Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Orkanen en vrouwennamen.

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Orkanen en vrouwennamen.

Berichtdoor Balance » za 24 sep , 2005 8:17

Rita, Katrina, enz. Al die verwoestende orkanen hebben een vrouwennaam. Ik vraag me wel eens af hoe dat gekomen is. Is dat pure vrouw-onvriendelijkheid of was een 'geintje'? Toeval?

Of moeten we er blij mee zijn en is het ook een deel van de werkelijkheid: verwoestende vrouwen a la Medea.
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor calimero_a » za 24 sep , 2005 8:56

De naamgeving van hurricanes (zoals orkanen in het Caribisch gebied, Mexico en Californië worden genoemd) wordt verzorgd door de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO). Sinds de Tweede Wereldoorlog worden er persoonsnamen gebruikt om een specifieke storm aan te duiden. Om de beurt krijgt een storm een jongens- en een meisjesnaam, en tevens worden de namen op alfabetische volgorde gegeven. Om de zes jaar wordt deze namenlijst herhaald. Uit ervaringen is gebleken dat het gebruik van zulke namen veel minder vaak tot fouten leidt dan het gebruik van ingewikkelde namen waarin bijvoorbeeld lengte- en breedtegraden gebruikt worden. Bij deze getalsmatige namen werden er regelmatig verschillende orkanen met elkaar verward.

De namenlijst staat in principe vast. De enige keer dat er een naam op de lijst kan worden vervangen door een andere naam, is als een storm dermate ernstig is dat er zeer veel slachtoffers vallen of er gigantisch veel economische schade wordt veroorzaakt. De naam van de orkaan is dan zo sterk verbonden met de ramp, dat deze niet opnieuw gebruikt kan worden. De kans dat de naam Katrina ooit nog voor een orkaan zal worden gebruikt, is dan ook nihil. In zo'n geval komt er een speciale commissie bij elkaar om een nieuwe naam voor de lijst vast te stellen.




Hoi hoi, het zijn dus niet alleen vrouwennamen...

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Re: Orkanen en vrouwennamen.

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 12:33

Balance schreef:Rita, Katrina, enz. Al die verwoestende orkanen hebben een vrouwennaam. Ik vraag me wel eens af hoe dat gekomen is. Is dat pure vrouw-onvriendelijkheid of was een 'geintje'? Toeval?

Of moeten we er blij mee zijn en is het ook een deel van de werkelijkheid: verwoestende vrouwen a la Medea.


Grappig, ik kan me nog herinneren dat ik me erover opwond dat orkanen altijd mannennamen hadden... alsof de vrouwtjes te poezelig zijn om te worden geassocieerd met natuurgeweld. :hamer:
Helemaal ten onrechte, zoals ook blijkt uit de post van Cali. Pure bevooroordeeldheid. En nou terecht gewezen door onpoezelige Katrina en Rita. :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten