Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

boek, de godin als gids

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor Mae » wo 31 jul , 2002 15:30

prachtig boek met voor elke dag van het jaar een feest met de bijbehorende godin wordt besproken en eventuele rituelen erbij die je kan doen.
Godinnen van over de hele wereld.
Bv. 3 april:
Sizdar Bedah (Iran)
Godin Aherah
Thema's: geluk; gezondheid;zegeningen; wijsheid; waarzeggerij

Symbolen: een houten stok, blokje

Over Aherah: Aherah is de Fenicische/Mesopotamische Moeder van alle Wijsheid en Eigenares der Universele Wet. Vandaag toont ze haar kijk op heden en toekomst en sluit ze het eerste kwartaal met wijsheid af.
Volgens de Iraanse verhalen kon Aherah op water lopen, baarde ze meer dan zeventig goden en leerde ze de mensen timmeren en metselen.
Suggesties: Dit feest is een onderdeel van de nieuwjaarsvieringen in Iran. etc(dan een doe verhaaltje)

he Els mijn complimenten voor je uitgebreide informatieve site!

ps ISBN 90 230 1028 0
Patricia Telesco, De Godin als gids
of zal ik elke dag de bijbehorende godin posten?
ik weet niet of ik die discipline kan opbrengen maar zou misschien wel leuk zijn, ik denk erover na of mail me maar?of post?
Mae
 

Berichtdoor els » wo 31 jul , 2002 15:31

Hallo Mae, ik vind het een leuk idee om dat elke dag bij te houden, hoewel je dan inderdaad heel gedisciplineerd moet zijn. :D

Het is ook wel interessant, trouwens. Je noemde dat Aherah voorkomt in Iraanse verhalen; ik ken alleen de West-Semitische Ashera, maar het gaat toch duidelijk over dezelfde.

Kun je in dat boek ook terug vinden volgens welke bron ze mensen leerde metselen en timmeren? Hoort dit bij dat nieuwjaarsfeest, of gaat het om een oude bron?
Sizdar Bedah is dus de naam van het nieuwjaarsfeest in Iran, als ik het goed begrijp (bij de Camenae die je noemde had ik geloof ik even niet door dat het om de naam van het feest ging.)

Ik hoop dat je nog iets toevoegt (elke dag lijkt me een prestatie, hoor, al is het wel leuk om elke dag naar uit te kijken), want het werpt voor mij ook weer een ander licht op de feiten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mae » wo 31 jul , 2002 15:31

leuk om te horen dat het je interesseert, tja discipline is niet mijn grootste talent ;)
maar er staat niet teveel uitleg in het boek, welke bron??
brb;)
Mae
 

Berichtdoor els » wo 31 jul , 2002 15:32

Hallo Mae, ik zag dat jij het ook wel laat weet te maken, ik keek voor ik ging slapen nog eens of iemand een bijdrage had geplaatst, ik zag dat je net iets aan het plaatsen was. Maar ik probeer zelf op dit gebied nu eens wat discipline aan te kweken, dus ik ben toch maar gaan slapen, in plaats van even te wachten. :lach:

Ik vroeg om een bron omdat Asjera en aan haar verwante godinnen in de loop van de geschiedenis zijn opgegaan in Maria. Nu worden Jezus en zijn vader Jozeph in onze traditie timmerman genoemd. Daarom vroeg ik me af of de Asjera uit de Iraanse verhalen die de mensen timmeren en metselen leerde van voor of van na de christelijke overlevering dateerde.
Het is wel zo dat een bijnaam van een aantal godinnen in Mesopotamië (Irak) al van oudsher 'pottenbakster' was. Nu zie je dat daar de mannelijke vorm vrouwelijk wordt gemaakt, maar aanvankelijk behoorde het tot het vrouwenwerk, net als spinnen en weven en zo. Dus het is ook mogelijk dat de Iraanse Aherah vanuit die traditie 'metselaar' werd genoemd.

De Soemerische Ninhoersag werd Ninbahar genoemd, vrouwe pottenbakster, maar dan een geslachtsloze vorm (als ik het goed heb).

Het doet ook een beetje denken aan de Griekse Athene, die als 'brengster van de beschaving' ook de mens deze vormen van beschaving schonk. Ninhoersags dochter Uttu ('spin'), beschermster van de weefkunst, kwam trouwens ook overeen met Athene.

Pottenbakken en bakstenen maken voor het metselwerk (in een oven of in het vuur) waren weer metaforen voor het onstaan van leven. Dezelfde godinnen die metselen en pottenbakken, zijn meestal ook weer baarmoedergodinnen, of ze maken mensen van klei of aarde.
Een baksteen had ook functie als 'geboortesteen', blijkbaar omdat er een soort geboortestoel van werd gemaakt, maar het had ook rituele betekenis.

Over Asjera heb ik zoiets tot nu toe nog niet gelezen, daarom vind ik heel leuk om te horen dat in de Iraanse traditie zulke verhalen over haar blijken te bestaan. Maar om het in de puzzel te passen is het ook leuk om te weten van wíe deze verhalen afkomstig zijn.

Maar ook als je dat niet weet, is het voor mij een interessante aanvulling.

Groetjes van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron