Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

anwb - hunebedden

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

anwb - hunebedden

Berichtdoor calimero_a » zo 30 apr , 2006 9:19

hoi hoi,

geen idee of dit hier thuishoort, maar vroeg me af wat jullie ervan vinden.

Ik las bij een vriendin in de kampioen (dat blad van de anwb) een artikel over drenthe. Daar stond in dat hunebedden leuke klimtoestellen zijn voor de kinderen dus leuk voor een dagje uit.

Toen vroeg ik mij af: WTF?!?!?!?!?!

Hunebedden zijn heiligdommen en sommige zijn ook gebruikt als begraafplaatsen. Ze zijn duizenden jaren oud. Speelgoed? Moeten we niet wat voorzichtiger zijn met onze eigen geschiedenis??

knufffff
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Re: anwb - hunebedden

Berichtdoor SjaanTje » wo 03 mei , 2006 0:12

calimero_a schreef:Daar stond in dat hunebedden leuke klimtoestellen zijn voor de kinderen dus leuk voor een dagje uit.

Misschien kun je in een briefje naar dat blaadje voorstellen een gezellig dagje te gaan hordenlopen op de plaatselijke begraafplaats. :twisted:
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » wo 03 mei , 2006 11:31

Hee, ik had dit helemaal gemist.

Ik heb van mezelf ook nog een foto staande bovenop een hunebed. Ik moet zeggen, het zijn wel hele zware keien, dus ik denk niet dat ze snel kapot gaan als er een kind overheen wandelt. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je kinderen leert dat het belangrijk archeologisch materiaal is, dat je niet moet beschadigen.

Ik weet niet waar de grens ligt. Ik vind in elk geval niet dat je een kind hoeft te leren dat je 'bijzonder respect' voor een hunebed moet hebben omdat het ooit een graf of heiligdom was.

Als je dood bent, ben je dood. Je gaat natuurlijk geen graven vernielen als er nog nabestaanden in leven zijn, maar dit is al zo oud dat er niemand meer om treurt als hier geen 'respect voor de doden' meer wordt aangehouden.

Wel mag je ze leren dat je dingen niet kapot mag maken omdat ze oud zijn, omdat het niet van jou is, omdat agressie en onnadenkend gedrag zowiezo niet goed zijn, omdat hunebedden deel zijn van onze geschiedenis en dat we daardoor meer kunnen leren over ons verleden etc.

Ook is het goed dat je beseft wat mensen in het verleden al tot stand wisten te brengen, om het beeld van onze eigen 'grootheid' weer wat te neutraliseren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » do 04 mei , 2006 12:08

hoi hoi,

heb al een reactie gestuurd naar de anwb maar tot op heden niks gehoord. Vind het raar dat een stuk geschiedenis nu wordt omgetovert tot speelgoed/klimrek.

Er zijn zelfs mensen die er stukjes afhakken om een souvenirtje mee te nemen! Of je naam erin kerven, da's ook zo leuk.

Na de zomer moet altijd het hunebed van Borger opnieuw worden gerestaureerd wegens de vernielzucht van vakantiegangers..

Vind ik zonde, is toch geschiedenis, moet je bewaren.

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » do 04 mei , 2006 20:44

Misschien is het ook nodig dat er over dit onderwerp op school (te beginnen met de lagere school) eens wat extra aandacht komt.

Zowel over de (Nederlandse) geschiedenis als over hoe je in de natuur hoort te gedragen.

Ik hoop dat de ANWB toch nog iets van zich laat horen. Misschien wordt je brief wel geplaatst in hun maandblad. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron