Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

mythen en muziek

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor els » zo 24 apr , 2005 14:36

Ik wou ooit een stukje schrijven over mythologie als onderwerp voor muziekstukken. Het is er nooit van gekomen. Maar nu ik dus een nieuwe versterker heb aangeschaft, krijg ik toch de kriebels, en ging weer eens proberen op een rijtje te zetten welke mythen op muziek zijn gezet. Maar het valt een beetje tegen, dus ik zet het maar op het forum, in de hoop dat iemand meer titels kent.

Ik heb wel een paar stukken, maar niet veel. Van Strawinsky bijvoorbeeld Apollon musagète, over Apollo als aanvoerder van de muzen. En natuurlijk Prélude a l'apres midi d'un faune, van Debussy. En wat stukken uit Orpheus et Euridice van Von Gluck. Von Gluck heeft ook nog mythologie over Iphigeneia op muziek gezet.
Ik zag hier trouwens hoeveel bewerkingen van Orpheus er wel bestaan:



Verder heb ik Prometheus van Skrjabin. Van Prometheus bestaan ook nog diverse andere bewerkingen.

Van Xenakis heb ik De Pleiaden, ik denk niet dat veel mensen daar met geduld naar willen luisteren. :D
Veel meer heb ik geloof ik niet.

Op goed geluk vond ik nog dat Milhaud een opera of zo heeft geschreven met de titel Medée, zal dus wel over Medea gaan. Kwam zo op de volgende pagina met composities over Medea, maar ze zeggen me geen van allen wat.



En nog een Medée van Charpentier, een componist die iedereen kent zonder het te weten van die Eurovisie-muziek.
Vond ook nog Apollo und Hyacinthus van Mozart, die ik ook niet ken.
Natuurlijk heeft Wagner allerlei Germaanse mythologie tot opera bewerkt, zoals het Nibelungenlied en Parcival. Louis Andriessen heeft een opera over Inanna gemaakt.
Van Purcell heb je nog Dido en Aeneas, wat ik ook niet echt ken. Richard Strauss heeft Ariadne auf Naxos op muziek gezet, wat ik nog wel op een verbleekt cassettebandje moet hebben.

Maar het is wel een heel geploeter zeg. Er moeten toch wel meer mythen op muziek zijn gezet? :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » zo 24 apr , 2005 19:22

Het is niet zozeer een mythe op muziek gezet, maar Musorgsky heeft een muziekstuk dat baba yaga heet.... Het muziekstuk vertelt geen verhaal, maar geeft wel goed de wilde geest van baba yaga weer :)
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » di 26 apr , 2005 9:53

O ja, de hut op kippepoten uit de schilderijententoonstelling! Ik zet hem er meteen bij. :happy:
Ik hoop altijd nog er eens iets mee te doen, ik studeerde muziekwetenschap (helaas nooit aan een scriptie toegekomen), en was altijd goed in analyse. Komt zo toch weer eens van pas.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » di 26 apr , 2005 10:52

Ok, cool, je kent het :D Ken weinig mensen wiens klassieke kennis verder gaat dan de stukken die afentoe in films worden gebruikt.... Ben zelf vroeger helemaal doodgegooid met klassiek door mijn vader, en nu zelf ook liefhebber... :)
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor heidi » do 28 apr , 2005 11:14

Carmina Burana gaat ook over Fortuna, Flora enzo....
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » do 28 apr , 2005 12:46

Da's waar ook! Leuke website ook, met alle teksten in het Nederlands vertaald. Het had wat voeten in de aarde om naar de midi-bestanden te kunnen luisteren, want die willen bij mij steeds met quicktime openen, wat ik niet heb (en niet wil). Maar uiteindelijk heb ik ze gewoon op m'n schijf opgeslagen, en nu werken ze. :p

Ik wist niet dat er zoveel Romeinse goden in werden aangeroepen zeg. Venus, Bacchus, Amor... Het is een vrolijke boel. Wie zei er ook al weer 'duistere Middeleeuwen'? :heks: :duivel2: :drink:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 28 apr , 2005 13:20

Er schoot me meteen nog iets te binnen van Richard Strauss:
Electra (een opera, die ik had op video, maar ik heb hem weggegeven, omdat ik het zo'n geschetter en gekweel vond, en ook vond ik de zangers en zangeressen zo lelijk. :geschokt: )

Ook vond ik nog dat hij een vernieuwde versie heeft geschreven van Iphigenie auf Tauris van Von Gluck.
Verder een opera met de titel 'Daphne', maar ik heb geen idee wat voor Daphne.
Maar ja, alles goed en wel, ik houd niet zo van opera. :sip:

Afijn, ik zal eens op zoek gaan naar een nieuwe stekker voor mijn ouwe cassettedeckje, dan komen er opeens honderden muziekstukken tevoorschijn om te spelen. Als ze het nog doen, dan.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Dimmu - Danny » za 17 dec , 2005 19:55

hi.

er wordt gevraagd of muziek word gemaakt/geschreven over mythes, als ik het goed begrijp?

Therion schijft alleen maar over deze onderwerpen...

weet iemand toevalig ook wat " Therion" betekend?

dimmu-danny
Dimmu - Danny
 
Berichten: 1
Geregistreerd: za 17 dec , 2005 19:50

Mythen & muziek

Berichtdoor willy » zo 18 dec , 2005 19:18

Rusalka, een opera van Antonín Dvorák



Idomeneo, koning van Kreta
muziek: Wolfgang Amadeus Mozart



De thuiskomst van Odysseus
muziek: Claudio Monteverdi



Een midzomernachtdroom
muziek: Felix Mendelssohn

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Mythen & muziek

Berichtdoor willy » zo 18 dec , 2005 21:24

Ik wou toch nog even benadrukken dat de muziek van Rusalka heel mooi is al heb ik daar maar een aria uit :
Du lieber Mond, gezongen door Elfriede Trötschel, soprano.

Als ook de bijbel bij de mythen geteld wordt heb ik nog :
Samson & Dalila van Saint-Saëns, gezongen door Maria Callas, soprano.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Therion

Berichtdoor willy » ma 19 dec , 2005 17:00

Dimmu-Danny, uw vraag is toch : waar de muziekgroep Therion haar naam vandaan komt ?

Aleister Crowley

Aleister Crowley was zonder twijfel de bekendste en meest omstreden magiër van de twintigste eeuw. Hij noemde zichzelf Het Grote Beest 666 en Meester Therion en genoot van de afschuw en verwarring die hij teweegbracht door de associatie met de duivel...

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Mythen & muziek

Berichtdoor willy » ma 19 dec , 2005 18:06

Rimski-Korsakov
Sheherazade (Gergiev)

Wagner
Tristan und Isolde (Jerusalem, Meier, Lipovsek, Struckmann e.a., Barenboim)

Weber
Oberon (Davislim, Martinpelto, Comparato, Kaufmann e.a., Gardiner)

Conradi
Ariadne (Gauvin, Borden, Rzepka, White e.a., O’Dette, Stubbs)

Haydn, J.M.
Andromeda e Perseo (Fodor, Asztalos, Szappanos, Gál, Pál)

Salieri
Les Danaïdes (Caballé, Lafont, Trabucco, Bladin e.a., Gelmetti)

Galliard
Pan and Syrinx (Zomer, Pantus, Wemyss, Sandler e.a., Wentz)

Purcell
The masque of Cupid and Bacchus (Wemyss, Clarke, Pantus, Sandler e.a., Wentz)

Ravel
Shéhérazade (Jarnot, Deutsch)

Alle titels komen uit het muziekblad Luister, jaargang 2005

Zelf ken ik ze niet allemaal, of ze dus goed zijn weet ik niet, het zijn maar titels. Er zijn ook nog verschillende sprookjes op muziek, zoals, Assepoester, Hansje & Grietje, enz.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 0:36

Bedankt, Dimmu Danny. :lach2: Therion ... ik had er nooit van gehoord. :twisted: Ik ben even op zoek gegaan, en kwam de meest fantastische figuren tegen.
Ik geloof dat ik toch ook een muziekband tegenkwam die muziek maakt over mythen, maar de pagina werkte niet zo goed.
Morgen zal ik eens verder zoeken naar wat geluidsfragmenten.

En ook Willy bedankt! Slim om eens in de Luister te kijken. Ik kocht hem vroeger ook, maar ik luister eigenlijk niet meer naar FM klassiek. Maar misschien haal ik er toch maar weer eens een.
Ik zal eens zien wat ik van die muziek op de kop kan tikken, voor zover ik het nog niet heb (ik blijk vaak van alles te hebben op oude cassettebandjes).

Ruim denkdend schiet me wel de Nacht op de Kale Berg te binnen van Moessorgski, over de heksen tijdens de Sabbathsnacht.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron