Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Over Dürer - Ontvoering Persephone

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor willy » vr 04 apr , 2003 16:35

Over Dürer
Abduction of Proserpine on a Unicorn
1516: Etching, 308 x 213 mm
Metropolitan Museum of Art, New York

Aan Lea of andere Dürer kenners
Ontvoering van Persephone door Hades
Hades is, denk ik toch, degene die als laatste op de bok of welk dier dan ook zit.
Als tweede Persephone met haar linkerbeen, daar de grote teen naar binnen wijst.
Zij steekt haar twee armen in de lucht. Hades houdt haar met een arm vast en met de andere een oor van dat dier.
Van wie is dan die bil en been van diegene die in normale houding te paard zit???
Voor mij onbegrijpelijk.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 14 mei , 2003 18:33

Hetzelfde probleem bestaat over het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinci. Er rust een hand op de schouder van een van de apostelen, ik geloof dat het Johannes is.

Hij zit links van Jezus, de hand zie je op zijn linker schouder. Links van hem zit weer een oudere man.

Dit is de beste afbeelding die ik kan vinden, maar misschien zijn er duidelijkere.

[url=http://www.statenvertaling.net/beeld/avondmaal_davinci_grt.jpg]http://www.statenvertaling.net/beeld/
avondmaal_davinci_grt.jpg[/url]

Van wie is de hand? :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 14 mei , 2003 18:38

De afbeelding komt trouwens van deze pagina:

[url=http://www.statenvertaling.net/kunst/werken/leonardo.da.vinci.html#]http://www.statenvertaling.net/kunst/
werken/leonardo.da.vinci.html#[/url]

Ik heb nog even geprobeerd een vergroting van het detail te maken, maar het wordt er niet heel veel duidelijker van. Toch is hij hier:

Afbeelding
Het gaat om de hand precies in het midden van dit detail.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 17 mei , 2003 9:03

Els, volgens mij bent u verkeerd met die hand?
Het is gewoon de hand van Petrus op de schouder van Johannes. Er zitten daar drie personen: Judas, Petrus en Johannes. Judas zijn handen liggen beide op tafel, ook die van Johannes, het kan dus alleen een hand van Petrus zijn. Sorry.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 17 mei , 2003 20:59

Ja, helaas. Ik begrijp dat ik door de onduidelijke afbeelding het hoofd van Judas niet kon zien. Jammer zeg.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 30 okt , 2003 10:24

Van wie is dan die bil en been van diegene die in normale houding te paard zit???
Voor mij onbegrijpelijk.

Geplaatst op 04 april 2003, 17:35 door mij.

Mijn verontschuldigingen voor het slecht bekijken van die afbeelding. Bil en been zijn wel degelijk van Hades/Pluto. Ik hoop niemand op het verkeerde been te hebben gezet door deze vergissing van mijnentwege.
Nieuwe bril nodig? :hung:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 30 okt , 2003 12:09

Nou, voor mij blijft het anatomisch vaag. De bil moet toch wel van Persephone zijn. Waar zou ze anders haar rechterbeen laten?

Maar is het haar bil, dan is ze toch behoorlijk gedisproportioneerd. Ook weet ik dan niet meer waar Pluto zijn ingewanden laat.

Maar goed, ik moest toch al mijn lenzen poetsen vanwege dat avondmaal. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 31 okt , 2003 15:19

Els, daar Hades/Pluto, Persephone onder zijn arm vasthoudt is haar lichaam totaal naar voren gericht, en linker en rechterbil zijn dus allebei zichtbaar, kijk naar haar grote tenen ze zijn allebei naar binnen gericht. Indien het niet zo is dan weet ik het ook niet meer!

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron