam "Amazonen" zelden de woorden, teksten en beelden voor ogen die uit de oudheid zijn bewaard. In deze studie zullen aan de hand van hun verhalen twee groepen vertellers figureren: teneerste de belangrijkste vertegenwoordigers van het wetenschappelijk debat over de Amazonenmythe, en ten tweede de Grieken uit de archaïsche tijd.

Het betreffen mythologisch onderzoek en theorievorming, geschiedschrijving, etymologie, oraliteitsonderzoek, historische taalkunde, Griekse letterkunde, Griekse archeologie en iconografie.

Dit onderzoek is begonnen als doctoraalwerkstuk onder leiding van prof. dr. M.A. Wes, aldus historicus Josine H. Blok.

Een absolute aanrader voor elke Amazonen geïnteresseerde ...

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron