Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Geschiedenis van het schrift

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Geschiedenis van het schrift

Berichtdoor Zunrita » za 17 jun , 2006 16:36

Aanrader! Geweldige website met vrijwel alle schriften en hun geschiedenis in 't kort

http://www.xs4all.nl/~wjsn/tekst/taalsc ... #Egyptisch


De Geschiedenis van de schrijftaal
Samengesteld door: Drs. W. Jansen Heijtmajer

Onderwerpen en Paragrafen op deze pagina

Geschiedenis geschreven taal en taal schriften
Bronnen:
- Het werk van John Man [ met name: Alfa Bèta, Hoe ons alfabet vorm gaf aan de westerse beschaving, ISBN 90 4390 210 1, Uitgegeven door: Tirion Uitgevers B.V. (Baarn), 2001;
- diverse sites van WJSN (www.wjsn.nl) en internet-sites, die hieronder gespecificeerd worden.

De Geschiedenis van geschreven taal en taalschriften: geschreven teksten vanaf ca. 3500 voor Christus
Het beschrijven van de geschiedenis van de geschreven taal is en blijft altijd een onvolledig geheel. De gesproken taal en mondelinge overdracht blijft immers buiten beeld en dus zal men genoegen moeten nemen met materiaal, waarop inscripties, symbolen en tekeningen werden "geschreven", die ook nog eens "bewaard" zijn gebleven.
Het schrift is wellicht wel viermaal uitgevonden: In Egypte (Afrika), in China en in Mesopotamië (Azië) en in Amerika. Maar mischien is het wel vijfmaal uitgevonden (n.l. ook in Harappa). Er worden "vier soorten" schrift onderscheiden: I. Sinitic Script zoals Chinees, II. Sogdian Script zoals het verticale Mongoolse schrift, III. Brahmi Script zoals b.v. Tamil en IV. Phoenician Script (verspreid door de Feniciërs). Zie verder de onderverdeling binnen het Brahmi Schrift en binnen het Fenicische Schrift .
De sites van wjsn zijn vrijwel allemaal talen-sites, waarbij zowel pictogrammen als internet-karakters gebruikt worden. De sites geven m.a.w. informatie over het "schrift" zelf EN over de methode om dat zelf te maken op een computer. Tevens kunt u vanaf de bedoelde talen-sites alle karakters downloaden (de pictogrammen dus).



Het boekje van John Man: Alfa Bèta, hoe ons alfabet vorm gaf aan de westerse beschaving, ISBN 90 43902101, uitg. Tirion Uitgevers B.V., Baarn, 2001, ligt bij De Slegte voor weinig. Gauw kopen. Fantastisch boek, spannend geschreven!
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » za 17 jun , 2006 19:54

Bedankt, zeer informatieve site inderdaad, en enorm veel links, foto's etc. :lach2:
Je krijgt hierdoor een heel goed overzicht over hoe men overal bezig was met de ontwikkeling van het schrift en elkaar beinvloedde.

Als ik van de week nog tijd heb, zal ik ook eens bij De Slegte kijken. Alleen dinsdag, als ik geluk heb.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » za 17 jun , 2006 22:01

Die site www.wjsn.nl lijkt me ook heel aantrekkelijk; heb alleen nog geen tijd gehad om goed te kijken...

Ik zag opeens dat mijn eerste bericht hierboven eigenlijk bij 'gezien en gelezen' had gemoeten.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron